August 21, 2001
Vampis wrote: Det beror väl på vilken sorts videoredigering du syftar på?
Vidarbefodrar en fråga bara, så jag vet inte riktigt..
Vad finns det för olika sorter då?
Antar att de både ska kunna springa runt med en dv kamera, och de där gamla.. hmm.. vhs? Dat, och allt vad det heter..
August 21, 2001
Kamelryttarn wrote: Det krävs en j**la prestanda diskmässigt. Raidade Raptor-diskar eller helst SCSI. Mycket minne är ett måste, och snabb processor om man vill leka mycket med olika effekter och sånt när man redigerar. Kort sagt behövs allt som är dyrt i datorvärlden typ. :S
Jo, misstänkte det.. men slog det mig, att man faktiskt höll på med videoredigering för fem sex år sedan oxå, och fick det till att fungera. . .
Hur är det med grafikkort, ska man köpa ett dyrt "spelkort" eller finns det andra varianter?
August 21, 2001
Hellspawn79 wrote: Grafikkortet har inget med det att göra. Köp ett videoredigeringskort typ Pinnacle eller liknande, då görs det mesta av jobbet av den, sedan krävs det även bra prolle, bra med RAM och mycket, mycket, lagringsplats.
Oki.. då ska jag titta ut en maskin.
Tack för hjälpen..
June 18, 2001
Kamelryttarn wrote: Det krävs en j**la prestanda diskmässigt. Raidade Raptor-diskar eller helst SCSI. Mycket minne är ett måste, och snabb processor om man vill leka mycket med olika effekter och sånt när man redigerar. Kort sagt behövs allt som är dyrt i datorvärlden typ. :S
Nejdå! Det här är en phet myt!
Har hållt på med videoredigering sedan Amigan!
Har haft agentur för ett av de populära märkena!
Kör du DV behövs ingen jävla prestanda överhuvudtaget, bara gott om disk!
Ska du däremot köra in gamla VHS band o dyl, via komposit eller SVHS behöver du lite bättre. Fast vafan som helst idagsläget fungerar.
Idagsläget bör du ha en 1GB ram samt mycket disk.
Skit i RAID, DV kommer inte ens i närhet att max'a ut en USB2 disk! Visst, DV använder Firewire för att föra över, men den är inte i närheten av att maxa Firewire kapaciteten!
Klippte mängder med filmer på en Pentium 90 och ett ISA baserat grabber kort med Win95 95-96 med 32Meg RAM. Fungerade bra då i VHS kvalitet (320*256).
Nu vill man ju klart ha bättre kvalitet, men vilket kort som helst från Pinnacle löser ju detta, samt att vilken normal ny dator klarar prestandan!
2 Guest(s)