January 20, 2002
http://www.gtek.se/index.php?m.....6053f7265c
Tror ni detta kit hjälper ? Jag har en Chieftec med 2 Chassifläktar, 1HDfläkt som innehåller 2st småfläktar. Har 2 diskar som låter en del och till sist en Arctic Cooling CPU fläkt som är hyffsat tyst. Min dator brummar som ett jetplan och jag vill helst att den ska gå 24h/dygnet. Vad finns annars att tysta ned den med?
January 20, 2002
Lakszen wrote: Det hjälper till nästan 50% (33-50%) men samtidigt så höjer du temperaturen inne i lådan ytterligare.
Jo. Mina HDs ligger på 29 och 34 ifall jag kollar nu. Tempen spelar inte så stor roll, vill ha en tyst burk. Borde väll finnas att köpa billigt dämpmaterial på Biltema typ?
January 20, 2002
FonzzziE wrote: skulle isåfall rekomendera att ta av hddkylningen o byta tllll bättre cpukylning typ en swiftech me papst eller annan tyst fläkt-- tror att den hdd kylningen låter 30+db
Den är faktiskt jäkligt tyst. Tror problemet ligger mest hos diskarna. vill inte ha som jag hade förut. 60grader varma diskar.
January 6, 2004
Jag använder vanligt dämppmaterial till datorn ett speciellt material som går att hitta på Clas-ohlson eller kanske tom Biltema. Annars kan du typ kontakta riktiga Leverantörer inom BYGG/INREDNING och fråga dem om deras dämpmaterial så har du något av kvalite för detta är något för att typ denna sektion ska finnas inom datorer helt värdelöst. Dessutom så behöver du täcka alla kanter (Hela burken) ävenkanter för att få maximlt resultat.
Ju bättre dämåning desto varmare inombords.
January 6, 2004
Det finns annars speciella Ljudnav-Chassin som dämpar ner.
Såg någon gång i blocket att det fanns sådana ämnade åt sevrar.
Du stoppar in din burk i den stora lådan (ljudnaven)
Som sagt ju svårare för luften att komma ut desto varmare inombords , så se till att du har fungerande fläktar =)
November 13, 2001
Tänk även på att en tung massiv matta funkar på ett sådant sätt att den dämpar vibrationerna i chassit så du inte bara satsar på en skumgummimatta. Jag kör både och för att vara på säkra sida. Och nej, jag har inte märkt någon skillnad i temperatur sen jag kletade in alla mattor i lådan. Faktum är att jag har bitumen och skumgummi så det är samma som det på Gtek fast jag köpte skiten på HCJ och Biltema för en bråkdel av Gtek's pris.
April 29, 2004
Jag vet inte vad du har för chassi (Chieftec gör ju fler än 1) men man behöver normalt inga dämpmattor, det är mer finlir om man är väldigt känslig.
Det man kan ta till hjälp är:
Ny nätdel, om du har Chieftecs orginal så är det inte så konstigt att det låter.
Om diskarna låter, byt ut de mot nyare och tystare sådana. Samsung gör bra och tysta diskar. Eventuellt gummi-isolering mellan vaggan och disken.
Om du inte bryr dig om tempen på diskarna kan du köra med endast 1 80 mm som utblås i lådan och skippa kylningen av diskarna.
Köp tystare chassifläkt, typ Papst, Panaflo om du inte redan har en.
Tjejens burk är ett gammalt Dragon BX chassi, drivs av Zalman 300W, AMD 2400+, 512 MB RAM, 2 diskar (IBM 120 GXP och Seagate Cuda 4), CD-brännare, DVD-brännare. Arctic 2 på CPU:n och Papst 80mm som utblås.
Står på en halvhård skumgummimatta som dämpar eventuella vibrationer från lådans fötter som annars skulle kunna fortplanta sig till skrivbordet.
Fläktljudet hörs knappt, seagaten kan smattra ibland vid användning. IBM-disken hörs knappt iofs.
Edit: Chietec har för övrigt 1mm stålplåt i de flesta av sina chassin, det krävs en hel del för att den ska vibrera, se till att allting är rejält åtskruvat bara.
1 Guest(s)