July 14, 2005
OfflineNyfiken på TYAN S8230 serien.
Hittar bara distributören Litech i Sverige men verkar som även de större säljarna typ Webhallen, Dustin, komplett inte har TYAN produkter i sina listor längre.
Har ingen lokal handlare förutom Kontorsvaruhuset och Amazon i USA är långsökt.
Märket Supermicro är säkert bra men de har inte det jag söker.
TYAN S8230 har PCI-slotar och två G34 platser så man kan expandera med äldre kort och samtidigt öka prestandan 3 gånger om man stoppar i ett par 3GHz Octacores, priset verkar rimligt om man använder de äldre 6100 processorerna.
Vart glatt överraskad hur stabilt det funkat med ASUS Servermoderkortet, det har sällan funkat så problemfritt och uppmuntrad kollar man runt även om det dröjer ett tag till nästa uppgradering.
July 14, 2005
OfflineGer upp TYAN, hittade en rolig liten sak från ASUS kallad KCMA-D8 för Dual C32.
En ATX-bräda där allt jag behöver finns hemma utom Moderkort, processorerna (AMD Opteron 4228) med 8 kärnor och 3GHz, CPU-kylare var svårare att hitta då Noctua är dyrt.
Proshop har allting för nästan 10.000kr, det går nog att få ihop det ännu billigare...
July 14, 2005
OfflineMullet som har CPU-kylarna för Socket C32 (F 1207) till halva priset mot Noctua har jag handlat hos förut.
ClickOK har processorerna och moderkortet.
Summan blir då 8974kr utan frakt, inte dåligt för en arbetstation med 32GB RAM (som finns hemma) och 16-cores på 3GHz!
July 14, 2005
OfflineKommentarerna på Prisjakt om Proshop och ClickOK var inte snälla så jag föredrar nog Mullet som är mycket hjälpsamma.
Fick ett par mejl från Mullet där CEO Martin tipsade om en ny serie Opteron snart kommer (kanske något för nyhetsavdelningen på NHW) kallad 4300 byggd på teknik från 6300 serien.
Pre-order prices of Opteron 4300 series CPUs
Har nu lagt order på ett moderkort från Supermicro av modell H8DCL-i-O, samt ett par Opteron 4284 och kompakta kylare i 3U-format.
Priset blir en något dyrare fast det känns som ett tryggt och säkert köp.
Allt skall rymmas i en Network Magenta låda som behöver moddas för bättre ventilation...
1 Guest(s)

Log In