October 9, 2001
HAr en erfarenhet som jag gärna skulle vilja dela med mig. Så här börjar min hhistoria:
För ett halv år seda bestämde jag mig för att jag måste köpa dator, och när de nya 1800+ kom så bestämde jag mig för att köpa ett gäng data prylar.
Grejerna jag beställde i tisdags för tre veckorsedan var Eopx kort, Gf2 Gts, Xp 1800+, 256ddr ram å lite mer grejer....
Det som hände var att när jag å kompisen skulle sätta på datorn igår efter att monterat grejerna så luktade det bränt så in i hel-ete. Efter mycket bytande av grefik kort, prosseror, ram och så vidare så tog vi av prollen.... Efter att kollat på den ett tag så såg man att det var fullt med små plast trådar. antagligen från den här lilla grejen som prollen ligger på....
Varning för detta! Desutom så förvarandes Prollen i en tunn kartong låda (!), inta bra.
October 18, 2001
Jag förstår inte vart varningen ligger?
Att det var en massa plast under cpun var ju erat eget fel, man får juh kolla först så att prollen är helt ren innan man sätter på den.
Och att den levereras i en kartong är det inte bara db som gör utan ALLA atällen levererar den så.
June 18, 2001
Vad hade ni för kylpasta då?
Metall har aldrig en riktigt slät yta!
Sedan finns det alltid en massa små mikroskåpiska kanaler vilket gör att det bildas luftfickor som blir glödheta, därför har man kylpasta som skall fördela värmen över hela ytan samt täppa till eventuella ojämnheter/luftfickor!
Men detta är ju datorbyggandets ABC, och det måste ni väl ha vetat!?
April 1, 2001
Att det hängde plast under processorn beror på att plasten på socketen har smält.. Alltså har det vart väldigt varmt. Om man sätter kylflänsen åt fel håll, 180º åt fel håll så får inte kylflänsen kontakt med coren riktigt, och det kan vara ganska sannolikt att det har inträffat. Annars blir den inte såå varm om den har en kylfläns som sitter bra...
Och att processorn levereras i en sån karton du sa, det stämmer fint. Den SKA ligga i en sån vid förvaring/frakt.
Edit: Glömde litegrann.
Om det är som jag tror, som jag skrev. Då är det inte datorbutikens fel, utan erat eget fel.
Och jag fattar inte riktigt vart de dåliga erfarenheterna av db.se kommer in i bilden.
| Mer info här |
[ Detta Inlägg ändrades av: Iceman den 2001-11-14 21:24 ]
August 4, 2001
aaa men sear det VAR ju så att plasten som kom från förpackningen gjorde så att cpun blev helt cp, den bootade inte alls. Vi fick ju sitta i en halv timme med förstoringdglas och pinsett för att få bort alla små finfina plast trådar.Det var nästan som en massa genomskinliga hårstrån.
Ska man skylla sig själv för det eller????
1 Guest(s)