August 24, 2004
Moderkort: Epox EP-8kda3+
CPU: A64 Newcastle3200+
Minne: Vad ska man har för minne till ett A64system, max 1500kr för en 512mb.
Grafikort: 9800pro runt 2000kr, vilket märke ska man välja?
Hårdisk WD raptor 36gb
Har redan ett ANTEC 3700bqe.
Verkar detta sytem bra???
Grejorna kommer troligen att beställas på komplett.
October 24, 2003
Corsair XL3200 2-2-2-5 är bra.
Om du har råd så borde du köpa 72GB Raptorn, den är mycket snabbare. Personligen tycker jag inte det spelar roll vilket märke på grafikkort, mitt 9800 Pro är ett 3D Club, Sapphire ska väl bara bra. Powercolor ska väl vara ok också, köp det som är billigast eller med snyggast PCB 😛
July 14, 2004
:bok: :bok: :bok: :bok: :bok: :bok: :bok: :bok:
citat från denna sida; "Först och främst kan vi säga att Western Digital Raptor 74GB är kungen bland dagens ATA-hårddiskar. Den presterar bäst i näst intill alla test och bräcker sin föregångare, Raptor 36GB, ordentligt i de flesta fall."
och om du inte visste att det fanns skillnader mellan olika sorters hårddiskar kan du ju läsa hela testet https://www.nordichardware.se/.....ivelse=231
March 10, 2003
terje3 wrote: Har en fråga till vad är det för skilland mellan "A64 Clawhammer" och Newcastle???
Kollar på på t.ex Komplett står det ju inte om det e Clawhammer eller Newcastle.
står ju vilken stepping det är på komplett... men det stämmer tyvärr inte.. enligt dem skulle jag få en NewCastle..men jag fick en ClawHammer... 😡
July 14, 2004
Slutar tilv. Art. nr. på AX så är det en Newcastle med det nya CG chippet, co chippet hade probs med mycket RAM.
Clawhammers har slutat tillverkas så de är mycket svåra att få tag i, dock skiljer det nästan ingen prestanda mellan de olika.
(Clawhammer 1mb chase, Newcastle 512, men Newcastle har istället 200mhz mer)
Mitt favvo 9800pro är HIS ICEQ som har en mycket bra kylning och är mycket tyst, rekommenderas!
Om du inte ska klocka skulle jag ta ett billigare/ett mobo med fler funktioner istället, eftersom att epox är bra på att just klocka.
Ram, 1gb (2x 512) ska du nog ha, finns för ca 1800 kr, value s CL2.5 ska vara ett bra budget minne.
Sen är wd raptorn 74gb snabbare tystare och har större lagringskapacitet, fast den kostar ju därtill. (Jag skulle ha tagit en hyfsat tyst och snabb 160 gb istället för en wd36, så som Samsung (TYST) eller Hitachi (SNABB))
Något sådant var det iaf.. orkar inte kolla upp =)
(OBS! Du bör ej grunda ditt inköp på min, eller någon annans enskilda åsikter, läs runt lite och bilda dig en egen uppfattning så slipper du bli besviken)
Och jag antar att du inta har råd/lust att lägga ut en "mindre förmögenhet" på din dator som killen under rekommenderar.
March 10, 2003
onlytobbe wrote: Slutar tilv. Art. nr. på AX så är det en Newcastle med det nya CG chippet, co chippet hade probs med mycket RAM.
Clawhammers har slutat tillverkas så de är mycket svåra att få tag i, dock skiljer det nästan ingen prestanda mellan de olika.
(Clawhammer 1mb chase, Newcastle 512, men Newcastle har istället 200mhz mer)
Det finns Clawhammer med 512cache minne... min 3200+ ClawHammer är 2,2 Ghz orginal och med 512 cache...
July 14, 2004
köptes? antar att den är en äldre variant...
sen så tillverkas alla clawhammer med 1mb cache men vissa är defekta/stryps till 512kb cache
jag har just börjat lära mig lite om hårdvara och detta är vad jag har snappat upp iaf :bok: :bok: :bok: :blink:
(kan ha fel ^^)
PS hur vet du att det är en clawhammer? vissa prog för detta kan visa fel, kolla direkt på procerssorn istället har för mig det ska stå något där...
March 10, 2003
onlytobbe wrote: köptes? antar att den är en äldre variant...
sen så tillverkas alla clawhammer med 1mb cache men vissa är defekta/stryps till 512kb cache
jag har just börjat lära mig lite om hårdvara och detta är vad jag har snappat upp iaf :bok: :bok: :bok: :blink:
(kan ha fel ^^)
PS hur vet du att det är en clawhammer? vissa prog för detta kan visa fel, kolla direkt på procerssorn istället har för mig det ska stå något där...
För de första så är de LÅSTA i 512. för det andra så finns det något som heter stepping. Samt att jag har CG versionen, så det är knappast någon gammal version eller defekt lr strypt. samt att min skulle haft 200mhz mindre isf... 8)
March 10, 2003
onlytobbe wrote: strypt/låst/defekta så bara 512kb funkar är väll samma sak?
orka wajna ^^sen har jag ingen koll på stepping ska kolla på det någon gång någon dag...
bra att du fick CG chipp iaf, annars är det ju bara skicka tillbaks.
men snälla.. du o killen över snackar om den äldre steppingen av ClawHammer 👿
men ni kanske har rätt att min prolle är defekt, men lika glad för det är jag eftersom den går i 2618 Mhz :D/
1 Guest(s)