Vad tror ni om?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad tror ni om?
gamerse
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 225
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 27, 2004 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det var ju en tidsfråga. Nu verkar det som jag har brännt mina minnen, var ett par Twinmos-winbond ddr400 med BH5 chip. Dom tjänade mig väl, fick upp dom i hela 470Mhz.

Aja nu till saken, det måste ju bli ett par nya minnen nu. Men inte alltför dyra. Har hittat ett par på overclockers.se; OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition 2x256MB.

Vad tror ni om dom? Är det något att satsa på? Eller rekommenderar ni några andra? Kommer förmodligen förtsätta klocka...men lite lugnare. Ska nog inte pressa alltför mycket den här gången =).

Tack för era råd!

Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
631497
May 27, 2004 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

gamerse wrote: Ja det var ju en tidsfråga. Nu verkar det som jag har brännt mina minnen, var ett par Twinmos-winbond ddr400 med BH5 chip. Dom tjänade mig väl, fick upp dom i hela 470Mhz.

Aja nu till saken, det måste ju bli ett par nya minnen nu. Men inte alltför dyra. Har hittat ett par på overclockers.se; OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition 2x256MB.

Vad tror ni om dom? Är det något att satsa på? Eller rekommenderar ni några andra? Kommer förmodligen förtsätta klocka...men lite lugnare. Ska nog inte pressa alltför mycket den här gången =).

Tack för era råd!

tror de e dom som e bh6 o dom e rätt så fina, hur dödade du dina bh-5?

gamerse
Medlem
631508
May 27, 2004 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo det har du nog rätt i att det är =). Då får det nog bli sådana.

Ja du bra fråga. Hade kört dom ett bra tag, felfritt så vitt jag vet, i 470Mhz med 3.1 i volt. Sedan vaknade jag i natt och såg att skärmen hade blivit svart. Hmm inget hände, den var typ död...fasy fortfarande på =). Så jag startade om den och då kom dom där irreterande signalerna. Jag tyckte det lät som dom som brukar komma upp vid minnesfel. Så jag plockar ut ena stickan och provar, nej fortfarande dött. Provar med olika kombinationer men inget fungerar. Fast signalen har försvunnit, datorn verkar gå igång men skärmen visar bara svart. Sen står den bara så. Har provat att ränsa cmosen.

Happ tänkte jag, aja innan jag hoppar till några förhastade slutsaster, så kan jag ju prova stickorna i "familjens" dator. Körde in dom där och voila! Datorn startar upp, fast dom körs ju iofs bara i 266Mhz där. Men det borde ju inte spela någon roll eftersom fsb:n ställs ner till 100mhz på min dator när jag ränsar cmosen, vilket betyder att minnena körs i 200Mhz och ändå fungerar dom inte för mig.

Så jag lät mina stickor sitta kvar i den datorn, vilket är en P4 btw, och tog stickan på 512mb (266mhz) som hade suttit i P4:an och slängde in den i min dator. Ännu en gång, voila! Med stickan från P4:an som är en 266mhz sticka så går min dator igång igen. SÅ jag drar slutsatsen att mina minnen är skadade på något vis. MEn varför dom fungerar på p4:an men inte på min (amd) vet jag inte. Oj mycket blev det =)

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
631511
May 27, 2004 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför inte bara byta minnen istället för att köpa nya då?

gamerse
Medlem
631516
May 27, 2004 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

För att det känns långsamt att köra med 266Mhz fsb/minnen när jag är van vid 400Mhz+
Kan även tänka mig att det blir en väldig flaskhals

gamerse
Medlem
631672
May 27, 2004 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

wtf, efter några byten emellan datorerna verkar det som dom fungerar nu. Fast jag har inte testat att klocka dom över ddr400...vågar inte riktigt laugh

Skönt då slipper man investera i nya minnen nu iaf

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 174
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL