March 27, 2003
Hej, tänkte bygga om min gamle filserver till HTPC (kommer visserligen användas till en del lagring och backup också men men)
Den börjar ju få några år på nacken och frågan är om man på något billigt och enkelt sätt (läs: inte behöva byta allt) kan få den lite vassare....!?
Moderkort: Epox 8K9A7I
CPU: AMD Duron 1,6 GHz
Minne: 2 * Twinmos 256MB DDR PC2700
March 10, 2003
Beror på vad du skall köra för upplösning och så. Har själv en ganska svag HTPC, men den klarar 1080p filmer fint.
Spec:
P4 1.8c (400fsb, low wattage edition)
512mb ddr333
9600se (kör på TVout i 800x600 till min TV)
Audigy1 (skall bytas MYCKET snart till bättre 😉 ..)
Dlink 54g Wlan kort
10gb Seagate 5400rpm (kör nästan allt via min fileserver, 1080p hackar dock över nätverk)
DVD-rom
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 10, 2003
Tycker du skall testa de sakerna du har idag och märker du att det inte räcker till så får du uppgradera.
Tja, skall du skaffa nya grejor så är väl en processor över 3ghz standard idag (går det köpa långsammare ?).
Annars borde en 2500-3200 barton fungera bra, om du hittar begagnat.
Kan vara värre med ljudnivån på kylningen, det är oftast det man brottas mest med i htpc system idag.
Grafikkortet räcker med ett lowend (x1300) passivt om du inte skall spela spel på den.
512mb i ram kommer fungera till en början. Men jag rekommenderar runt 1gb så det inte blir problem om du kör krävande saker i framtiden.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 22, 2001
Vad ska du koppla den till?
Beror ju lite på om det är en 21" crt eller en 42" plasma med surroundanläggning.
I det tidigare fallet räcker ju tv-out + inbyggt ljud, i det senare skulle jag rekommendera ett grafikkort med DVI + något Audigy kort.
Men en duron 1.6 borde ju lugnt räcka till att spela alla filmformat, utom HD.
1 Guest(s)