September 27, 2005
Hej!
Hade en kompis över i helgen som visade sin digitala systemkamera lite och vad man kan hitta på med en sådan. Självklart blev jag då själv mycket sugen på att införskaffa något liknande! 😛 Problemet är dock att jag studerar och inte direkt har en massa pengar över att lägga på en häftig kamera...
Min tanke är då att jag skall köpa en begagnad digital systemkamera för en mindre peng till att börja med. Har nämligen ingen tidigare erfarenhet av fotografering med något mer avancerat än vanliga kompaktkameror. Det hade dock varit roligt att ha det lite som ett intresse. 🙂
Hur billigt kan man få tag i en vettig nybörjar-systemkamera? (kravet är väll att den skall vara digital eftersom jag inte direkt har plats till ett mörkrum!)
Vilka modeller skall jag kolla efter?
Hur lätt är det att lära sig använda den på ett bra sätt, och hur gör man det?
Bör jag ens ge mig in på detta, det kanske är extremt tidskrävande, svårt och dyrt? 😛
Tacksam för alla tips rörande ämnet! (vet att det finns en del kamera-experter här på NH, hoppas på er ;))
/Ojdå
December 24, 2002
Ett par råd från mig.. Eller erfarenheter, inget fakta..
Jag har en Canon EOS 400D
1. Folk som lånar min kamera tycker att det är svårt att ta bra bilder i dåligt ljusförhållande. Speciellt med kit-objektivet och den inbyggda blixten. Jag kan hålla med, det kräver mer av mig som fotograf. Detta om man inte har ett stativ och ska ta bilder på fasta föremål. Jag rekommenderar att ha en kompaktkamera som komplement på fester och dylikt.
2. Satsa mer på objektivet och mindre på huset. Försök köpa en kamera med mycket tillbehör begagnat. Det blir billigare än att köpa allt själv.
3. Köp ett dyrt objektiv istället för 3 billiga. Objektivet ska vara så ljusstarkt som möjligt. Kom ihåg, det finns inget BRA, "billigt" allround objektiv.
4. Ska du ha tele-zoom.. se till och skaffa ett objektiv med bildstabilisering.. Annars är det i princip värdelöst..
5. Canon eller Nikon? Jag valde Canon pga större och billigare utbud av objektiv. Annars är det en smaksak. Det är lite som AMD eller Intel, ATi eller nVidia, Pc eller Mac osv....
Tillbehör som är måsten:
1. Blixt (jag har en Canon 430EX II)
2. Ett ljusstarkt objektiv (jag har ett Canon EF 50/1,8 II)
3. Ett okej allround objektiv (jag ska köpa Canon EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM)
IS = Image stabilizer
USM = Ultra sonic motor (tyst autofokus)
September 27, 2005
Hej och tack jont_power! 🙂
1, Jag vill mer ha kameran när jag ska ta fina bilder. Till krogen och dylikt duger mobilkamera.
2-3, ok. Problemet är att de packet jag tittat på är det ofta bara så kallat kit-objketiv som ingår... Hur ser man om det är ljusstarkt?
4, Inte akutellt ljust nu. Mycket möjligt att det kommer efter hand när intresset växer.
5, Gissade detta. Försöker titta med objektiva ögon på båda.
Sitter och tittar på olika fotosidor nu...
EDIT: Eftersom jag har aningen tight budget är det enligt dig bättre att köpa en lite äldre kamera typ Canon EOS 10D än en lite nyare typ 350-400D?
December 24, 2002
Ljusstarkt objektiv = längre bländartal..
December 24, 2002
Ang EOS 10d.. hmm.. jag vet inte..
Nu har jag inte provat en äldre systemkamera. Men för kompaktkamerorna har det hänt VÄLDIGT mycket. Skulle nog inte våga köpa en kamera från 2003.
Men fråga på fotosidan eller minhembio...
Jag skulle sikta på en 350-400d eller en 30d.
Det går att hita väldigt billigt om man har tur och är snabb på telefonen..
November 30, 2006
30D är en mer semi kamera.
Medans 400d är amatör kamera, en mycket mycket bra kamera i mina ögon.
350D har en för liten display enligt mig.
Om man vill gå med nikon så är de d40 tycker jag.
Den är nästan bättre, väldigt skarpa kort.
Inte lika många objektiv att välja på men de som finns är av väldigt hög kvalitet tom kit objektivet är fin fint
September 27, 2005
Shikar wrote: Samt bättre grepp antar jag.
Eller bara tyngre efter vad jag sett på diverse bilder 😉
Värkar tydligen var väldigt skillnad på ett CANON EF-S 18-55/3,5-5,6 IS och ett CANON EF-S 18-55/3,5-5,6? (bekräfta eller dementera gärna om ni vet!)
Typiskt att den kamera jag hade på gång inte hade bildstabilisatorn!
November 30, 2006
ojdå wrote: Eller bara tyngre efter vad jag sett på diverse bilder 😉
Värkar tydligen var väldigt skillnad på ett CANON EF-S 18-55/3,5-5,6 IS och ett CANON EF-S 18-55/3,5-5,6? (bekräfta eller dementera gärna om ni vet!)
Typiskt att den kamera jag hade på gång inte hade bildstabilisatorn!
Tips är att hålla koll här lite då och då för att komma undan billigt.
Brukar dyka upp en och annan kamera som är riktigt prisvärd om du vill köpa begagnat
http://scandinavianphoto.se/pr.....id=6291394
November 26, 2002
Ta en funderare innan du skaffar en D40. Är du intresserad av fotografering och inte bara vill fotografera med en systemkamera så kan du bli frustrerad. D40 har nämligen de flesta av inställningarna i menyer. Om du gör mycket manuella inställningar vill du har rattar och knappar för snabba justeringar. Jag har en D50, föregångare till D40, och den har fungerar utmärkt trots "enbart" 6,1 Mpix.
En bra sak att komma ihåg att inköp av en digital systemkamera är den billiga delen. Tillbehören så som blixt, objektiv, filter, stativ osv osv kan kosta precis hur mycket son helst.
Sen, håller jag inte med om att det är svårare att ta bra inomhus/mörkerbilder med systemkamera. Tvärtom, du har ju full kontroll att hantera bländare, exponerinsgtider och ISO-tal för bästa resultat. Sen hjälper det massor med bra objektiv och extern blixt!
April 7, 2007
Själv har jag en Sony alfa-100 (kanske 200). Tycker den är helt ok. Men som tidigare sagts det är kringutrustningen som kostar mycket pengar. Köpte mest en Sony för att kunna använda våra saker till vår Minolta systemkamera med film, hade både objektiv stativ och annat till den.
Och lycka till när du väl köpt!
/A
1 Guest(s)