October 7, 2002
affe wrote: kan man kolla på dvdfilmer med det kortet?
Öh? Har du överhuvudtaget läst föregående inlägg? Diskussionen handlade om TV-kort för att ta in TV! Dvs ett kort som har antenn- och videoingång, som gör att du kan se på TV på datorskärmen...
(Naturligtvis kan man kolla på DVD med det kortet, grejen är bara den att det går precis lika bra utan!)
October 7, 2002
affe wrote: det var inte så jag menade... formulerar om frågan....
kan det här tvkortet avkoda dvdfilmer som hollywoodkorten
m.fl.?
Nej, det tyckte jag ju att jag skrev svar på!
Det är ett kort för att ta in TV-signaler till datorn från video-in eller antenn. Det har absolut inget med DVD att göra!
EDIT: För att vara riktigt tydlig: det har lika mycket att göra med DVD-tittande som exempelvis om du har en scanner...
October 9, 2002
October 7, 2002
http://www.mtek.chalmers.se/~p.....n/cap2.avi
Knappt 2,5 MB, inget ljud, DivX5, fångat med Hauppage WinTV Theatre.
Tyvärr har jag inte kunnat göra kortet alldeles total rättvisa - kör man med TV-program i fullskärmsläge blir resultatet bättre än om man visar filmen i fullskärm. Detta beror dels på att det försvinner kvalitet i komprimeringen, dels för att det i programmen som man använder för att visa TV med detta program, finns funktioner för att förbättra bildkvalitén. (bla deinterlacing som hjälper mot "streckigheten" i scenen med trumman)
Som jag skrivit tidigare, enligt mig är bildkvaliten jämförbar med en budget-TV, lite bättre till och med kanske...
Hoppas det är till hjälp!
October 7, 2002
Gueno wrote: Jag tyckte det dög rätt bra..
Få se nu.. var det kortet på siba för 399:- eller vad det var?
Nej. Det är inte alls samma kort. Det kortet jag har köpte jag för ett år sedan för 1300:-. Dock beror nog den största delen av prisskillnaden av att mitt kort har en del extragodis - fjärrkontroll, radio, text-tv och stereoljud. Enklaste WinTV-kortet som jag hittat går för 600:- på DB idag.
Det kortet jag har har ett chip som heter BT878 och görs av ett företag som heter Brooktree.
Det kortet ni funderar på har jag efter lite googlande hittat har ett chip som heter CN878, vad jag förstår görs det av ett företag som heter Conexant. Det kan jag dock inte svära på (läs själv nedan vetja!).
http://www.pinnaclesys.com/doc.....Down=dt_51
Vad det är för skillnad på chipsen vet jag inte, chansen finns ju att de är så gott som helt kompatibla/identiska med varandra (med tanke på siffrorna i namnen exempelvis!), och då bör ju kvaliteten vara liknande. Även i annat fall har jag svårt att tänka mig att det skulle vara enorma skillnader...
EDIT: Priset verkar vara konstigt bra för att vara SIBA. Kortet finns inte under 434:- i prisguiden...
June 3, 2001
TERdON wrote: Lite mer snokande har gett resultatet att Brooktree blivit uppköpta av Conexant. Skulle gissa att CN878 är precis samma som BT878, bara det att det fått byta namn efter uppköpet. Räkna alltså med ungefär samma bildkvalitet som jag hade! 🙂
Blir det samma som ditt?
Allså med det där billiga från siba.
October 7, 2002
Gueno wrote: [quote=TERdON]Lite mer snokande har gett resultatet att Brooktree blivit uppköpta av Conexant. Skulle gissa att CN878 är precis samma som BT878, bara det att det fått byta namn efter uppköpet. Räkna alltså med ungefär samma bildkvalitet som jag hade! 🙂
Blir det samma som ditt?
Allså med det där billiga från siba.
Ungefär samma skulle jag tro. Som du såg är jag inte hundra på att det är samma chip, men det borde det vara... *tro*
Sen kommer tunern naturligtvis skilja, och alla andra komponenter med. Det är ju möjligt att Hauppage använder lite bättre komponenter (med tanke på att deras billigaste kort är dyrare).
Men till sist tror jag inte det kan skilja alltför mycket. 😉
November 12, 2002
PCTV rave ger heltklart godkänd bild för tv tittning, synd bara att kortet har problem med VIA chipset. Det kan bli förseningar och att bilden hackar fram, har man riktigt otur så får man inte ens starta programet för att titta på tv. Så jag har kortet i en gammal pII för att kunna använda det, dock så köpte jag kortet för ca två år sedan. Då kostade det hela 500:-.
June 30, 2001
Var nyss och köpte kortet och installerad det. Men det började inte bra. Jag fick en kraftig stöt av kortet och sen ville inte datorn starta. Jag drog bios-batteriet och då fungerade det, men då avslutas scanningen av program mitt i och nästa gång jag kör så finns det ingen signa.
Testar att ladda ner nya drivrutiner och programuppdatering så får jag se om det funkar.
1 Guest(s)