December 24, 2002
John_lz wrote:
Sen, håller jag inte med om att det är svårare att ta bra inomhus/mörkerbilder med systemkamera. Tvärtom, du har ju full kontroll att hantera bländare, exponerinsgtider och ISO-tal för bästa resultat. Sen hjälper det massor med bra objektiv och extern blixt!
Det jag menar är (utan att skriva en bok).. Det kräver mer av fotografen så som manuella inställningar etc. I en kompaktkamera sköts detta automatiskt med sämre bildkvalitet och mycket högre brus. Dock tycker en ovan fotograf att det är "bökigare" och svårare med en system..
ojdå wrote:
Keeke: Har visat intresse för en D40 med kitobjektiv...Tittar nu på en EOS 350D + CANON EF-S 18-55/3,5-5,6 IS... Verkar ganska prisvärt...
Vad innebär batterigrepp? Natar att det är någon form av sätt att utöka batterinivån...
Ett batterigrepp är bra att ha. Kanske inte det absolut första man köper. Men definitivt något man vill ha. Det gör att du kan stoppa i vanliga AA i kameran samt ha fler batterier.. Dessutom får det kameran att kännas mer robust och lättare att ta porträttbilder då du får bättre grepp när du vrider 90-grader.
På batterigreppet sitter en extra avtryckare så att du håller kameran likadant oavsett om du fotar portärtt eller landskap..
September 27, 2005
Medans vi väntar kanske någon kan svara på hur pass bra minneskort man behöver köpa? Funkar ett sådanhär? http://www.dustinhome.se/pd_50.....24538.aspx
EDIT: Väska då? Några rekommendationer där?
September 27, 2005
Sådär då var det klart!
En styck Canon EOS 400D beställd! Tyvärr med kit-objektivet, men siktar på att köpa ett riktigt med IS senare!
Kamera inkl de normala tillbehören, objektiv samt ett extra original Canon-batteri gav jag 3100 kr inkl frakt för. Anser mig ha gjort en bra affär 😛
March 14, 2001
Visst är det krångligare att ta bra bilder med systemkamera vid vissa tillfällen om man inte alls har någon kunskap om kameror. Har man bara lite kunskap är det inte alls så svårt.
Det som många däremot tror är att de kan ta superbra bilder bara för att de har en systemkamera, men så är ju inte fallet. Visst kanske bildkvalitén är bra men det är bara halva bilden. Lära sig hantera kameran gör man ganska snabbt, lära sig komponera bra bilder och använda kameran utifrån det tar betydligt längre tid och inte många som ens lär sig det.
3100kr får man anse som ett bra pris.
När du bestämmer dig för att köpa nytt objektiv, kanske en ersättare till kiten, kolla runt ordentligt på diverse recension sidor och sånt så du får mycket information om hur bra diverse objektiv är.
IS vet jag inte om det egentligen är något du måste ha, för längre brännvidd möjligen men jag tycker det inte är allt för noga i 10-50mm området iaf. Får man det för ett bra pris möjligen, men hade jag en begränsad budget skulle jag inte lägga pengarna på IS i första hand.
September 27, 2005
Tyvärr kom inte kameran idag, hoppas den dyker upp i morgon! Problemet är att jag är så otålig! 😛
Snorch: Ok tack för ett bra tips! Var jag som hade uppfattat att bildstabilisator var av största vikt. Tur jag inte köpt det från början då 😛
Vad skall man mer till att börja med satsa på för att få en bra grund? Ett objektiv mer längre brännvidd? En blixt? Sen finns det ju massa smågrejor som motljusskydd och uv-filter mm. mm...
Funderade på om man skulle skaffa någon bok som lär en grunderna? Finns det någon som ni kan rekommendera? Råkar ha presentkort på akademibokhandeln över...
March 14, 2001
Till en början ska du inte skaffa något annat, kör med kit-objektivet tills du lärt och dig och känner att du begränsas av det objektivet. Då hinner du även "känna efter" vilken brännvidd som du kan tänkas behöva.
Jag personligen har hellre ett vettigt objektiv i ~15-50mm området än ett längre, när man väl har det så kan man mycket väl skaffa ett med längre brännvidd.
Men det är ganska personligt vad man tycker sig behöva och något man måste komma underfund med.
Fotar du mycket landskap kanske inte 200mm är så bra, men om du däremot fotar natur och fåglar/djur kan längre brännvidd ibland vara en fördel.
Blixt tycker jag inte heller du behöver skaffa innan du vet att du behöver en.
Motljus skydd beror lite på, det är ändå rätt billig så visst.
UV-filter är ett väldigt billigt skydd för objektivet så det bör du skaffa, inte till kit-gluggen kanske men om du skaffar dyrare.
