April 25, 2003
hej
har tänkt slå på stort nu och vill veta vad ni tycker om allt detta. jag söker seriösa svar och tips och sen om d finns bättre alternativ! också korrektion av mina eventuella misstag välkomnas! Värt att notera är att jag inte ens funderat på vilket chassi jag ska ha, med tanke på att jag inte har den blekaste om vilket som är bäst 😀 men om du vet om ett bra chassi som passar detta system, tveka inte o säga.
Moderkort: Abit IC-7
Processor: Intel Pentium 4 HyperThreading 3.2 Ghz 800mhz FSB
Minnen: 2x Corsair XMS3500 DDR-DIMM 512MB PC3200.
Hårddiskar: 2x Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB 8MB Cache 7200rpm i RAID-0. (+ en eventuell 60 gb Western Digital Caviar som backup.)
Grafikkort: Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB
Ljudkort: Creative Sound Blaster Audigy 2 Platinum
nåväl 🙂 vad tycks?
*edit* en polare sa alldeles nyss att jag bör köra seagate barracuda istället för maxtor, pga av att seagate är tystare och generellt sett stabilare. stämmer detta?
July 17, 2003
ser ju fint ut det där...men om du ska slänga ut så mkt pengar, varför köpa abit ic7? köp abit ic7-g hellre tycker jag.
sen ang. chassi. har själv ett chieftec dragon super miditower som jag är helnöjd med. snyggt å lätt att bygga i. har dock till min nya dator valt att köpa antec performance plus 1080. detta pga nätaggregatet som följer med där, true power 430w. men uteseende mässigt ser dom nästan lika ut. så jag rekommenderar antingen chieftec eller antec chassit.
edit:föressten, vad ska du ha för cpu kylning? själv har jag till min p4c 3.0ghz köpt zalman cpns 7000 alcu. har bara hört positivt om den. tyst å kyler bra!
March 15, 2002
Hade köpt 2 st Western Digital Raptor WD360GD 36Gb 10000rpm SATA, raidat och kört systemet på. Sen hade jag köpt en eller 2 st riktigt feta diskar för o lagra data på. Sen så hade jag nog satsat på en 3 ghz i stället. Känns inte som att det är värt att lägga så mycket pengar för att få 200 mhz extra. En sånhär låda har jag den är riktigt bra..
[Image Can Not Be Found]
April 25, 2003
tack för alla svar 🙂
detta blir det slutgiltiga systemet:
Moderkort: Abit IC7-G
Processor: Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed 800 mhz FSB
Cpu Kylning: Zalman cpns 7000 alcu
Minnen: 2x Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB PC3200
Hårddiskar: System=2x Western Digital Raptor 36Gb 10000rpm SATA i RAID-0. Lagring=Maxtor DiamondMax Plus 9 200GB 7200RPM 8 MB cache
Chassi: antec performance plus 1080
😀 fatta att precis _allt_ man samlat ihop under åren åker 🙂 men då behöver jag u knappast uppgradera på ett jävla tag
July 18, 2003
-Eagl3 wrote: tack för alla svar 🙂
detta blir det slutgiltiga systemet:Moderkort: Abit IC7-G
Processor: Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed 800 mhz FSB
Cpu Kylning: Zalman cpns 7000 alcu
Minnen: 2x Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB PC3200
Hårddiskar: System=2x Western Digital Raptor 36Gb 10000rpm SATA i RAID-0. Lagring=Maxtor DiamondMax Plus 9 200GB 7200RPM 8 MB cache
Chassi: antec performance plus 1080😀 fatta att precis _allt_ man samlat ihop under åren åker 🙂 men då behöver jag u knappast uppgradera på ett j**la tag
Vad går allt detta på?
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
September 5, 2001
kostar 20373kr + chassie+skärm oj oj oj, trodde åxå att när jag köpte dator för 25k (inkl skärm, dock inte den som är i min sign;) ) att jag slapp uppgradera på ett bra tag men det stämmer inte i datorvärdlen;) kommer alltid nån ny teknik som gör så att det "gammla" so migentligen inte är så gammalt verkar komma från stenåldern
March 20, 2003
Nja 3år gammal burk kan inte vara roligt.
Däremot ser jag det som lätt galet att lägga så mkt pengar på en burk då det är så långt från framtidsinvestering man kan komma (det svider t.o.m. att skriva investering och dator i samma mening) och man får grymt bra grejer för runt 10000 idag.
Men har man pengar eller stort behov att att känna sig bäst en månad eller två så varför inte???
September 5, 2001
Wolfie wrote: Det är inte sant 🙂 Du BEHÖVER inte köpa nya saker varje år. Du klarar dig på samma sak ganska länge. Jag har suttit med min dator i 3 år men nu börjar den halka efter för mycket 🙂 Och då var den inte bäst då heller!
ne det är sant men det svider att se att om några månader/nått år så komemr det eventuellt finnas 5GHz+ (om man skall tro Intel) för samma pris om inte billigare änden 3GHz:aren kostade idag;) så om du frågar mig så hade jag köpt nått billigare å uppgraderat oftare för samma pengar, men det är klart ha rman pengar så har man 😉
March 15, 2002
Edhunter wrote: [quote=Wolfie]Det är inte sant 🙂 Du BEHÖVER inte köpa nya saker varje år. Du klarar dig på samma sak ganska länge. Jag har suttit med min dator i 3 år men nu börjar den halka efter för mycket 🙂 Och då var den inte bäst då heller!
ne det är sant men det svider att se att om några månader/nått år så komemr det eventuellt finnas 5GHz+ (om man skall tro Intel) för samma pris om inte billigare änden 3GHz:aren kostade idag;) så om du frågar mig så hade jag köpt nått billigare å uppgraderat oftare för samma pengar, men det är klart ha rman pengar så har man 😉
Varifrån har du fått dessa uppgifter?
3 Guest(s)