Uppgradera en inte så ny datta!! men vad e bäst, max 2papp|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Uppgradera en inte så ny datta!! men vad e bäst, max 2papp
DST
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 31, 2004 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Datorn e i dagsläget enligt följande:

Athlon Thunderbird 1.3 + ett Matsonic mobo!??, verkar vara ett kt266a som förutom ddr stöd har sdram stöd,+ 64mb ram pc100 sdram +ett Ati 3d rage pro turbo agp graffe kort....

När jag märkte att det hade två olika sorters minnes platser började jag gapflabba...

Mer minne har jag tänkt att skaffa en 512 ddr av nått slag kostar la 700 eller nått... Men sen vet jag inte om jag ska införskaffa en snabbare cpu eller ett bättre graffekort.. Os:et är win2000 pro o dator e tänkt för att surfa, spela spel o sånt som tjejer gör med sina datorer,,,, vad vet jag he he... den ska kännas snabbare helt enkelt...

Vad tycker ni jag ska köpa förutom minnet..... Tänk att jag har taket för denna uppgradering e 2 papp... o förresten...nån som kan matsonics hemsida???? vill typ kunna trimma upp skiten om det går så jag behöver manual o nyare bios.

mvh...en gubbe på 22 år som inte vet vad tjejer använder sin datta till...

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
634662
May 31, 2004 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

En 512:a ram får du nog räkna med att pröjsa iaf en tusenlapp för.
Kolla Kompletts veckoerbjudande denna vecka (bannern längst upp på denna sidan). En celeron 2,6 +moderkort +256ram. Bör göra rätt stor skillnad.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
634672
May 31, 2004 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: En 512:a ram får du nog räkna med att pröjsa iaf en tusenlapp för.
Kolla Kompletts veckoerbjudande denna vecka (bannern längst upp på denna sidan). En celeron 2,6 +moderkort +256ram. Bör göra rätt stor skillnad.

Är du riktigt säker? Jag tror faktiskt en åskpippi 1,3 är nästan jämförbar med celeronen (en Duron 1.6 slår en Celeron 2.6), så det gör ingen större skillnad. Moderkortet är förstås antagligen bättre - men det som definitivt gör skillnad är minnet. Och ju mer desto bättre. Tror faktiskt det gör mer att köra 512 DDR än 256 DDR även om man byter det andra, det bör dessutom vara billigare. Förmodligen måste SDR-platserna tömmas om man ska stoppa i DDR-stickor dessutom.

Elysion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 836
634733
May 31, 2004 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Leta reda på ett Radeon 9600 av nåt slag, slit ur ramminnet och byt till ett DDR på 512MB.

Det borde landa på ganska precis 2000 kr.

/ ahh, såg att det var till en tant. men hon ska nog åxå spela 😛

DST
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
634749
May 31, 2004 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

juppp man måste bygla om om man ska använda ddr minnet...
Men har ni inga exempel på billiga graffekort som tjejerna kan ha nytta av...

Jag e för ett ati baserat helst ett 9600 men alla billiga som jag hittar även de där det inte står LE,SE eller VE har minneshastigheten på 400mhz....låter lågt..men var det inte så att de hade 64 bits minnesbuss jämfört med vanliga 9600???.....Alla nvidia kort e så dyra, 5600 e slött o 5700 e way to expensive, men enligt mig så e menyerna mycket lättare på ett nvidia kort så ett sådant skulle vara ok för dem om de nu inte var så förbaskat dyra o värdelösa.....ahhh de får la klara sig med ett ati kort....he he...

buggy diggar jag men damn, ofta vet man inte om korten e äkta 9600 eller inte......komplett hade ett ultra billigt 9600 som var naturligtvis ett le..... Fast så hittade jag ett sådant http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=sc Inget le eller så hoppas jag......

Ett 3200 ddr minne funkar bra i kt266a hoppas jag..... det billigaste från komplett http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=sc

Man blir pisst ibland på det dära men namn o sånt på korten....man vet ju aldrig vad man får nu för tiden.........

hmmm datorbutiken har detta graffekort http://www.datorbutiken.com/se.....3D9600-256
Ingen bulk men står som sagt inte om det e ett le eller sånt....Antar att det e ett äkta. Priset med frakt blir ca 2020kr på komplett ink frakt och datorbutiken e nån krona dyrare fast som sagt ingen bulk på graffet men minnet e nog ingen skillnad på båda e ju 3200ddr..........

Vilken affär e bäst på leveranser o garantier...Har köpt på datorbutiken förr men tyckte att det dröjde så jäkla länge....Komplett har jag hört bara goda saker om men har aldrig beställt därifrån, men som sagt jag har inte bråttom eller så, så vilket paket e bättre o vilken affär ska jag köpa av...Ingen idé att jag köper nått i gbg då allt e så hutlöst dyrt om man jämför med online affärer...

tack åter igen...hoppas ni förstår vad jag skrivit....börjar bli lollig i hövvet nu.....

mIIIke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
634903
June 1, 2004 - 6:37 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hade köpt på datorbutiken för där kan du även få gratis frakt om du skriver in nollfrakt som kodord.
De enda "felet" som ja ser med datorbutiken är att de kan va rätt långa returer, men leveranstiden är de inga problem me, iaf inte för mig.

Voodoo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 281
634963
June 1, 2004 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

Dom blåste mig på "nollfrakt" senaste gången (förra veckan) , stog 0 kr frakt på ordern men när jag fick det fick jag en frakt på 199kr 🙁

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
635072
June 1, 2004 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Voodoo wrote: Dom blåste mig på "nollfrakt" senaste gången (förra veckan) , stog 0 kr frakt på ordern men när jag fick det fick jag en frakt på 199kr 🙁

Du försökte blåsa dem men lyckades inte så de blåste knappast dig...

Vampis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1344
635347
June 1, 2004 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Vadå försökte blåsa? Det är ju dom själva som ser till att kodordet fungerar och vissa gånger skriver dom t.o.m ut kodordet i sina veckobrev... Så på vilket sätt försökte HAN blåsa datorbutiken???

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 415
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL