July 14, 2005
Min brännare har lagt av samtidigt som jag varit på jakt efter en överkomlig backupp enhet.
Bandstationer kostar fortfarande multum även om dom både är snabbare och har större kapacitet.
Optiska enheter har både random access plus bakåt kompatibilitet, BD-brännare är ett alternativ men är långsamma för småfiler (i alla fall Plextorn jag hade) dock kan det gå vägen om man lägger småfilerna i arkiv; tänkte prova det.
Upptäckte efter Googling att Pioneer har en BDXL drive färdig som heter BDR-206MBK, den klarar 4-lagers skivor på 128GB med 6ggr hastighet.
Pioneer var först med sådana men det kanske finns någon annan tillverkare i dagsläget.
Den första DVD-brännaren jag skaffade var en 4x SONY fanns inte på lager men kunde beställas, därför uppskattar jag tips på återförsäljare med bra kontakter som brukar vara snabb med det senaste.
Tackar på förhand, Jonas V!
January 9, 2004
Tyvärr finns ju inget media som håller hur länge som helst. Band backup är bra men ganska dyrt. DVD skivor är villigt men de brukar gå sönder efter ett par år. HDDer är rätt ok så länge man inte använder dem så ofta.
Vill du vara riktigt säker så kör du en lokal backup med en intern HDD som du säger, sen kan du ha en offline backup i en extern HDD som du kopplar och backar på, kanske en gång i veckan eller eller gång i månaden beroende lite på.
July 14, 2005
Hahaha, här kommer en liten uppföljning bara!
Det tog bara 20 minuter att göra en runda till närmaste affär med datordelar och köpa en äldre DVD-brännare för 99:- kronor.
Men efter bytet vägrade PC´n att starta, gick då igenom varenda sladd och kontakt plus minnena för att inte hitta något glapp.
Plötsligt lyste eftermiddags solen in genom fönstret och man kunde lägga undan ficklampan, då var det naturligtvis strömförsörjningen till DVD´n som satt snett.
En timmas felsökning bland kabelhärvorna bara för att ljuset var skumt, sjukt men tålamod lönar sig...
1 Guest(s)