Ett annat tips är att kolla in ex fotosidan.se och alla deras bilder och forumet, där kan du få massvis med tips och idéer. När du kollar på bilder se efter vilket objektiv som används, då kan du få ett hum om vad som är bra till vad och hur dessa kan användas på olika sätt.
Kolla även in fototråden hos sweclockers (nog det ändå bra där borta :P), många duktiga fotografer där.
September 27, 2005
Ok! Skall göra detta! Frågan är väll när man vet om objektivet begränsar eller om det är jag som inte kan 😉
Kanske blir ett motljusskydd om jag hittar något billigt.
Köpte kameran på fotosidan.se, skall se till att bli medlem där också... 😛 Så kanske jag kan vänta med att skaffa en bok. Vi får se 🙂
EDIT: Jag vägrar betala 400 kr för en liten plastbit som skärmar bort ljus! :cy:
EDIT2: http://www.tradera.com/55mm-Fi.....n_92695638 Hur oseriöst verkar inte detta? Men billigt var det ju...
March 14, 2001
Har du iaf ett halvt öga för kvalité ser du snart nog vad som är fel med kit-objektivet, skulle jag tro iaf. 😉
~150kr kostar det på cybephoto.se har jag för mig. Men jag vet inte, tycker det är lite dumt att lägga ut pengar på kit-objektivet egentligen. Bättre du köper dessa prylar till bättre objektiv.
Varken forumet (inte något av dem) eller bilderna behöver man vara medlem för att se.
March 14, 2001
Här har du den aktuella tråden hos sweclockers:
http://www.sweclockers.com/for.....perpage=30
Finns länkar till de senaste tio årstiderna i första inlägget.
Tycker verkligen du ska ta en titt där för att få lite inspiration. Är mycket lättläst (mest bilder) så man blir inte uttråkad av att bara plöja massa texter om diverse saker.
edit, Fans så sugen jag vart på att fota lite nu då, lite för dåligt ljus ute nu men man kanske skulle ut lite när solen går upp. 🙂
September 27, 2005
hehe har precis plöljt massa text på fotosidan! Måste nog sluta nu och försöka förstå vad jag läst! 😉
Så om du skall ta bild i mörker och du satt slutartiden så långt det med tanke på motivet går, säg 1/4, och du har ställt ISO så högt det går utan att bli grynigt, säg ISO 1000, och dessutom har bländat upp så långt objektivet tillåter, i mitt fall 2,6, och såklart håller still nog; Då skall det bli en bra bild. Om den fortfarande blir underxponerad så är man begränsad av utrustningen? Har jag förstått rätt? 😛
March 14, 2001
Nja vet inte om det är så lätt att konstatera att man är begränsad av utrustningen, i det fallet får man nog mer se det som att det helt enkelt är för mörkt. 😉
Har man ett ljusstarkare objektiv med bländare på säg F1.8 blir bilden ljusare vid samma ISO och slutartid, men beroende på vad man fotar kan det ju vara önskvärt med ett längre skärpedjup än det som en så stor bländare ger.
Allt har ju egentligen att göra med hur pass stilla föremålet man fotar är, är det ett hus som inte rör sig en millimeter går det att få en bra bild trots att det är väldigt mörkt, bara man använder en så lång slutartid som krävs. Rör sig föremålet bara lite grann och ljusförhållandena inte är det bästa är det inte säkert att ett ljusstarkare objektiv räcker heller.
Det som du troligen kommer märka med kit-objektivet är att det helt enkelt inte ger speciellt bra bilder, inte bara det att bländare är liten. Långt i från alltid man vill ha så pass litet skärpedjup som en större bländare ger. Många objektiv ger även bättre skärpa vid något högre, runt F8 brukar vara en liten "sweet spot".
Förresten, är det inte F3.5 som dit objektiv använder vid vidvinkel?
September 27, 2005
Sådär! Idag fick jag äntligen kameran! 😀 Hurra! Se köp och sälj!
September 27, 2005
jonte_power wrote: Tillbehör som är måsten:
1. Blixt (jag har en Canon 430EX II)
2. Ett ljusstarkt objektiv (jag har ett Canon EF 50/1,8 II)
3. Ett okej allround objektiv (jag ska köpa Canon EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM)
Tittar lite på ett Canon EF 50/1,8 II... Har väll lite mer kött på benen nu och förstår ljusstyrka mm. Men det objektivet använder man mest till porträtt eller hur funkar det?
April 24, 2007
ojdå: Det viktigaste just nu är som jag ser det inte att du stirrar dig blint på hårdvaran du kör med. Börja leka mera, du kan få jättefina bilder även med standardlins om du är skicklig. lek med allt vad slutartid, bländartid osv heter! 😀
Alla fotografer har inte alltid superlinser med superkameror men de får bra bilder ändå 🙂
2 Guest(s)