October 11, 2003
Hade tänkt köpa en ny dator och eftersom jag inte kan så mycket om datorer kan jag inte köpa delar och skruva själv. återstår alltså att köpa en komplett dator.
tänkte först köpa begagnat men oftast vill dom ha för mycket, eller bor skitlångt bort och det blir väldigt strulit och vanskligt, man vet inte om grejerna funkar som dom ska, svårt att testa etc.
återstår att köpa nytt.
vad är jag ute efter då? spelar inte, men vill ha en hyfsad snabb dator att surfa med, kolla på nån film ibland, jobba med, såna saker...
jag vill ha en så tyst dator som möjligt men har ingen lust att lägga flera tusen extra på nätagregat, specialbyggd låda etc utan hoppas kunna hitta en relativt tyst dator ändå...
mycom.se säljer t ex följande datorn:
Mycom G313 Celeron 2400 256MB DDR 40GB Radeon 9200 DVD/CD-RW
6120:- inkl moms, är det en bra dator för pengarna? (förutsatt att den är tillräckligt tyst, det återstår att se)
vad kan man jämföra celeron 2400 med ? och vad kan man jämföra radoen 9200 med?
min nuvarande datorn är athlon xp 1ghz eller 1.2 ghz tror jag, och grafikkort geforce t2 ti
hur pass mkt bättre är celeron 2400 och radoen 9200 jämfört med det? är det dubbel så bra eller är det 50 procent så bra eller vad kan man säga?
lite tips på butiker och postorderfirmor mottages... och vet ni med er nån som gör tysta datorer "av en slump" dvs dom tar inte massa extra tusenlappar men får ändå fram tysta datorer...
så tipsa gärna
tack!
October 11, 2003
budgeten är så lite som möjligt, finns ju ingen mening i att jag betalar för massa saker jag itne använder
hur skiljer sig en amd 2000 processor från en celeron 2000?
och är det skillnad i t ex värmeutveckling som i sin tur betyder större fläktar = mer oljud ?
jag har hittat pcdatorer nya för runt 5000 nu. vilket verkar ok pris.
January 7, 2003
Kolla den artikel som finns länk till här på NH. Där jämför de just Celeron och AMD processorer. Celeron får rätt mycket stryk om man säger så.
Radeon-kortet har bättre bild än GF2-kortet. Det borde vara viktigt för dig eftersom du inte spelar så mycket.
http://www.datorbutiken.com/se.....Id=DBC073M är en bra maskin till ett mycket bra pris om du inte behöver skärm.
May 10, 2003
lighforce wrote: budgeten är så lite som möjligt, finns ju ingen mening i att jag betalar för massa saker jag itne använder
hur skiljer sig en amd 2000 processor från en celeron 2000?
och är det skillnad i t ex värmeutveckling som i sin tur betyder större fläktar = mer oljud ?
jag har hittat pcdatorer nya för runt 5000 nu. vilket verkar ok pris.
AMD 2000 (1666 mhz) är betydligt snabbare än en celeron 2000mhz.
October 11, 2003
ok!
va tror ni om följande då,detta system ska vara rätt tyst också vilket jag tycker är viktigt typ tyst låda etc.
amd athlon xp 2400+ 2.00ghz, 384k
256mb minne, pc 2700 333mhz
moderkort sis650, 533mhz, pc 2700, vga, micro atx, asrock ge pro-ht
80gig seagate barracuda 7200.7
cd-rom 52x
5000kr
då är det integrerat grafikkort vilket kanske är värsta skiten va vet jag, men jag planerar ju inte att spela counterstrike eller dylikt i alla fall så det bör väl inte göra nån större skillnad i windows, när man surfar etc eller?
xp 2400 är väl hyfsat snabbt? jag har ju typ xp 1000 nu... 256mb minne är kanske i snålaste ilaget men va dubbla minnet är dubbla priset.. 80 gig hd bör räcka för mig, liksom cd-rom... moderkortet vet jag inget om
jag kan tänka mig byta ut vissa grejer om det bara rör sig om några enstaka hundringar men jag vill inte lägga 1000kr extra för ett bättre moderkort eller grafikkort t ex... då hamnar jag ju lätt på 6000-7000 istället för 5000-5500:-
October 11, 2003
alternativa komponenter att byta ut:
100kr till ger mig athlon xp2500+ 1.83ghz 640k stor skillnad tro?
moderkortet var visst bara för intel, få kolla vad som finns för alternativ för amd då:
pc2700 - ecs k7s5a (ljud, lan) ca 600kr
pc2700 - asrock, k7vm2 (vga, ljud, lan matx) ca 550kr
grafikkort då:
nvdia geforce4 mx400se 64mb ca 380kr hur står sig det mot ett geforce 2 ti ? är det bara skit eller är det bättre än geforce 2 ti i alla fall? har ju trots att gå minst 2 år sen geforce 2 ti kom ut...
April 3, 2003
dethär tycker jag att du ska köpa:
AMD Athlon XP Barton 2500+ Boxed (med fläkt) 878:-
Soltek SL-75FRN2-L 710:- (Abit NF7-s rev 2.0 är bättre men vad jag vet så kostar det några hundra mer oxå)
2*256 ddr pc3200 standard 335:- styck
Du kan nog köra på dedär mx kortet du tog som exempel, sålänge datorn inte är till för spel så spelar det inte så jättestor roll förutsatt att det inte är grafiska arbeten du tänker göra, så tja 380:-
Cd kan du plocka från den gammla datorn så 0:- där
Kör på en barracuda 7200.7 som du tog upp förut, har hört att den inte är den snabbaste men en av dom säkraste 670:-
Ca 3300:- för detdär vette fan hur tyst det är men det ska nog funka bra, har inte räknat med chassit heller för det e inte min starka sida, sitter själv med ett chieftec dragon men det är inte speciellt tyst.
Sen e de klart att du måste bygga ihop grejerna om du köper de som jag sa men har du ingen kompis lr kompis kompis som kan hjälpa dig? Annars finns det kanske nån på forumet i din närhet som skulle kunna hjälpa dig, ev. mot nåra hundralappar kanske.
EDIT: Glömde säga att frakt tillkommer på allt, priserna är tagna direkt från pricerunner och är inte alltid verklighet heller men det ger ett ca pris.
December 31, 2002
du kan ju köpa n dator från http://www.pyrotech.se de bygger datorer som kan bli väldigt tysta om man så vill. De använder delar som säljs på whynoi.se som är erkännt som en bra affär för tyst kylning odyl för komponenter.
1 Guest(s)