Vad för barebone borde jag köpa?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad för barebone borde jag köpa?
Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 29, 2004 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

Tänkte göra om min feta Chiftec-låda till server som jag gömmer någonstans och låter alla diskar å fläktar sitta å dåna i.

Som vanlig användardator tänkte jag istället använda en barebone men jag vill ju ändå ha lite prestanda.

Tänkte därför göra som så att jag köper en barebone som har AGP-plats, flyttar över mitt 9700Pro till den och investerar i en disk på 160-200Gb att ha i den.
Köper något billigt (eller letar upp nåt hemma) grafikkort och sätter i servern.
Jag har 1024Mb ram i min dator nu som jag åtminstone för ett tag, beror på ekonomin, ska dela upp mellan min barebone och server, 512Mb var alltså.

Ny CPU blir det, men vet inte om jag ska köpa en billig och sätta i servern och ta min P4 2.26GHz till barebonen elller om jag ska låta den sitta i servern och köpa en ny 2.8 eller 3.0GHz prolle istället, beror också på ekonomin.

Nu till min fråga, vilket barebone tycker ni jag ska köpa?
Ska alltså vara P4-baserat och kunna köra 533Mhz och 800Mhz bus, samt även PC2100-minnen.
Ska ha en AGP-plats som det går att sätta ett standard ATI 9700Pro i.
Vill även ha en PCI-plats eftersom jag har ett TV-kort som ska i också.

Jag tittade runt lite och fastnade så smått för denna lådan från ASUS, http://www.datorbutiken.com/se.....d=ASTERT2P, men vet inte om ASUS är bra på barebone även om de är bra på annat.
Många snackar ju om Shuttle, vad är så bra med dem?
Lite info hade varit trevligt, för å nackdelar.

Som ni säkert har förstått så har jag tajt ekonomi, student, så ju mer jag får för pengarna destå bättre, billigt är bra men visst kan jag leva på nudlar ett tag för datorns skull. 🙂

Tack för hjälpen på förhand. 😀

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
608704
April 29, 2004 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Behöver du nåt värre än 2.26GHz i barbonen? Jag menar kommer du verkligen få användning av de extra MHz som en 2.8 eller 3.0 ger? Spelar du nya spel så tar grafikkortet största arbetet och du kommer inte märka stor skillnad mellan en 2.26: och en 3.0:a. Och behåller du 2.26:an kan du också skaffa de billigare barebone-systemen med 533MHz bus. Satsa på 1GB minne istället för att lägga pengarna på sånt du kanske inte behöver. En server behöver inte ha nån värstingprocessor, skaffa en billig celeron till den istället. Vad ska du använda servern till? Räcker 512MB minne? Isf så tar du en sticka till barebonen och köper en till, för 1GB är nästan minimum idag.

Det där asuset var ju rätt så ok, creative har ju också ett snyggt chassi:
http://www.datorbutiken.com/se.....d=CRESLIX2

Här är shuttles version:
http://www.datorbutiken.com/se.....Id=SHSB51G
En annan shuttle:
http://www.datorbutiken.com/se.....d=SHSB61G2

Jag tycker du ska gå efter vilken du tycker äs snyggast eftersom det i grunden är samma grejer. Visserligen är de med i865 snabbast och det med SiS långsammast, men det är nog inte så enorm skillnad. Fördelen med i865 är att du kan uppgrader till en 800MHz processor ifall du vill det så det är ju ett plus helt klart, isf är det ju asus eller den senaste Shuttlen som gäller.

zahft
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 34
614131
May 6, 2004 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Det värsta var ju att jag trodde det stod SUX på creative barebonen 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL