June 17, 2002
Hallo !
Vet inte om Siba har nån bra koll...de säljer Pinnacle PCTV RAVE för 399:-så det var ju bara att slå till....kul med tv i datorn perfekt om man vill spela in m.m. om man inte vill köpa en stationär DVD/R eller vad de heter för ca 8000:-
(samma kort på el-giganten kostar 699:-) orkade inte bry mig om lägsta prisgaranti.
kortet köptes på Siba Gävle...
April 20, 2002
Ifall man köper ett sånt kort....går det koppla en Videokamera till datorn istället för en tv-kabel och sen spara det man filmar direkt på datorn?
Då menar jag en sån där gammal vanlig videokamera, inte en digital videokamera.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
June 17, 2002
Hallo !
Tintin: Kortet har 3 ingångar....
1. Vanlig TV antenn....bild och ljud
2. Composite/Cinch....bild
3. S-Video....Bild
så det borde bara vara att koppla i kameran på ingång 2 eller 3 och sedan ljudet till ljudkortets Mic och hoppas på att det blir synkat.
Tobiazzz: Jag tror inte att du skulle behöva 80 Gb extra...
April 20, 2002
Fan då ska jag gå o köpa ett imon med.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
October 4, 2002
LOL... Jag kom dit och skulle köpa det...
Säljaren, slår in det i kassaapparaten och säger: "Ja, men här står ju det vanliga priset, vänta ska jag slå in det rätta..." och sätter ner det till 369:- 😀
Kollade i lite andra affärer; kostade allt från 500 - 900 :-, så¨jag är nöjd 😀
December 28, 2002
December 28, 2002
TERdON wrote: [quote=the_wiz]hur länge varar erbjudandet/kan man köpa dt i alla siba butiker/
har det tv ut?
Ett TV-kort är för att ta in TV-signaler, så du kan titta på TV på datorn, eller (om du har en kraftfull dator!) t.o.m. spela in video med hjälp av datorn...
hur kraftig???
October 7, 2002
the_wiz wrote: [quote=TERdON][quote=the_wiz]hur länge varar erbjudandet/kan man köpa dt i alla siba butiker/
har det tv ut?
Ett TV-kort är för att ta in TV-signaler, så du kan titta på TV på datorn, eller (om du har en kraftfull dator!) t.o.m. spela in video med hjälp av datorn...
hur kraftig???
Min duger utan problem, med DivX som codec i realtid och fullskärm (man kan fånga mindre videor med mindre upplösning, men det är ju inte fullt lika intressant.... 😉 ), dock inte allra kraftigaste komprimering. Ungefär 1 GHz är nog gränsen för att få det att funka "enkelt" med DivX, på samma sätt som jag gjort. Vet folk som tweakat och letat MJPEG-codecar, som fått det att fungera på grejer som inte är mer än hälften så snabba som min dator, men det får vara upp till dem (undrar om det inte var någon här på forumet????).
Bildkvaliten jag får med min setup är helt jämförbar med VHS. En stor nackdel är dock att jag inte kan titta när jag spelar in (mer processorkraft ska lösa det problemet), samt att jag inte kan använda datorn till annat eftersom inspelningen då blir hackig.
October 4, 2002
scoredevil wrote: Tobiazzz: ja PCTV vision som följde med stödjer ju timeshift m.m. sorgligt nog är det också det och record som fungerar för mig....vid vanlig "Live"visning så visas bilden i ca 3 s sedan fryser bilden.....funerar det felfritt för dig ?
Min timeshiftknapp är gråmarkerad!!! Är det inställningar som ska göras för att aktivera den? Har letat men inte hittat den... 🙁
Och ja - liveuppspelningen fungerar felfritt för mig, om det nu var den du menade, lite oklart 😀
October 7, 2002
Mathias wrote: Hur är bildkvaliteten på ett sådant kort??
Mitt är jämförbart med en vanlig, enkel normalbra TV. Du får inte bättre bild än med en superduper-TV, men det är helt klart godkänt. (Jag använder mitt TV-kort+datorskärm som TV i mitt studentrum och det enda jag är lite sur på är att jag inte köpte en 19" till datorn...).
Jag ska lägga till att mitt kostade 1300:- och var ett annat fabrikat än det som var billigt (jag vet inte om det är samma chip, men det är troligt att det är det och då borde bildkvalitén vara ungefär densamma). Även Hauppage har billigare kort på lite över 500-lappen, att mitt var dyrare berodde nog på att det hade stereoljud, text-tv och radiofunktion också...
May 28, 2002
Bästa programmet för att titta på TV på datorn är helt klart DScaler. http://deinterlace.sourceforge.net/
Det har en del avancerade filter som gör att jag kan få nära DVD-kvalitet på bilden från mitt Hauppauge WinTV.
Vet dock inte om DScaler funkar med Pinnacle PCTV RAVE.
October 4, 2002
Fogel70 wrote: Bästa programmet för att titta på TV på datorn är helt klart DScaler. http://deinterlace.sourceforge.net/
Det har en del avancerade filter som gör att jag kan få nära DVD-kvalitet på bilden från mitt Hauppauge WinTV.Vet dock inte om DScaler funkar med Pinnacle PCTV RAVE.
Gratis? 🙄
Vilken tur 😀
June 17, 2002
Tobiazz skrev :
Min timeshiftknapp är gråmarkerad!!! Är det inställningar som ska göras för att aktivera den? Har letat men inte hittat den... 🙁
Hallo !
ja den är grå på min okså men om man "dubbelklickar" med space så aktiveras timeshift....kolla bara vart filerna sparas....så du enkelt kan
tömma den när du kollat klart....
3 Guest(s)