August 16, 2004
Nu när julen är över så skulle det vara trevligt att köpa en liten gåva till sig själv. Det jag har planerat köpa är ett litet uppgraderingspaket till burken. Datorn kommer främst användas till spel, film osv.
Paketet ska bestå av en processor, ett moderkort och ett grafikkort.
Har fluktat lite på Kompletts hemsida och hittat några intressanta artiklar, dock så vet jag inte om det är overkill med dessa grejer som jag har valt och om det går att sätta ihop ett billigare paket med liknande prestanda osv. Skulle helt enkelt behöva lite feed-back 🙂
Komponenterna:
XFX GeForce 6800 128MB DDR 2 2690:-
AMD Athlon 64 3400+ 2.4 GHz Socket 754 1990:-
Asus K8N Moderkort för Socket 754 nForce3 250 765:-
Totalt: 5445:-
Till processorn har jag tänkt att använda en ZALMAN CNPS 7000-B CU som jag använder till min P4:a idag, är det bättre att köpa den nya varianten ZALMAN CNPS 7700 CU med en 120mm fläkt ?
Minnena som jag har tänkt använda är 2 st. 512 MB stickor PC3200 (tror att de är kingston).
Kylningen på grafikkortet hade jag tänkt byta till ZALMAN ZM80C-HP med en 80mm fläkt som sitter på mitt befintliga grafikkort.
En viktig sak för mig är att komponenterna inte alstrar för mycket värme då jag försöker hålla ner ljudnivån så lågt som det är möjligt, vilket medför sig nackdelar så som halvtaskig ventilation i lådan.
Sen så är det självklart att jag vill komma undan så billigt som möjligt, det som jag har listat ovan är nog max vad jag kan lägga ut på det här.
Tack på förhand
August 16, 2004
Har kollat lite på skillnaden mellan s939 och s754, skillnaden landade på några hundralappar, vilket jag hellre lägger på nåt annat, speciellt med tanke på att jag inte har några tankar på att uppgradera systemet på ett par efter det här.
Vilka andra saker kan man spara in pengar på, men ändå få ett system som är väsentligt bättre än mitt befintliga (kolla sign.) ?
August 16, 2004
Problemet då är att jag går ner i prestanda, för det som skiljer s939 och s754 är väl bara att s939 är mer framtidssäkert och det är inte så viktigt för mig, då jag förhoppningsviss inom några år är en färdigutbildad civilekonom (ca 18 månader kvar) och har inte lika mycket tid för spel eller kan kosta på mig ett nytt system. Med andra ord så tycker jag att det är ingen idé att lägga ut mer pengar alt. gå miste om prestanda bara för att spara pengar i framtiden eller få ett system som jag enklare kan uppgradera i framtiden.
1 Guest(s)