May 19, 2002
Hejsan!
Sitter nu i valet och kvalet över hur jag ska göra med min dator.
Just nu innehåller den detta:
Athlon 64x2 3800+
2gb minne
radeon x1800 grafikkort.
Jag har tänkt att köpa en ny skärm inom kort, men skulle gärna vilja passa på att uppgradera datorn lite. Funderade då på att köpa nytt grafikkort då endast eftersom pengar inte räcker till en helt ny dator, och min fråga är hur mycket ett nytt grafikkort hjälper spelprestandan ?
Är det kanske mera värt att vänta ett tag och spara ihop så jag kan uppgradera hela burken på en gång? Vad tycker ni?
March 10, 2003
Skrivfel ? gissar på att du menar en Amd X2 3800+. Skulle nog råda dig till att spara undan lite mer pengar.
Ett x1800 är inte så långsamt ändå och uppgraderar du grafikkortet kanske din cpu blir flaskhals istället.
Kollade på Tom's VGA charts på ett x1800GTO (som jag tror är långsammaste modellen av det kortet) och
närmaste uppgradering är väl ett HD3850 kanske.
Du får kolla lite själv och avgöra då jag på något sätt inte är en expert på grafikort. Beror ju även på vilka
spel och i vilken upplösning man vill köra sina spel.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
May 8, 2001
Om vi antar att du nu har ett X1800 GTO och att du köper en 22" skärm (1680x1050) så kommer du nog fortfarande att vara begränsad av grafikkortet i de allra flesta fall. Om du köper en 24" skärm så blir det ännu viktigare. Personligen så känner jag fortfarande att grafikkortet är den stora flaskhalsen i mitt system trots uppgradering till HD3870 (har samma CPU som du och en 22" skärm). Gillar man dessutom AA & AF så är det ännu viktigare med ett bra grafikkort (HD3870 är dock tyvärr inte så bra på AA).
Jag spelar mest FPS och kanske stämmer inte det jag säger om man spelar andra typer av spel som tex stategispel? De enda spel jag inte kunnat spela som jag vill är Crysis (självklart) och S.T.A.L.K.E.R (på max).
EDIT: Sen får jag ju dåliga poäng i 3D Mark 2006 pga CPU:n men det bryr jag mig inte (så mkt) om... 🙂
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
November 4, 2001
Vilken socket är det på moderkortet?
Har du ett AM2 mobo med PCI-E som blir det inte speciellt dyrt att uppgradera lite. Menar en 6400+ black edition får du för 1200:- och ett 3870 för 1300:-
Det borde ge en bra boost och kostar 2500:-. Tänk på att kolla så mobot klarar av cpun (drar ganska mycket ström - 125W) osv.
1 Guest(s)