Uppgraderingspaket! Vad välja för Vista?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Uppgraderingspaket! Vad välja för Vista?
bingolotto
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 6, 2006 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Behöver nu göra något åt burken hemma för att få lite mer kräm att köra Vista.

Idag har jag följande
Opteron 144
1GB DDR RAM
Asrock Dual-Sata
Geforce 3 Ti200
200GB SATA2 DISK

Det jag behöver för att köra vista är Dualcore och ett grafikkort med stöd för Dx9. Minne klarar jag mig med 1GB och uppgradera senare. Inbyggt grafikkort är inget problem bara det har stöd för Dx9. Jag har även tillgång till två stycken Xeon 3GHz Socket 604 proppar och en massa ECC-REG 512MB minnen. Men vid koll vad moderkort till dessa kostar och även behov av ett nytt nätagg gör att jag är öppen för andra förslag.
Burken kommer inte användas till spel. (Inte ens en halvtimme) Det jag vill ha är en burk som klarar att köra multitasking så gott som Vista klarar. Mer än 1GB minne skulle vara fint, men i en månad klarar jag mig utan 2gb.

Så har kollat på att köpa ett S-775 moderkort med inbyggt grafikkort och stöd för C2D men att i första stadiet köpa den billigaste Pentium D proppen. 1GB minne på detta.

Eller köpa den billigaste C2D, Asrock moderkortet och fortsätta använda mina DDR minnen och köpa ett billigt grafikkort.

Vad finns det mer för alternativ? Har surfat runt i två dagar men kan inte bestämma mig, de flesta trådar handlar om spelmaskiner men jag har ju som sagt lite andra krav. Många program och inga problem att tex packa upp rar filer, bränna, surfa och lite film redigering.

Så vad rekommenderar ni?

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1099987
December 7, 2006 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

sälj det du har o kör på en billig C2D setup, tex E6300 sen nåt billigt mobo och 1GB DDR2 minne och kanske nåt bra och begagnat PCI-E grafikkort? sen får du ta andra saker som behövs...

bingolotto
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
1100203
December 8, 2006 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Gilgamesh wrote: sälj det du har o kör på en billig C2D setup, tex E6300 sen nåt billigt mobo och 1GB DDR2 minne och kanske nåt bra och begagnat PCI-E grafikkort? sen får du ta andra saker som behövs...

Handlar egentligen inte om att det inte finns pengar utan mer om vad som är mest prisvärt. Då jag vill få en burk som orkar skala bra.

Ingen som har något mer tips? Ett löst grafikkort har jag i alla fall bestämt mig för. Då kan jag kasta det vidare till tjejen senare när HDMI kortet är stabila i Vista.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 281
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL