July 15, 2004
Hej jag letar efter framförallt tyst kylning.
Jag har funderat på dessa:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=SER
samt
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PLC
till grafikkortet.
Är det någon som har några andra tips på tystare kylning i samma prisklass?
Vattenkylning går bort. Jag kommer inte klocka heller så en monsterkylare som låter högre är inget jag tittar på heller. Passiva går också bort eftersomjag upplevt att moderkortet eller minnen eller NB verkar behöva luftflöde.
Tacksam för förslag.
Ha en trevlig helg.
July 18, 2003
Nja... Zalman kylningen till gfx´et är inte att rekommendera. Visserligen kyler den bra men jag tycker den låter för mycket. Jag tycker att AC kylningarna är bättre då de låter lite mindre.
Ska dock tillägga att hela min burk är passivt förutom 4*14 db adda och denna zalman.
Om du har ett "normalt" nätagg och en normal cpu kylare som den du länkade till så fungerar den nog bra... Men inte om du vill ha riktigt tyst 😉
August 16, 2003
till graffet så kan jag rekomendera AC eller den där Zalmanen. först så köppte jag en AC till brorsans grafikkort men den passade inte trots att det stod att den skulle göra det.
med Zalmanen så får man även med minneskylflänsar, och fläkten blåser på ett sätt så att hela kortet får frisk luft på sig
January 6, 2002
"Ska dock tillägga att hela min burk är passivt förutom 4*14 db adda och denna zalman."
Dry_ice:
Hur kan du tycka att en dator kyld med fem fläktar kvalar in som passivt kyld? Är Fläkten i nätagget inräknad?
Vad är det som är passivt kylt? inte gpu, cpu?
För mig iaf så är passiv kylning när man inte har någon fläkt utan endast block. eller ingen påtvingad luft som kyler ner en komponent i ett system. mao:
http://zfz.com/specs.asp
Traveler:
Ett enkelt sätt att tysta ner datorn är att skruva bort fläkten på grafikkortet men behålla flänsen, och sen hänga upp en +92mm under som blåser upp på flänsen. Den fläkten styr du sen via speedfan. Funkar klockrent om man vet vad man gör. köp den billigaste fläkten du hittar, eftersom de blåser mer på 5v än den lilla orginalfläkten gjorde så kommer de att vara väldigt tysta.
gav 49:- st för mina 120mm och de hörs inte i mitt system, har för mig det är everflow.
Samt byt ut alla fläktar till så stora som möjligt, o kör de på lägre spänning. Det kanske låter lika mycket i dB men upplevs behagligare då det blir ett "ffffffffffff" ljud istället för "iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii" om du fattar vad jag menar.
Mitt systems kylning/det smo låter:
zalman nätagg tyyyst mao
2 120mm på 5v
July 15, 2004
Hej
Tack för förslagen.
Det där med AC blev jag konfunderad över. Är det Arctic Cooler så passar inte dera produkter vad jag kan se desvärre. Men ni får gärna rekomendera en om ni vet en som gör det. Kanske blir en investering om denna zalman nu väsnas för mycket. Har någon en annan fläkt att rekomendera göra gärna det.
Det blev en big typhoon och zalmans grafikkortskylare. Dock blev jag insprirerad av idén av att hänga en fläkt under (tack schmutziger)så jag införskaffade en 80mm papst fläkt med låg ljudnivå (dock ej 120mm fanns ej plats för det =( )
Väntar allt i slutet på denna veckan. Då skall det skruvas.
Tack igen för era synpunkter.
1 Guest(s)