Vem ska enligt lagen stå för frakten vid giltig garanti?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vem ska enligt lagen stå för frakten vid giltig garanti?
jaff
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
Member Since:
January 26, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 5, 2005 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Nyfiken på vem det är som enligt lagen (inte enligt köparens önskan wink ) ska stå för frakten när man skickar tillbaka en trasig komponent under garantitiden.

Är det köparens villkor som gäller, exempelvis att köparen betalar frakten till säljaren och säljaren betalar tillbaka om garantin är giltig?

Eller är det kanske så att lagen säger att säljaren ska betala frakten i båda riktningarna om det är ett giltigt garantiärende? (om ja...i vilken lag kan det tänkas stå i?)

FonzzziE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1329
Member Since:
July 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
903835
June 5, 2005 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

ja jag vet inte riktigt .. men då jag skickat tillbax trasig vara har företaget i fråga pröjsat

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
Member Since:
December 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
903838
June 5, 2005 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

det brukar ofta vara så att du betalar frakten dit, så betalar dom frakten tillbaka

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
903857
June 5, 2005 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Man har rätt att få tillbaka ersättning och varan visas vara defekt!

Altså du har köpt ett rafikkort, det är trasigt...
Du skickar tillbaka kortet och du ligger ute med frakten tills kortet är vertifierat som trasigt. Då skickas pengar till dig.

Så har det alltid fungerat för mig iaf!

m00
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 157
Member Since:
June 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
907680
June 13, 2005 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Konsumentköplagen (1990:932) 26 §:

"...Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne."

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
Member Since:
February 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
907691
June 13, 2005 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

jag köpte ett stacker i förra veckan från komplett, när jag fick hem det så var det en repa och en "buckla" i lacken, som skickade en förbetald adress-mojj man bara klistrar på och lämnar in, det är dock inte deras normala rma förfarande.. så om du kan luska till dig det alternativet så är det ju bra

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 219
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL