May 1, 2008
Det är dåligt att man inte kan paketera ordentligt men det är ännu sämre att man inte kan stå för det och konsekvenserna det innebär.
Jag tycker du gör helt rätt i att polisanmäla.
När jag skickar dataprylar skickar jag det självklart i paket, alla kanske inte vet att breven kastas runt som vantar vid sortering...
Originalkartong + foder(bubbel plast eller skumgummi) + Yttre kartong = Optimal paketering enligt min mening, Någon som tycker något annat?
November 11, 2007
Asså, när man skickar saker så ska ju paketeringen reflektera varan som skickas såklart. Minnen kan tex skickas med lite vaddering i en S-påse men hårddisk? Seriöst?
Alla borde veta att hårddiskar är ömtåliga och även om man inte vet det så är det rent utav idiotiskt att bara slänga iväg det i ett av postens S-brev, får ju knappt plats med disken utan vaddering (testade nyss). Om de andra är slut så får du helt enkelt vänta tills de får in dem eller skicka i nåt annat.
Sen att säga att det är postens ansvar är lika dumt det. Då hade jag kunnat skicka ett naket grafikkort med en adresslapp på det och förväntat mig att det skulle varit ok.
Nä, när man (jag iaf) skickar en disk så ska den packas i bubbelplast och helst skickas i en liten kartong som man kanske har hemma. Portot blir 60:- nu efter höjningen men det hade han ju kunnat begära i efterhand eller helt enkelt kommit tillbaka från posten och meddelat dig om den extra kostnaden, 15:- extra är inte så farligt.
Det är helt klart att du ska kompenseras för misstaget!
December 28, 2005
Har fått information av anställd på posten att alla försändelser (rekommenderade brev undantaget) skall klara av ett fall från 2 meter = något att tänka på när ni packar.
Rekommenderade brev fraktas i speciella behållare och hanteras varsamt. Allt annat fraktas i metallburar.
January 1, 2002
då jag vart tekniker på en postterminal kan jag säga att posthanteringen inte är speciellt öm. Paketbehållare töms i stora vändare upp på band som sedan går upp till en person som knappar in postnumret. Den går sedan upp på en stor karusell och åker sedan ner i en tratt till den behållare som skall till det specifika området. Själva fallet är ca 2-2½ meter. Är behållaren tom så kan ni tänka er skaderisken på en dåligt packad hårddisk. Ligger det paket i botten så dämpas fallet en hel del.
Sen har vi jag-orkar-inte-gå-två-steg-extra-utan-tar-en-vass-räfsa-och-slår-hål-på-paketen faktorn, alltså, personer som inte vill/orkar, utan tar ett långt vasst föremål för att slå hål på paketeringen så de får tag på den och kunna dra fram den till bandet.
Jag kan ta ett exempel på en glad tysk herre som skickade ett paket till sin släkting i västra götaland. Paketet innehöll frukt och grönt, inklusive tomater. Självklart hamnade paketet snett och klämdes sönder så vi fick ligga och krypa och städa mosade tomater. Den var inte välpaketerad + att den hade oturen att hamna fel.
Mitt råd är att packa ordentligt och använd gärna en lite större låda.
1 Guest(s)