November 5, 2002
Har nu ett gf4ti4200 128MB som fortfarande funkar. Är lite förvånad för det var ett budgetkort för ~1500:- jag köpte för över 2 år sen.
Börjar fundera på om kortet inte börjar bli gammalt iallafall och funderar på att skaffa mig ett nytt nu innan mitt nuvarande blir FÖR gammalt.
Så vad skall jag köpa? Mest prisvärt eller något som kanske håller lite längre?
Sökte runt lite precis och såg att det var väldigt stor skillnad på ASUS gf6800gt 128MB och gf6800gt 256MB. Iallafall på ITbutikken. Är det så stor skillnad på de olika eller är det andra faktorer?
Vad är det för skillnad på nvidias gf6800 och vias radeonX800?
Köpråd etc uppskattas i allra högsta grad!
November 26, 2003
Välj så avancerat som du har råd med (256mb), för då köper du dig tid så att kortet inte blir "gammalt" för fort. Det sägs här att det är stor skillnad mellan ATI och NVIDIA. Jag köper inte det argumentet. Kör högsta upplösning (inställningarna på max) i Half Life 2 med mitt NVIDIA och det funkar klockrent. På pappret ÄR det säkert skillnad, men i praktiken märks den inte så mycket som ett av ovanstående inlägg försöker påvisa.
Dessutom så kan man ju för fasiken inte gå efter ett enda spel om man ska göra en investering på 4000-5000kr. Bägge kort, ATI och NVIDIA funkar fint på alla spel (om än det finns en skillnad som jag ändå inte tror är så märkbar). Ska man tänka på kort som är bra i det ena eller andra spelet får man ju för fanken köpa bägge kort om man vill ha bägge spel.
OBS! Jag talar nu om 6800-serien resp. X800-serien.
November 5, 2002
Ok. Om jag kollar lite på radeonkorten då...
På ITbutikken hittade jag ett ABIT Radeon X900 XT för 4220:- De flesta andra liknande kort låg på någon eller några hundralappar dyrare.
Vad tror ni om detta kort?
Hur pass bättre är XT än PRO? Prisskillnaden är ju inte så stor.
December 31, 2001
conny_69 wrote: Bildkvalitén är säkert bättre på ATI, men jag som fps-fantast bryr mig mer om frames per second 🙂
Men det beror på vad man ska använda datorn till förstås.
Om du nu bara bryr dig om FPS så borde du ju köpa ATI om du lirar något som går på half life 2 motorn.
Det är bevisat att ATI presterar bättre än nvidia gör här så som Nvidia gör i Doom 3
2 Guest(s)