February 17, 2004
Läste i en tråd att det var flera personer som blev lurade av en säljare. Blev mycket irriterad när jag läste denna tråd :(. Jag har aldrig själv blivit direkt grundlurad när jag köpt begagnat men kan tänka mig hur det känns :-?. Snälla köpare tänk på detta innan ni bestämmer er för att köpa/betala pengarna:
- Det går att använda sig av blockets betalgaranti, som än så länge är gratis! Vet dock inte om man måste lägga in en annons för att använda denna tjänsten(detta kostar ju bara 20kr). För mer info om denna tjänst pm:a så beskriver jag kort hur det går till eller gå in på blocket.se.
- Om inte säljaren går med på ovan så försök med 50%-50% betalning. Förskottsbetala 50% av summan före du fått varan och 50% efter du har fått den. Det är iaf bättre än att förskottsbetala hela summan. Du kan även försöka få ner förskotts andelen (t ex 30%-70%) men detta kan vara svårt.
De flesta säljare är ärliga men det finns alltid rötägg!
Har du tips på fler förslag hur man kan göra köpet säkrare så skriv det i en tråd.
/Dani
May 29, 2001
Tycker vi alla får hjälpas åt tillsvidare och rensa bort sådant drägg härifrån, om ni ser något som verkar skumt tveka inte att ifrågasätta det.
Om någon seriös person med väldigt få inlägg/kort tid reggad som säljer något billigt tar illa upp, så får dom helt enkelt finna sig i det.
February 17, 2004
squarepusher wrote: Tycker vi alla får hjälpas åt tillsvidare och rensa bort sådant drägg härifrån, om ni ser något som verkar skumt tveka inte att ifrågasätta det.
Om någon seriös person med väldigt få inlägg/kort tid reggad som säljer något billigt tar illa upp, så får dom helt enkelt finna sig i det.
Fast det är ju svårt om man är ung, det är ett bra pris och säljaren vill göra en snabb affär. Det tråkiga i den tråden jag läste var att medlemmar visste om att han var bedragare :-?. Fast det kom inte fram förrän efteråt. Moderatorerna borde kanske ge dem en varning efter medlemmars begäran, så att andra köpare upplyses. Vet inte om detta skulle funka dock.
May 7, 2004
Jag köper aldrig något, då det handlar om summor över några hundralappar, av personer som jag inte känner till. Det finns många personer på detta forum som jag skulle kunna skicka iväg mycket pengar till utan att tänka 2 ggr, men den tråden där med diskarna, där var några varningflaggor och jag var själv nära på att lägga bud men tänkte avvakta och se hur det gick om någon köpte en disk. Priset var ju en sak, sen så tror jag att nästan 100% av alla här skulle inte ha samma pris på IDE och sata diskarna. Och sen att han varit registrerad så kort tid och där var ingen som gick i god för honom. Ska man göra en sådan affär så ska man ha hemnr, adress och kolla upp detta före man handlar, att ringa på hemnummret och slå på eniro så man ser att adressen dem givit stämmer så har man något att utgå ifrån i alla fall.
May 29, 2001
Dani wrote: [quote=squarepusher]Tycker vi alla får hjälpas åt tillsvidare och rensa bort sådant drägg härifrån, om ni ser något som verkar skumt tveka inte att ifrågasätta det.
Fast det är ju svårt om man är ung, det är ett bra pris och säljaren vill göra en snabb affär. Det tråkiga i den tråden jag läste var att medlemmar visste om att han var bedragare :-?. Fast det kom inte fram förrän efteråt. Moderatorerna borde kanske ge dem en varning efter medlemmars begäran, så att andra köpare upplyses. Vet inte om detta skulle funka dock.
Men det är ju det jag försökte säga, ser man något som ser skumt ut så går man in i tråden och "lägger sig i" så att inte yngre förmågor blir lurade.
June 18, 2004
jag har blivit blåst på 2600.. de ni 🙂
Slog upp personen på hitta.se och hade telefonkontakt med han.
Så en vacker dag när jag tyckte att de tagit lång tid så ringde jag upp han.. han svarade och sa att han skulle skicka varorna m.m
De va sista gången jag hörde av han.
Han tog bort de han lagt in på hitta.se och nummret funkade ju såklart inte heller...
Och polisen gjorde inte så mycket heller.. Jag var på banken och dom sa att banknummret fortfarande va aktivt och att de var en kille som stod på det.. Men inget har jag hört och troligtvis så är cashen borta...
Surt sa räven men man lär sig sina läxor..
// Andreas
2 Guest(s)