VARNING FÖR TBH.SE|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
VARNING FÖR TBH.SE
NysoO
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
January 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 13, 2008 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

I söndags förra veckan (9/3) lade jag en order på två artiklar, nämligen en Ikari Laser och en Func Surface musmatta.
Jag fick paketet onsdagen den 12/3 och när jag kommer hem ser jag direkt att dom har skickat fel mus. Dvs dom har skickat den 215kr billigare optiska versionen.
Som konsument blir man självklart upprörd när man har suttit och väntat på sina produkter och så visar det sig att dom har klantat sig (eller försökt lura mig) och skickat fel.
Jag skrev ett mail till dom och dom svarade kort och gott:

"Hej!
Gör en returansökan via ditt konto.
Mvh
TBH.se"

Jag gör en returansökan på deras hemsida där jag skriver att jag har fått fel mus (Ja det framgick att jag var lite upprörd över det hela men detta ska absolut inte vara väsentligt i ett sådant här ärende).
Gissa på fan om dom inte NEKAR returansökan. Dom har skickat fel produkt och dom _NEKAR_ att byta ut den.

Så här såg det hela ut:

"Din beskrivning:
Jag fick paketet med mina produkter igår. Jag kommer hem, öppnar paketet och ser direkt att det är fel version utav musen. Jag fick den optiska versionen istället för laser versionen. Hur kan det vara så svårt att ta rätt mus? Tror ni att jag inte kan min sak och försöker ni lura mig eller?"

"TBH´s svar:
Hej Jimmy.

Vi avslår din returansökan och hoppas att du kan ha en trevligare ton om du gör en ny returansökan på din produkt.
Vi behöver inte ta otrevligheter från dig."

Vadå "inte ta otrevligheter från dig"? Är det konstigt att man blir upprörd när dom skickar fel produkter? Och rent otrevlig vill jag inte säga att jag var, bara ifrågasättande.

Har skapat en ny returansökan och hoppas nu att dom fixar det hela, annars är det reklamationsnämnden nästa.

Alltså, Varning för det här oseriösa företaget.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
April 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1184902
March 13, 2008 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

dem är väl lite för otrevliga men tänkä så här: var ALLTID snäll i början

sedan när det går åt ***** så visar du din vrede 😉

ananrs finns ju risken för detta 🙁

dem borde nog kunna tåla det 😉

NysoO
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
January 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1184905
March 13, 2008 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo det är ju klart. Anledningen också till att jag blev så upprörd är för att jag efter beställningen läste hur folk har haft problem vid sådana här ärenden till företaget. Då blir det ju inte direkt roligare när man upptäcker att man fått fel vara. Har reklamerat ett antal gånger förut, och ofta utvecklas det till att man måste ta till vreden för att dom ska följa sin plikt. Kan vara allt från att man ska behöva vänta 6 veckor på reparation, till att få en skitprodukt i utbyte. Oacceptabelt med andra ord.

Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
July 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1184910
March 13, 2008 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fick ett helt nytt ljudkort när det var fel på mitt (ville inte initieras) från TBH.se!

/Tid.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1184914
March 13, 2008 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det var kasst hanterat av både kund och återförsäljare 😉
Lite förståelse för misstag måste man ha innan man tar fram hammaren och dömer folk.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1184917
March 13, 2008 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker att du borde kunna ta en trevligare ton att börja med.. alla kan göra misstag.. Men samtidigt tycker jag inte att TBH.se borde ta ett sådant omoget mail/returansökan personligt.

NysoO
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
January 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1184922
March 13, 2008 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Så kan tyckas, men av erfarenhet så brukar det gå fortare om man har en lite mer upprörd ton. Eller fortare, det tar den tid det egentligen ska ta.

Dessutom tycker man att dom borde vara förstående. Jag blev rent av chockad när jag läste det här. Hade väll förväntat mig något i form med:
"Nej, självklart försöker vi inte lura dig. Vi skickar en fraktsedel så du kan få musen utbytt mot den korrekta versionen".

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
Member Since:
January 7, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1184927
March 13, 2008 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: Tycker att du borde kunna ta en trevligare ton att börja med.. alla kan göra misstag.. Men samtidigt tycker jag inte att TBH.se borde ta ett sådant omoget mail/returansökan personligt.

Även om man kan tycka att man ska försöka vara trevlig, så är det inget TBH kan kräva av sina kunder. Däremot kan man kräva att man ska få den produkten man har beställt. Det spelar ingen som helst roll om en kund är otrevlig, man ska få det man betalat för ändå, även om jag tycker att man ska vara trevlig som kund ändå 🙂

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1184930
March 13, 2008 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Har de inte hört "kunden har alltid rätt" eller "kunden ska alltid vara 100% nöjd"?
Eller de tror kanske att de säljer lika bra utan kunder?

Spelar ingen roll om kunden är otrevlig, det är solklart vem som har gjort fel och är försäljaren något seriös fixar man problemet utan tjafs.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1184938
March 13, 2008 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan bara hålla med Snorchen i detta.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1184939
March 13, 2008 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

jo det var lite det jag menade..att båda gjorde fel..

