October 14, 2003
Hej, jag tänker uppgradera mitt system och står nu inför två val. Det system jag har nu är ett Asus 800Mhz moderkort med en 2.6 Ghz intel celeron samt 512 MB PC3200 RAM och ett ATI RADEON 9600 SE. Antingen köper jag:
1. Intel Pentium 4 3.2GHz PC800 Socket 478, 1MB, Prescott, BOXED m/fläkt samt en extra 512 MB PC3200 minne. Pris ca 3000 kronor
2. Uppgraderingspaket AMD S939 Athlon 64 3500+, nForce4, PCIe, 1024MB. Pris 3995 kronor.
Alternativ två kostar ju drygt 1000 spänn mer än 1. Dessa pengar kan jag eventuellt lägga på ett bättre grafikkort, men jag vet inte om jag får ett mycket bättre än det jag har för 1000 spänn?
Fråga: Vilket alternativ ska jag välja, och om alternativ ett hur ska jag spendera de 100 kronorna som blir över. Jag vill ha en dator med framför allt bra spelprestanda.
Jättetacksam för tips!
/Henrik
March 10, 2003
Tag paket 2, ger mer för pengarna. Svalare och snabbare system.
Utmärkt för att bygga en spelplatform på.
Tänk bara på att ditt nuvarande grafikkort inte passar till ett pci-e
moderkort. Du måste iaf skaffa nytt, så du kanske skall spara lite till isf ?
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 26, 2001
Väljer du alternativ 2 så måste du ju ändå köpa ett nytt grafikkort, för jag gissar att du inte har PCI-E på ditt nuvarande moderkort.
Om du nu inte väljer ASrock 939DUAL med både AGP och PCI-E port.
Rekommenderar att du sparar en tag till så du har råd med ett grafikkort som e bättre än ditt nuvarande.
Edit: Satsa på Alt 2 istället för alt 1... 😛
October 14, 2003
Tack för alla rekommendationer. Tur att ni nämnde att man inte kan köra agp kort med alternativ två. Jag hade nog inte tänkt på det annars. Jag kör alltså på alternativ två.
Följdfråga. Jag åker till USA i april. Kan jag spara pengar genom att köpa grejerna där. Isåfall, var köper man sånt i USA. Någon som känner till en bra lågpriskedja?
/Henrik
1 Guest(s)