September 26, 2003
Hej!
Jo jag står i begrepp att köpa en ny dator i lågprisklassen eller den så kallade budgetklassen.För mig så är förutom prestanda för pengarna även utseendet viktigt på datorn och jag har kollat på dessa 3 alternativ bland märkesdatorerna som jag tycker är snygga och jag undrar vilken är bäst att köpa.Här är alternativen:
HP Pavilion A200.se
http://www.siba.se/index.aspx?.....er=SEPA201
Processor: AMD AthlonXP 2600+
Internminne: 256MB DDR
Hårddisk: 80GB, 7200 rpm Diskettenhet
CD-Brännare: 48x/12x/48x DVD-16 med CD
Integr. grafik allokerar 32MB, ledig AGP
56K modem och 10/100 nätverkskort
Tangentbord och scrollmus USB 2.0
Microsoft Windows XP, Word 2002,
Works 7.0, Encarta Encyklopedia Standard
Picture IT, AutoRoute 2002 (Eng) 8990kr
Om jag köper denna så skulle jag komplettera med bättre grafikkort samt 256MB extra minne slutkostnad ca 10500-10800kr
Alternativ2:
Packard Bell iXtreme 1006:
Multimedia dator med en Intel Celeron 2,5 GHz processor, 512 MB internminne, 80 GB hårddisk. DVD-spelare och CD-brännare. ATI Radeon 9200 128 MB grafik med TV-out. Nätverkskort och modem,USB2,FireWire och en 17" bildskärm. Levereras med Windows XP Home Edition, Word 2002, Money 2002. 8990kr
Om jag valde denna dator kanske jag skulle istället för CRT skärmen välja en 15" TFT skärm.Slutkostnad ca 9990-10490kr.
Alternativ 3 också en Packard Bell iXstreme dock modell 1007sf:
Multimediadator från Packard Bell med en Intel Celeron processor på 2,6 GHz, 256 MB internminne, 80 GB hårddisk, DVD-spelare och DVD-brännare. Utrustad med modem och nätverkskort. Levereras med Windows Xp Home Edition, Word, Works. Levereras med 17" bildskärm. 8990kr
Om jag köpte denna modellen så skulle jag komplettera med nytt grafikkort samt extra RAM slutkostnad 10500-10800kr.
Så vilken tycker ni är bästa valet av dessa tre paket?
December 24, 2002
Om jag någonsin ska köpa en märkesburk så blir det en DELL!!!
1. Dell är billiga.
2. Dell gör bra datorer.
3. Dell har bra service.
De flesta andra märkes burkar e bara snikmodeller till dyra priser!
Edit:
För ca 11500kr) kan du få:
P4 2.66 (800fsb)
512 DualDDR
DVD/CD-RW
WinXP
Dell E773C 17"
128 MB GFFX 5200
m.m.
July 18, 2003
jonte_power wrote: Om jag någonsin ska köpa en märkesburk så blir det en DELL!!!
1. Dell är billiga.
2. Dell gör bra datorer.
3. Dell har bra service.De flesta andra märkes burkar e bara snikmodeller till dyra priser!
dell lura en polare till migs familj att köpa en dator för 37,000, då med en crt skärm som klara 75hz i 1024x768, och i det läget kosta samma dator 17,000 på db.se, och med ett gf4 ti4600 som gav 7000 i 3dmark2001 (?!)
en annan polare har en dell bärbar, 1mån gammal, med skitsuddig skärm, visst, det är en platt på bärbar, men det där var det värsta jag sett
December 24, 2002
-d-himself- wrote: [quote=jonte_power]Om jag någonsin ska köpa en märkesburk så blir det en DELL!!!
1. Dell är billiga.
2. Dell gör bra datorer.
3. Dell har bra service.De flesta andra märkes burkar e bara snikmodeller till dyra priser!
dell lura en polare till migs familj att köpa en dator för 37,000, då med en crt skärm som klara 75hz i 1024x768, och i det läget kosta samma dator 17,000 på db.se, och med ett gf4 ti4600 som gav 7000 i 3dmark2001 (?!)
en annan polare har en dell bärbar, 1mån gammal, med skitsuddig skärm, visst, det är en platt på bärbar, men det där var det värsta jag sett
Jo men det e oftast bra datorer.. har flera kompisar som kör med dell. jag har inte sett nått fel på dom..
bättre att komma hem med en dell som e hyfsat snabb istället för en
celeron med inbyggt graffe för 10k?
Föresten en grej till.. blanda inte in DB för vi snackar märkesdatorer..
som att säga "Va? en Armani kostym för 40tusen? När man kan köpa en på dressman för 1500kr?"
July 18, 2003
jonte_power wrote: [quote=-d-himself-][quote=jonte_power]Om jag någonsin ska köpa en märkesburk så blir det en DELL!!!