"Men samtidigt tycker jag inte att TBH.se borde ta ett sådant omoget mail/returansökan personligt."

Avatar
Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
Member Since:
December 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1184946
March 13, 2008 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Ta det vidare till konsumentombudsmannen i din kommun. Eller allmänna reklamationsnämden.

Men prova att skicka ett mail till där du ursäktar dig
en smula i.o.m.a du var upprörd. Deklarera att
du har rätten på din sida och be dem ompröva sitt beslut först.

NysoO
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
January 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1184947
March 13, 2008 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo jag har skickat ett ursäktande mail där jag förklarar situationen. Att jag självklart var upprörd det vill säga. Nekar dom mig den korrekta varan trots detta så är det rent av olagligt, och jag tvingas dra in reklamationsnämnden i det hela.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
April 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1184949
March 13, 2008 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Har de inte hört "kunden har alltid rätt" eller "kunden ska alltid vara 100% nöjd"?
Eller de tror kanske att de säljer lika bra utan kunder?

Spelar ingen roll om kunden är otrevlig, det är solklart vem som har gjort fel och är försäljaren något seriös fixar man problemet utan tjafs.

det där försvann nog mer eller mindre i o med multinationella företag 😉

fast vissa guldkorns företag finns kvar 🙂

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1184955
March 13, 2008 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: det där försvann nog mer eller mindre i o med multinationella företag 😉

fast vissa guldkorns företag finns kvar 🙂

Finns massvis med företag som "tror" på det, det är ju kunderna de lever på, så det är inget som har "försvunnit". Bara oseriösa företag som inte sätter kunden i fokus, har du aldrig upplevt det bör du nog hitta andra ställen att köpa dina saker ifrån.

Elfa, som exempel, handlar jag en del ifrån och har hänt någon gång att något fattats, fel antal eller helt fel sak levererats. Då är det bara skicka iväg ett mail om det och dagen efter dyker prylarna man egentligen skulle ha upp, allt helt utan krångel eller tjafs. Det som blivit felskickade från början behåller man vad det än kan var, billigt som dyrt. Det är att sätta kunden i fokus för att fortfarande hålla mig så nöjd det går.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
April 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1184968
March 13, 2008 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

nä jag är nöjd som fan men när man jämför med företagen förr var det bättre enligt mig (nu talar jag om en tid innan jag föddes)

jag har inte upplevt några problem alls med dem jag har handlat med, fast jag handar inte med alla heller 😀

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
Member Since:
January 31, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1184977
March 13, 2008 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyckte svaret var ganska coolt ändå, hade säkert inte tyckt det om det gällde mig. 🙂

Visst som kund har man alltid rätt, MEN har man som anställd alltid skyldighet att ta emot obefogad skit? Tror inte det var den som svarade på ditt mail som paketerade dina varor. Så det han får är ett otrevligt mail, för att ngn annan i leveransledet har lagt i fel produkt i kartongen.

Men visst suger det att kladda med massa onödigt arbete, men det är väl det som man får räkna med vid köp på nätet, om det strular så blir det mkt mer problem än om man handlat i en fysisk butik.

NysoO
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
January 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1184980
March 13, 2008 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

a01marev wrote: Tyckte svaret var ganska coolt ändå, hade säkert inte tyckt det om det gällde mig. 🙂

Visst som kund har man alltid rätt, MEN har man som anställd alltid skyldighet att ta emot obefogad skit? Tror inte det var den som svarade på ditt mail som paketerade dina varor. Så det han får är ett otrevligt mail, för att ngn annan i leveransledet har lagt i fel produkt i kartongen.

Men visst suger det att kladda med massa onödigt arbete, men det är väl det som man får räkna med vid köp på nätet, om det strular så blir det mkt mer problem än om man handlat i en fysisk butik.

Men om du vet att det inte är du som har gjort fel, då behöver du inte ta till dig. Dessutom är det väldigt opresonligt över mail. Jag har inte direkt ringt upp dom (Pga konstiga telefontider) och skrikit och gormat. Var ju inte heller direkt otrevligt. Jag har inte sagt att dom är dumma i huvudet eller något liknande. Jag ifrågasatte felaktigheten, inget mer.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1184981
March 13, 2008 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

NysoO wrote: Var ju inte heller direkt otrevligt. Jag har inte sagt att dom är dumma i huvudet eller något liknande. Jag ifrågasatte felaktigheten, inget mer.

Hur kan det vara så svårt att ta rätt mus? Tror ni att jag inte kan min sak och försöker ni lura mig eller?"

Njae, indirekt sa du ju att dom var dumma i huvudet...

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1184983
March 13, 2008 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Visserligen gjorde han det, men felet är så uppenbart att det inte borde spela någon roll. Men om de nu måste svara tillbaks har det väl räckt med att säga att han inte behöver vara otrevlig och att de bara byter ut varan.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 337
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL