Viktigt att tänka på vid köp av vara!|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Viktigt att tänka på vid köp av vara!
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 22, 2005 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste i en tråd att det var flera personer som blev lurade av en säljare. Blev mycket irriterad när jag läste denna tråd :(. Jag har aldrig själv blivit direkt grundlurad när jag köpt begagnat men kan tänka mig hur det känns :-?. Snälla köpare tänk på detta innan ni bestämmer er för att köpa/betala pengarna:

- Det går att använda sig av blockets betalgaranti, som än så länge är gratis! Vet dock inte om man måste lägga in en annons för att använda denna tjänsten(detta kostar ju bara 20kr). För mer info om denna tjänst pm:a så beskriver jag kort hur det går till eller gå in på blocket.se.

- Om inte säljaren går med på ovan så försök med 50%-50% betalning. Förskottsbetala 50% av summan före du fått varan och 50% efter du har fått den. Det är iaf bättre än att förskottsbetala hela summan. Du kan även försöka få ner förskotts andelen (t ex 30%-70%) men detta kan vara svårt.

De flesta säljare är ärliga men det finns alltid rötägg!

Har du tips på fler förslag hur man kan göra köpet säkrare så skriv det i en tråd.

/Dani

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
925322
July 22, 2005 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Borde nog ligga i: Köpguiden....

Laguna
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 342
925328
July 22, 2005 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med.. alltid tråkigt att bli lurad på pengar, speciellt när man är en fattig student 😛 jag har haft tur och inte åkt på någon idiot än.. 😕

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
925346
July 22, 2005 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Payson, Paypal osv har väll betalgaranti också?

Man ser pengarna men går inte röra dem innan man godkännt varan.
Escrow service eller va det heter.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
925347
July 22, 2005 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker vi alla får hjälpas åt tillsvidare och rensa bort sådant drägg härifrån, om ni ser något som verkar skumt tveka inte att ifrågasätta det.
Om någon seriös person med väldigt få inlägg/kort tid reggad som säljer något billigt tar illa upp, så får dom helt enkelt finna sig i det.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
925363
July 22, 2005 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Tycker vi alla får hjälpas åt tillsvidare och rensa bort sådant drägg härifrån, om ni ser något som verkar skumt tveka inte att ifrågasätta det.
Om någon seriös person med väldigt få inlägg/kort tid reggad som säljer något billigt tar illa upp, så får dom helt enkelt finna sig i det.

Fast det är ju svårt om man är ung, det är ett bra pris och säljaren vill göra en snabb affär. Det tråkiga i den tråden jag läste var att medlemmar visste om att han var bedragare :-?. Fast det kom inte fram förrän efteråt. Moderatorerna borde kanske ge dem en varning efter medlemmars begäran, så att andra köpare upplyses. Vet inte om detta skulle funka dock.

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
925402
July 22, 2005 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag köper aldrig något, då det handlar om summor över några hundralappar, av personer som jag inte känner till. Det finns många personer på detta forum som jag skulle kunna skicka iväg mycket pengar till utan att tänka 2 ggr, men den tråden där med diskarna, där var några varningflaggor och jag var själv nära på att lägga bud men tänkte avvakta och se hur det gick om någon köpte en disk. Priset var ju en sak, sen så tror jag att nästan 100% av alla här skulle inte ha samma pris på IDE och sata diskarna. Och sen att han varit registrerad så kort tid och där var ingen som gick i god för honom. Ska man göra en sådan affär så ska man ha hemnr, adress och kolla upp detta före man handlar, att ringa på hemnummret och slå på eniro så man ser att adressen dem givit stämmer så har man något att utgå ifrån i alla fall.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
925404
July 22, 2005 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: [quote=squarepusher]Tycker vi alla får hjälpas åt tillsvidare och rensa bort sådant drägg härifrån, om ni ser något som verkar skumt tveka inte att ifrågasätta det.

Fast det är ju svårt om man är ung, det är ett bra pris och säljaren vill göra en snabb affär. Det tråkiga i den tråden jag läste var att medlemmar visste om att han var bedragare :-?. Fast det kom inte fram förrän efteråt. Moderatorerna borde kanske ge dem en varning efter medlemmars begäran, så att andra köpare upplyses. Vet inte om detta skulle funka dock.

Men det är ju det jag försökte säga, ser man något som ser skumt ut så går man in i tråden och "lägger sig i" så att inte yngre förmågor blir lurade.

Androids
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
925412
July 22, 2005 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har blivit blåst på 2600.. de ni 🙂

Slog upp personen på hitta.se och hade telefonkontakt med han.
Så en vacker dag när jag tyckte att de tagit lång tid så ringde jag upp han.. han svarade och sa att han skulle skicka varorna m.m

De va sista gången jag hörde av han.
Han tog bort de han lagt in på hitta.se och nummret funkade ju såklart inte heller...

Och polisen gjorde inte så mycket heller.. Jag var på banken och dom sa att banknummret fortfarande va aktivt och att de var en kille som stod på det.. Men inget har jag hört och troligtvis så är cashen borta...

Surt sa räven men man lär sig sina läxor..

// Andreas

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
925495
July 23, 2005 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Är det för billigt för att vara sant så är det också det.

Helt enkelt är priset ruskigt bra stirra er inte blinda på det. Ni måste ju inse att det helt enkelt är för bra för att vara sant. Det sunda förnuftet bör ni bruka bättre 😉

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 303
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL