VARNING: Blockets betaltjänst internetgirot|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
VARNING: Blockets betaltjänst internetgirot
moddanrazer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 818
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 13, 2006 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena!

jag måste bara bli av med ilskan..
tänkte sälja ett g6800 ultra på blocket, hittade en köpare som va seriös, han frågade mig om det inte gick bra att använda blockets internetgiro för det va säkrare, jag sa okej bara du accepterar snabbt så man får pengarna inom rimlig tid. Visst, plockad ut kortet och skickade iväg det. Jahssedu nu påstår snubben att kortet inte fungerar, och nekade betalningen.

Nu kommer han antingen skicka tillbaka ett kort som fungerar men som han inte visste hur man installerade (kablar, nättagg osv) eller så har han helt enkelt haft sönder kortet. Alltså har affären kostat mig frakt + tid samt eventuellt ett grafikkort för ~1000kr.

asså denhär tjänsten är bara bra för köparen, INTE för säljaren!!! håll er undan den!

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1093859
November 13, 2006 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jag andvänder inte det, och kommer inte göra det häller pga av just det du säger.

Om jag fattat det rätt så är det förskott tvärt om?

Altså han sätter in pengar på blocket saken så finns pengarna där låsta, du ser dem o skickar varan. Då han motagit varan och godkänt den så godkänner han betalningen och du får ut dina pengar?

Men om det nu blir som du säger att han inte godkänner och nekar.
Då kan han neka betalning och inte betala dig men endå behålla kortet?

Eller måste du godkänna att han nekar så han får ut pengarna?

Sälja saker på TS o NH håller mig jag till då de vet vad de köper o kan hantera hårdvara så man slipper missöden..

moddanrazer
Kommer du hit ofta?
Medlem
1093865
November 13, 2006 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

aaa precis. När han har nekat så måste han skicka tillbaka kortet till mig, sen när jag fått det måste jag antingen godta att han skickat tillbaka det eller neka. Om jag nu får tillbaka ett söndrigt kort och nekar har jag ingen aning om vad som händer. inte heller om han bara skickar en sten. då står det bara ord mot ord igen.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
1094049
November 14, 2006 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har använt internetgirot och är helnöjd, det garanterar att man inte får en låda skräp när man köpt något för flera tusen. jag förstår ditt problem och din frustration men tjänsten är bra när det handlar om dyra varor där bedrägeri risken är stor. En säljare som blankt vägrar använda en betaltjänst som IG.se skulle jag ta som oseriös och dra mig undan för en affär då man lätt får känslan av att det kommer en låda sand i stället för en bärbar dator. man kommer aldrig i från det men face to face är alltid bäst.

moddanrazer
Kommer du hit ofta?
Medlem
1094054
November 14, 2006 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Johan Nicklasson wrote: jag har använt internetgirot och är helnöjd, det garanterar att man inte får en låda skräp när man köpt något för flera tusen. jag förstår ditt problem och din frustration men tjänsten är bra när det handlar om dyra varor där bedrägeri risken är stor. En säljare som blankt vägrar använda en betaltjänst som IG.se skulle jag ta som oseriös och dra mig undan för en affär då man lätt får känslan av att det kommer en låda sand i stället för en bärbar dator. man kommer aldrig i från det men face to face är alltid bäst.

Jo, men som sagt som jag nämnde i första inlägget. Betaltjänsten är ENDAST bra för köparen 🙁

T.ex. nu när han har nekat min vara ock ska skicka tillbaka den, har han ingen tid på sig att skicka tillbaka den.. 😕 men jag hade 5 dagar på mig o skicka den till honom..

Ticker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 396
1094300
November 15, 2006 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

ja använder payson.

tedsor
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 37
1095016
November 18, 2006 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

moddanrazer wrote: [quote=Johan Nicklasson]jag har använt internetgirot och är helnöjd, det garanterar att man inte får en låda skräp när man köpt något för flera tusen. jag förstår ditt problem och din frustration men tjänsten är bra när det handlar om dyra varor där bedrägeri risken är stor. En säljare som blankt vägrar använda en betaltjänst som IG.se skulle jag ta som oseriös och dra mig undan för en affär då man lätt får känslan av att det kommer en låda sand i stället för en bärbar dator. man kommer aldrig i från det men face to face är alltid bäst.

Jo, men som sagt som jag nämnde i första inlägget. Betaltjänsten är ENDAST bra för köparen 🙁

T.ex. nu när han har nekat min vara ock ska skicka tillbaka den, har han ingen tid på sig att skicka tillbaka den.. 😕 men jag hade 5 dagar på mig o skicka den till honom..

Om jag inte mins fel så har han vist en tid press på sig, har du inte fått tillbacks varan efter ett antal dagar så sätts pengarna in på ditt konto. Om ditt kort har gått sönder så tror jag du skall ta och vända dig till den tjänsten du använde för att skicka varan (tex bussgods eller posten)

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1095017
November 18, 2006 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla sånna här tjänster suger.. Just för att köparen kan hävda att prylen what ever inte fungerar/han fick aldrig den. Därför man kör förskott eller skit ner dig. Systemet fungerar väl till större del för att folk är liite ärliga ialla fall hehe..