1. Dell är billiga.
2. Dell gör bra datorer.
Jo men det e oftast bra datorer.. har flera kompisar som kör med dell. jag har inte sett nått fel på dom..
bättre att komma hem med en dell som e hyfsat snabb istället för en
celeron med inbyggt graffe för 10k?
Föresten en grej till.. blanda inte in DB för vi snackar märkesdatorer..
som att säga "Va? en Armani kostym för 40tusen? När man kan köpa en på dressman för 1500kr?"
okej då , för att inte blanda in db osv: köpte min dator för 8000kr under samma månad på en lokal datoraffär (se sign för specs) , och då med en skärm som gör 120hz i 1024x768, en annan polare köpte månaden före en hp 1.7a,gf3,256ddr,80gb osv. för 11000, med en skärm som gör 100hz i 1024x768
EDIT: han med dellen har en p4 2.0a,512rdram,120gb
December 24, 2002
-d-himself- wrote: och jag har bara haft en dell, och den pajja efter 1mån (nätagget), annars har jag haft ihopbyggen,compaq,ibm,fujitisu-siemens m.m, och dom har funkat finfint
ja ja skit samma.. du kommer ju inte att ändra min åsikt för det?
..och föresten har haft compac (dyr med dåliga spec), Packard Bell (okej pris, sämsta spec.) det där med nätagget, hmm.. har du hört talas om strömspikar..? jag hade ett nätagg för 1300kr o det pajjade efter 5månader..
och en grej till.. jag skrev ju aldeless nyss att vi skulle snacka märkes datorer INTE no-name (själv byggda)
Men som sagt tidigare.. jag sa bara att om JAG någonsin skulle köpt en märkesdator så skulle det bli en skysst och bra dell med bra service till en billigt peng. Och det kommer verken du eller någon annan kunna ändra på. så skit samma, detta känns som en ganska meningslös diskussion eftersom jag inte tänker köpa någon märkesdator.
September 26, 2003
Callister wrote: du kan inte uppgradera hp med minne.. jag har haft en och det är förjävligt så köp för h*****e inte en märkes dator av såna j**la idioter som HP eller compaq osv..
Hej!
Tack för alla svar!
Har ännu inte riktigt bestämt mig för vilken jag skall välja.Å ena sidan får man mer grejer på köpet om man väljer någon av Packard Bell å andra sidan så är HP'n utrustad med en snabbare processor.Svårt val!.
Nu till Callister's påstående att man inte kan upgradera HP'n med mera minne.Det låter ju absurt.Varför skulle inte det gå?.
Angående processorer.Någon som kan tipsa om bra sajter med benchmarks och information om de olika processorerna?.
October 28, 2002
Nu blir jag rädd... Märkesdator ? du har nog fått något lite fel här, märkes dator är inte bra, det är ett skällsord, det är dåligt. ok ? Märkesdator = inte/nej/huvva/usch osv. No köpa ordenador de marka!
och INTE packard bell!
Dom skriver inte vad det är för moderkort, klockfrekvenser på minnen mm utan anledning, det är nämligen sämsta tänkbara skit du kan få! Finns en anledning till att "äldre" människor hatar datorer, dom köper dom på onoff/siba mm.
Byggde en bra burk åt dig på komplett, notera att jag inte hitta någon skärm jag kände till hos komplett, och bara tog någon 17" av modell billig skit, så någon annan kan få reka en bra skärm. Mus, tngtbord och högtalare får du välja själv eftersom det är mer en smaksak.. och du, lägg ut nån k till så du får lite schysstare grafikkort..
December 24, 2002
Hauk wrote: Nu blir jag rädd... Märkesdator ? du har nog fått något lite fel här, märkes dator är inte bra, det är ett skällsord, det är dåligt. ok ? Märkesdator = inte/nej/huvva/usch osv. No köpa ordenador de marka!
och INTE packard bell!
Dom skriver inte vad det är för moderkort, klockfrekvenser på minnen mm utan anledning, det är nämligen sämsta tänkbara skit du kan få! Finns en anledning till att "äldre" människor hatar datorer, dom köper dom på onoff/siba mm.Byggde en bra burk åt dig på komplett, notera att jag inte hitta någon skärm jag kände till hos komplett, och bara tog någon 17" av modell billig skit, så någon annan kan få reka en bra skärm. Mus, tngtbord och högtalare får du välja själv eftersom det är mer en smaksak.. och du, lägg ut nån k till så du får lite schysstare grafikkort..
Köp denna...
o en grej till.. det är inte ovanligt att det INTE går att uppgradera en märkesdator...
som jag oxå har sagt tidigare.. Märkesdatorer = snikmodeller med höga priser.
December 22, 2000
Om det ska va märkesdatorer så ska det va Dell
1 Guest(s)