Varför sånt jävla gnäll?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Varför sånt jävla gnäll?
chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 22, 2004 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Mina hörlurar gick sönder efter ett halvår, ena hörluren började glappa.
Så jag tog med mig kvitto och hörlurarna till teknikmagasinet.
Började prata med en anställd där, han sa "det är antagligen kabelbrott, det är det vanligaste felet och det täcker inte garantin, sånt får man räkna med när man köper snäckor, man betalar för ljudet inte kvalitèn".
Så pratade jag lite med honom, tills han undrade om jag ville prata med butikschefen. Butikschefen kommer lite trevligare än andra, och säger ungefär samma sak, men efter ett tag börjar han ge med sig och undrar om han ska ringa sony. Sen ringer han sony och ba, hmm, du kan få dem utbytta men vi har slut på sånna hörlurar, och det finns bara i hallonbergen och jakobsberg. "Jaha". Sen när vi snackat ett litet tag till säger han att en kund lagt undan ett par sådanna hörlurar och att han kan kolla om han kan ta dem.
Sen efter att hela min lunch gått åt till meningslöst tjaffs, får jag mina hörlurar utbytta.
Varför inte bara visa lite goodwill från början?
Besparar mig tid och sen får de kanske ett bättre rykte!

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
576715
March 22, 2004 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja alla butiker är väl så där nästan....

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
576718
March 22, 2004 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror att det är lite bullshit att garantin inte täcker "vanliga" fel. Du har minst 1(kanske 2år) på dig att påtala fel och brister i produkten och då få den lagad eller utbytt.

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
576728
March 22, 2004 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

DraGoN wrote: Ja alla butiker är väl så där nästan....

Och det är bra? Finns många butiker som bemöter en på ett bra sätt och skippar massa onödigt tjaffs.

Waco wrote: Tror att det är lite bullshit att garantin inte täcker "vanliga" fel. Du har minst 1(kanske 2år) på dig att påtala fel och brister i produkten och då få den lagad eller utbytt.

Det beror väll på hur man ser på det, teknikmagasinet sa att jag antagligen varit ovarsam, och jag menade att det var slitage/klen design och att ett par hörlurar borde hålla längre än 6 månader.
Dom kom med så skrattretande och dumma argument..

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
576734
March 22, 2004 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej det är inte bra.. menade bara att det är så mer & mer överallt. Sen beror det mycke på hur du är klädd & sånt när du kommer in i butiken & klagar över en vara. Dom tror mer på dig om du går in finklädd än går in i skatekläder det är fel att beömma folk så men butikerna gör så tyvärr.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
576735
sp_Permalink sp_Print

Tycker att Teknikmagasinet ger dom bästa garantivillkoren.
2års garanti!

Köpte en Soft Airgun där (glock 17) som jag råkade tappa i backen och mekanismen inne gick sönder.
Så jag knallade till butike och gnällde, och fick en sprillans ny softarigun med 100 nya bb kulor.
Jag är nöjd :bgrin:

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
576736
sp_Permalink sp_Print

Waco har helt rätt. Det finns inga sådana fel som man får "räkna" med. Om det är 1 års garanti på grejerna, och säljaren inte kan påvisa oaktsamhet, så är det inget att tjafsa om. Likadant så tycker nog inte tillverkarna att det är något problem att du byter. Det är säljaren som får stå för portot o.s.v.
Men om du ger dig för snabbt och istället bestämmer dig för att köpa nya grejer, ja då får ju säljaren göra affär en gång till. Rent bondfångeri, alltså.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
576823
March 22, 2004 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Waco wrote: Tror att det är lite bullshit att garantin inte täcker "vanliga" fel. Du har minst 1(kanske 2år) på dig att påtala fel och brister i produkten och då få den lagad eller utbytt.

Det lyckas tom sekvencia med...:bgrin:

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
576837
March 22, 2004 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Säger inte lagen att det är två år vid fabrikationsfel? Det har jag alltid hört. Kablar är väl inga slitdelar då måste det vara feltillverkat!

Tyzon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
576845
March 22, 2004 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Man har ju alltid 1års garanti därefter är det ytterligare 1 års reklamationsrätt och då är det ju du själv som måste bevisa att felet beror på ett fabrikationsfel.

MEN.. inom den branschen som jag själv är säljare inom (urbranschen) så gäller t ex. inte garantin ifall klocklänken går i sönder pga. att detta räknas som förslitningsprodukt (har testats rättsligen)och denna regel släpper ju inte vi på bara för att en kund har gått in till en butik och gnällt en massa över dålig kvalitet.

Vad jag menar är att har företaget en policy så måste man ju följa den för att ge ett trovärdigt ansikte utåt..

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
576848
March 22, 2004 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

köp inte av teknikmagasinet säger jag... men vem bryr sig...

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
576987
March 22, 2004 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

*Flyttad*

^Morbid^
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 146
577137
March 22, 2004 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Ta med vapen nästa gång.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 125
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL