January 11, 2005
I söndags förra veckan (9/3) lade jag en order på två artiklar, nämligen en Ikari Laser och en Func Surface musmatta.
Jag fick paketet onsdagen den 12/3 och när jag kommer hem ser jag direkt att dom har skickat fel mus. Dvs dom har skickat den 215kr billigare optiska versionen.
Som konsument blir man självklart upprörd när man har suttit och väntat på sina produkter och så visar det sig att dom har klantat sig (eller försökt lura mig) och skickat fel.
Jag skrev ett mail till dom och dom svarade kort och gott:
"Hej!
Gör en returansökan via ditt konto.
Mvh
TBH.se"
Jag gör en returansökan på deras hemsida där jag skriver att jag har fått fel mus (Ja det framgick att jag var lite upprörd över det hela men detta ska absolut inte vara väsentligt i ett sådant här ärende).
Gissa på fan om dom inte NEKAR returansökan. Dom har skickat fel produkt och dom _NEKAR_ att byta ut den.
Så här såg det hela ut:
"Din beskrivning:
Jag fick paketet med mina produkter igår. Jag kommer hem, öppnar paketet och ser direkt att det är fel version utav musen. Jag fick den optiska versionen istället för laser versionen. Hur kan det vara så svårt att ta rätt mus? Tror ni att jag inte kan min sak och försöker ni lura mig eller?"
"TBH´s svar:
Hej Jimmy.
Vi avslår din returansökan och hoppas att du kan ha en trevligare ton om du gör en ny returansökan på din produkt.
Vi behöver inte ta otrevligheter från dig."
Vadå "inte ta otrevligheter från dig"? Är det konstigt att man blir upprörd när dom skickar fel produkter? Och rent otrevlig vill jag inte säga att jag var, bara ifrågasättande.
Har skapat en ny returansökan och hoppas nu att dom fixar det hela, annars är det reklamationsnämnden nästa.
Alltså, Varning för det här oseriösa företaget.
January 11, 2005
Jo det är ju klart. Anledningen också till att jag blev så upprörd är för att jag efter beställningen läste hur folk har haft problem vid sådana här ärenden till företaget. Då blir det ju inte direkt roligare när man upptäcker att man fått fel vara. Har reklamerat ett antal gånger förut, och ofta utvecklas det till att man måste ta till vreden för att dom ska följa sin plikt. Kan vara allt från att man ska behöva vänta 6 veckor på reparation, till att få en skitprodukt i utbyte. Oacceptabelt med andra ord.
January 11, 2005
Så kan tyckas, men av erfarenhet så brukar det gå fortare om man har en lite mer upprörd ton. Eller fortare, det tar den tid det egentligen ska ta.
Dessutom tycker man att dom borde vara förstående. Jag blev rent av chockad när jag läste det här. Hade väll förväntat mig något i form med:
"Nej, självklart försöker vi inte lura dig. Vi skickar en fraktsedel så du kan få musen utbytt mot den korrekta versionen".
January 7, 2006
jonte_power wrote: Tycker att du borde kunna ta en trevligare ton att börja med.. alla kan göra misstag.. Men samtidigt tycker jag inte att TBH.se borde ta ett sådant omoget mail/returansökan personligt.
Även om man kan tycka att man ska försöka vara trevlig, så är det inget TBH kan kräva av sina kunder. Däremot kan man kräva att man ska få den produkten man har beställt. Det spelar ingen som helst roll om en kund är otrevlig, man ska få det man betalat för ändå, även om jag tycker att man ska vara trevlig som kund ändå 🙂
March 14, 2001
Har de inte hört "kunden har alltid rätt" eller "kunden ska alltid vara 100% nöjd"?
Eller de tror kanske att de säljer lika bra utan kunder?
Spelar ingen roll om kunden är otrevlig, det är solklart vem som har gjort fel och är försäljaren något seriös fixar man problemet utan tjafs.
April 24, 2007
Snorch wrote: Har de inte hört "kunden har alltid rätt" eller "kunden ska alltid vara 100% nöjd"?
Eller de tror kanske att de säljer lika bra utan kunder?Spelar ingen roll om kunden är otrevlig, det är solklart vem som har gjort fel och är försäljaren något seriös fixar man problemet utan tjafs.
det där försvann nog mer eller mindre i o med multinationella företag 😉
fast vissa guldkorns företag finns kvar 🙂
March 14, 2001
nvidiaamd wrote: det där försvann nog mer eller mindre i o med multinationella företag 😉
fast vissa guldkorns företag finns kvar 🙂
Finns massvis med företag som "tror" på det, det är ju kunderna de lever på, så det är inget som har "försvunnit". Bara oseriösa företag som inte sätter kunden i fokus, har du aldrig upplevt det bör du nog hitta andra ställen att köpa dina saker ifrån.
Elfa, som exempel, handlar jag en del ifrån och har hänt någon gång att något fattats, fel antal eller helt fel sak levererats. Då är det bara skicka iväg ett mail om det och dagen efter dyker prylarna man egentligen skulle ha upp, allt helt utan krångel eller tjafs. Det som blivit felskickade från början behåller man vad det än kan var, billigt som dyrt. Det är att sätta kunden i fokus för att fortfarande hålla mig så nöjd det går.
January 31, 2004
Tyckte svaret var ganska coolt ändå, hade säkert inte tyckt det om det gällde mig. 🙂
Visst som kund har man alltid rätt, MEN har man som anställd alltid skyldighet att ta emot obefogad skit? Tror inte det var den som svarade på ditt mail som paketerade dina varor. Så det han får är ett otrevligt mail, för att ngn annan i leveransledet har lagt i fel produkt i kartongen.
Men visst suger det att kladda med massa onödigt arbete, men det är väl det som man får räkna med vid köp på nätet, om det strular så blir det mkt mer problem än om man handlat i en fysisk butik.
January 11, 2005
a01marev wrote: Tyckte svaret var ganska coolt ändå, hade säkert inte tyckt det om det gällde mig. 🙂
Visst som kund har man alltid rätt, MEN har man som anställd alltid skyldighet att ta emot obefogad skit? Tror inte det var den som svarade på ditt mail som paketerade dina varor. Så det han får är ett otrevligt mail, för att ngn annan i leveransledet har lagt i fel produkt i kartongen.
Men visst suger det att kladda med massa onödigt arbete, men det är väl det som man får räkna med vid köp på nätet, om det strular så blir det mkt mer problem än om man handlat i en fysisk butik.
Men om du vet att det inte är du som har gjort fel, då behöver du inte ta till dig. Dessutom är det väldigt opresonligt över mail. Jag har inte direkt ringt upp dom (Pga konstiga telefontider) och skrikit och gormat. Var ju inte heller direkt otrevligt. Jag har inte sagt att dom är dumma i huvudet eller något liknande. Jag ifrågasatte felaktigheten, inget mer.
December 24, 2002
NysoO wrote: Var ju inte heller direkt otrevligt. Jag har inte sagt att dom är dumma i huvudet eller något liknande. Jag ifrågasatte felaktigheten, inget mer.
Hur kan det vara så svårt att ta rätt mus? Tror ni att jag inte kan min sak och försöker ni lura mig eller?"
Njae, indirekt sa du ju att dom var dumma i huvudet...
2 Guest(s)