Bjornstrom
Member
Medlem
1095019
November 18, 2006 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

moddanrazer wrote: [quote=Johan Nicklasson]jag har använt internetgirot och är helnöjd, det garanterar att man inte får en låda skräp när man köpt något för flera tusen. jag förstår ditt problem och din frustration men tjänsten är bra när det handlar om dyra varor där bedrägeri risken är stor. En säljare som blankt vägrar använda en betaltjänst som IG.se skulle jag ta som oseriös och dra mig undan för en affär då man lätt får känslan av att det kommer en låda sand i stället för en bärbar dator. man kommer aldrig i från det men face to face är alltid bäst.

Hela systemet är som sagt dåligt. Nu kan köparen inte förlora något på affären om han är oärlig och kortet fungerar. Han kan ju bara vinna på detta.. Sen hur man gör i sånna här situationer har jag ingen aning om? Håller företaget inne pengarna tills det löst sig?

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1095053
November 19, 2006 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

Har ofta använt mig av tjänsten och tycker den är helbra. Har alltid funkat bra. Som köpare har du visst tidspress på dig som någon tidigare nämde. Det med defekt vara har jag inte så bra koll på, då jag aldrig råkat ut för det. Hoppas det löser sig!

/Dani

moddanrazer
Kommer du hit ofta?
Medlem
1095880
November 22, 2006 - 12:54 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=moddanrazer][quote=Johan Nicklasson]jag har använt internetgirot och är helnöjd, det garanterar att man inte får en låda skräp när man köpt något för flera tusen. jag förstår ditt problem och din frustration men tjänsten är bra när det handlar om dyra varor där bedrägeri risken är stor. En säljare som blankt vägrar använda en betaltjänst som IG.se skulle jag ta som oseriös och dra mig undan för en affär då man lätt får känslan av att det kommer en låda sand i stället för en bärbar dator. man kommer aldrig i från det men face to face är alltid bäst.

Hela systemet är som sagt dåligt. Nu kan köparen inte förlora något på affären om han är oärlig och kortet fungerar. Han kan ju bara vinna på detta.. Sen hur man gör i sånna här situationer har jag ingen aning om? Håller företaget inne pengarna tills det löst sig?

Yes jag fick tillbaka kortet i förrgår och testade det. DEFEKT!:( får grafikbuggar redan i BIOS direkt när man kör igång det.. kan va kylaren som ha råkat släppt i frakten eller något men det har jag svårt att tro.

Ja, jag nekade att han skulle få tillbaka pengarna nu. Det enda som står nu är att köparen och säljaren ska komma överräns.. vilket lär bli svårt:S Men jag har ju iofs livstids garanti på kortet så jag kan ju skicka in det till BFG Tech, men att frakta till USA är inte gratis.. och tar tid.

Bjornstrom
Member
Medlem
1095881
November 22, 2006 - 1:42 am
sp_Permalink sp_Print

moddanrazer wrote: [quote=Bjornstrom][quote=moddanrazer][quote=Johan Nicklasson]jag har använt internetgirot och är helnöjd, det garanterar att man inte får en låda skräp när man köpt något för flera tusen. jag förstår ditt problem och din frustration men tjänsten är bra när det handlar om dyra varor där bedrägeri risken är stor. En säljare som blankt vägrar använda en betaltjänst som IG.se skulle jag ta som oseriös och dra mig undan för en affär då man lätt får känslan av att det kommer en låda sand i stället för en bärbar dator. man kommer aldrig i från det men face to face är alltid bäst.

Yes jag fick tillbaka kortet i förrgår och testade det. DEFEKT!:( får grafikbuggar redan i BIOS direkt när man kör igång det.. kan va kylaren som ha råkat släppt i frakten eller något men det har jag svårt att tro.

Ja, jag nekade att han skulle få tillbaka pengarna nu. Det enda som står nu är att köparen och säljaren ska komma överräns.. vilket lär bli svårt:S Men jag har ju iofs livstids garanti på kortet så jag kan ju skicka in det till BFG Tech, men att frakta till USA är inte gratis.. och tar tid.

Irriterande sånt, men hör av dig med en update angånde pengarna. Jag måste veta vad som händer, de kan ju inte hålla pengarna förevigt precis.

moddanrazer
Kommer du hit ofta?
Medlem
1096734
November 25, 2006 - 1:16 am
sp_Permalink sp_Print

Drar fortfarande ut på tiden.. inga pengar och ett söndrigt kort..:(

BasRutten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
1114801
January 31, 2007 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du varit i kontakt med köparen efter att han skickade tillbaka kortet och du vägrade ge honom pengarna tillbaka? Vad säger han?

joppe
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
1116486
February 6, 2007 - 4:32 am
sp_Permalink sp_Print

usch vad träligt... ja den där tjänsten känns inget vidare seriös. som sagt, om man som köpare helt enkelt bara påstår att varan är defekt så är det ju kört...

KeeKe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 672
1116508
February 6, 2007 - 7:57 am
sp_Permalink sp_Print

tänk om han byt kort :O

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 295
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL