September 27, 2005
Hej!
Hade en kompis över i helgen som visade sin digitala systemkamera lite och vad man kan hitta på med en sådan. Självklart blev jag då själv mycket sugen på att införskaffa något liknande! 😛 Problemet är dock att jag studerar och inte direkt har en massa pengar över att lägga på en häftig kamera...
Min tanke är då att jag skall köpa en begagnad digital systemkamera för en mindre peng till att börja med. Har nämligen ingen tidigare erfarenhet av fotografering med något mer avancerat än vanliga kompaktkameror. Det hade dock varit roligt att ha det lite som ett intresse. 🙂
Hur billigt kan man få tag i en vettig nybörjar-systemkamera? (kravet är väll att den skall vara digital eftersom jag inte direkt har plats till ett mörkrum!)
Vilka modeller skall jag kolla efter?
Hur lätt är det att lära sig använda den på ett bra sätt, och hur gör man det?
Bör jag ens ge mig in på detta, det kanske är extremt tidskrävande, svårt och dyrt? 😛
Tacksam för alla tips rörande ämnet! (vet att det finns en del kamera-experter här på NH, hoppas på er ;))
/Ojdå
December 24, 2002
Ett par råd från mig.. Eller erfarenheter, inget fakta..
Jag har en Canon EOS 400D
1. Folk som lånar min kamera tycker att det är svårt att ta bra bilder i dåligt ljusförhållande. Speciellt med kit-objektivet och den inbyggda blixten. Jag kan hålla med, det kräver mer av mig som fotograf. Detta om man inte har ett stativ och ska ta bilder på fasta föremål. Jag rekommenderar att ha en kompaktkamera som komplement på fester och dylikt.
2. Satsa mer på objektivet och mindre på huset. Försök köpa en kamera med mycket tillbehör begagnat. Det blir billigare än att köpa allt själv.
3. Köp ett dyrt objektiv istället för 3 billiga. Objektivet ska vara så ljusstarkt som möjligt. Kom ihåg, det finns inget BRA, "billigt" allround objektiv.
4. Ska du ha tele-zoom.. se till och skaffa ett objektiv med bildstabilisering.. Annars är det i princip värdelöst..