June 17, 2004
Ville bara dela med mig av en mindre lyckad affär som jag gjorde här på nordichardware med en person.
Nick på säljaren här på NH: Rufsen
Om han läser detta så får han gärna hänga med i diskussionen.
Jag betalade pengarna för en hårddisk och frakten (45kr) till hans konto. hårddisken kom fram hyfsat fort(idag) men såg ut såhär:
http://www.bandwidth.se/view/14637
Skadad och helt defekt, troligtvis fått några smällar.
Hårddisken var slängd in i en S vadderad kuvert med en papper bit ovan och under (dvs hjälper inte på något sätt och inte heller dämpande)
Observera att jag betalade 45kr till han för frakten, en vadderad S kostar 28kr på posten.
Självklart pmade jag direkt till honom och berättade hur det låg till med hårddisken. Förväntade mig inte alls något sådant bemötande som jag fick av han. Han försöker övertyga mig om att det är postens fel att hårddisken är sönder, jag inte ska få någonslags kompensation för att S kuvert är anpassad för 2kg vikt samt att han tidigare skickat på det sättet utan några problem.
Men självklart har jag en annan åsikt, det är säljarens ansvar att packetera på det sättet att varan kommer hel fram. Observera igen att jag betalade 45kr på frakt och han valde en S kuvert för 28kr, ursäkten till det var att posten hade slut på annat. Men ändå vill han inte ge kompensation för hårddisken.
Har jag rätt eller fel?
Säljaren har alltid full ansvar för packeteringen!
Vet inte vad jag ska göra nu med denna defekta hårddisk. Blir väl att slänga den (pengar i soporna).
December 27, 2003
jag är givetvis inte insatt exakt hur det gått till, men om det som valkonen skriver stämmer så är det givetvis säljarens ansvar i denna situation
edit: å andra sidan, kuvertet kostar 28kr, men ingår porto i det? Jag kan tänka mig att extra porto tillkommer (för vikt), och på så vis överstiger 45kr. Men även i den situationen är det upp till säljaren att informera om läget. Att packa undermåligt och skicka iväg duger inte, enligt min mening
May 9, 2003
Fast å andra sidan kan man inte heller själv ta ansvar för dålig posthantering. Jag har fått hem defekta saker från posten där dom har fuckat upp det. Har då talat med postkontoret så har dom fått ersätta mig. men då har det gällt små saker. Detta gäller dock bara om det skickats som REK om jag fattat det hela rätt.
June 17, 2004
hymer förstår dig. 🙂
Självklart kan man inte rå för hur posten hanterar brevet, men det man kan göra är att paketera på det sättet så att den håller eventuella mildare stötar. I mitt fall var detta inte gjort.
Det är precis en sådan vadderad kuvert som ni har tagit upp. Kuvert som kostar 28kr och man får ha max 2kg i och porto ingår.
October 23, 2002
Ja tyvärr är du inte den enda som drabbats av detta.
1. Dåligt av säljaren att inte ta ansvar för hur han packat hårddisken.
2. Posten tar inget ansvar för "brev" försändelser ändast REK eller postpaket.
Jag köpte ett grafikkort av en "känd" säljare här på nh som hade bra referenser på http://rec.elmor.se. Självklart litar man på säljaren då.
Visade sig att grafikkortet var DOA just på grund av dålig packetering.
Graffet var packat med två lager tunn bubbelplast i en ovadderad postenpåse. Sen att inga tillbehör eller cd/manual var med kan man väl leva med.
Säljaren i detta fallet avsäger sig allt ansvar för postens hantering och han själv tycker det var "bra packeterat". Jag bad då om att få originalkartongen och kvittot eftersom det fanns garanti kvar så jag själv kunde fixa en RMA.
Detta vill säljaren ha 100,- extra för så jag betalade in summan. Får hem kartongen med tillbehör i en plastpåse med en påtejpad adresslapp. Dock inget kvitto utan bara "packlistan". Vad gör man i det läget? Slänga i soporna?
/My 5 cents
March 14, 2001
Nå jag inte förstår är vad du tror du skulle fått för 45kr som är så mycket bättre än kuvertet för 28kr? Skulle han köpt ett kuvert storlek M för 44kr?
Visst går det att paketera bättre, helt klart. Men för ha överhuvudtaget ha någon säkerhet är det paket eller REK som gäller, och REK kostar bara det 50kr.
August 16, 2003
ojdå, ser att även jag köpt en hårddisk av honom, den var DOA men jag tyckte väl då att den ändå var bra pckad eftersom jag lämnade fullt betyg
Poontus@rec.elmor 2007-03-26 wrote: köpte en hårddisk av honom. när den var defekt, om det är han som har sålt den så eller om den pajade på vägen vet jag ej. i övrigt så var allt bra.
June 17, 2004
Snorch: I ett M får det iaf plats med bubbelplast(eller tidningar?) runt hårddisken. 🙂 Även om jag valt REK skulle nog inte posten ersatt hårddisken vid detta fall eftersom den inte hade någonslags skydd inuti eller runt om sig. Det skulle ha varit bortkastade pengar. Men jag förstår vad du menar 🙂
Isaku: Låter som en hemsk erfarenhet. Sånt är verkligen riktigt synd. Jag tycker säljaren ska ta mer ansvar vid sådana tillfällen.
Poontus: Såg omdömet men jag trodde inte sånt skulle hända igen från samma person, men det gjorde det. :/
June 17, 2004
Ok, tack emokid för informationen.
Har kvar hårddisken och packeteringen som allt var när jag fick den.
Ska gå polisanmäla han för detta även om det inte är en stor summa pengar men rätt ska vara rätt tycker jag och personer som denna ska inte komma undan bara sådär.
Han ville inte enns möta halvägs med kompensation, inte enns lite, ingenting.
1 Guest(s)