Värdering av system och hjälp med 64 val|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Värdering av system och hjälp med 64 val
Bark
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 753
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 18, 2004 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag sitter å dregglar över en 64 rigg.

Hur mkt kan jag för detta i ett "paketpris"

Upplåst 2500+
Abit An7 klarar 227 fsb
Twinmos winbond CH5 512mb

en vattenkylning som innehåller:
Dubbla 160x80 radiatorer
ett CPU(socket A) block och ett GPU(Radeon) block med bra prestanda och en tystgående Poseidon pump.

nå ?

EDIT: jag tänkre att jag kunde lägga in mina 64a funderingar i samma tråd

Jag ska alltså köpa amd 64.
frågan är vilken cpu ? 2800+ eller mer ? jag hade tänkt att överklocka är det ngn speciell 64a klockar bättre ?

sen till moderkortet: vilket ? ett DFI från overclockers.se eller ett Asus Deluxue kort ? eller kanske rent av ett KT800 ??

och sen till minnet ? funkar mitt gamla twinmos winbond eller ska köpa nytt ?

och duger ett uppgraderings paket från t.ex, DB eller komplett ?

typ:
http://www.datorbutiken.com/se.....artId=UPA1
eller
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL

tacksam för alla svar.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
sp_UserOfflineSmall Offline
723594
September 18, 2004 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

kan ta 64frågorna.

Ska du klocka ta en 2800+ eftersom den har en extremt hör prestanda/pris kvot.

över 3200+ är bortkastat hur du n väljer att göra.

Gällande moderkort så man jag säga följande:

Nforce3 chipset är tämligt dåliga. Massor med extragrejer som gör korten "bra" men i grund och botten är korten egentligen inget att hänga i granen.

Testat många olika moderkort baserat på nforce3 och samtliga sjunger (högfrekventa ljud) eller har andra problem.

Abit tex valde att inte använda nforce 3 chipset på sina moderkort pga stabilitetsproblem (finns tom ett officiellt utlåtande till detta av Abit)

Abits KV8-Pro har ju det absolut bästa bioset någonsin, man kan aändra allt ifrån vcore tyll volten på sydbryggan.

Funderar själv på detta kort nu isf mitt asus k8n-e deluxe.
ENDA anladningen till att man överhuvudtaget tänker över ett sådant byte är att Abitkortet är lite sparsamt på feats..
Bara har 2 minnesplatser (iof kör man oftast bara 2 stickor), saknar firewire och är lite sparsamma med USB och sataportar.

Men å andra sidan får man en fet display som visar temperaturer, volt osv.

Är extreemt pedant men jag har hittat små "fel" på i princip alla nforce-kort jag testat.
Asuskorten med vias tidiga K8T800 var ju skitfina så varfr skulle abits kort med det nyare K8T800Pro vara sämmre.

En till fördel med Viat är 1GHz bussen mot nvidias 800MHz.
Inte för att prestandaskillnaden är stor så utan kommer väl till pass vid överklockning då man oftast sänker HT ration fr att HT bussen inte ska bli för hög.

Köra 250FSB på ett nforce 3 mobo kräver i regel en HT ratio på 3.
Sen att man på abits kort kan öka spänningen på HT bussen är ju inte annat än SUPER.

Jag skulle faktist rekomendera dig ett Via-baserat mobo idag av den anledning att dom är stabilare. Sen att dom kanske inte har lika mycket krimskrams, och inte blir lika varma som nforce3 😉 tycker jag är en annan femma.

EDIT:

Abit är dom enda som fattat att bakplåten ska levereras på sidan av moderkortet INTE fastlimmad på baksidan av kortet som på alla förbannade nforce3 kort.

spendera massor med tid för att få bort bakplattan med en fön och "kemiskt rent -bensin" känns jävligt dumt bara för att man inte ska använda amds boxade kylare.

Är hugget som stucket:

Abits med rubycon condningar, superbios, och ruggit stabila mot ett NF3 som har massor med krimskrams, och lite snabbare NIC, och i viss mån HDD kontroller.

Med andra ord kvalitet och stabilt mot lite snabbare men lite på gränsen till "mindre bra" om man utrycker sig så.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 379
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL