March 13, 2003
Hej!
Drabbades av en hårdiskkrasch & inser nu att raid kanske inte är så dumt.
Har tänkt att köra 2st 1TB i raid-1.
Men vilka hårddiskar ska jag köpa?
Ska bara änvändas till lagring av film, musik, foton så hastighet är ingen viktig faktor.
Har läst runt en del & blir mer insatt, men samtidigt mer förvirrad...
Fantastisk mycket olika åsikter om vilka diskar som funkar bra i raid & inte.
T.ex. WD:s diskar runt 1000 lappen verkar ju inte alls funka & köra raid på, eller?
"Tyvärr ha WD tagit bort möjligheten att ta bort TLER från oktober 09. Det innebär att den inte går att använda i spegling, NAS eller RAID. "
Det verkar oxå spela en avgörande roll för vissa fabrikat om man kör XP eller win7 (pga. klusterstorlek?), jag kör XP (& tänker fortsätta med det).
Någon som kör en raid-1 under XP & kan rekommendera någon fungerande variant, som går att inhandla för under 1000kr/st ?
January 12, 2007
Kör deras REGP diskar Raid Edition dock 2TB diskar
January 19, 2003
Lite mer än de 1000kr som du satte men dessa RAID-edition diskar verkar vara bra mycket dyrare.
March 13, 2003
Json_81 wrote: Jag lånar tråden lite, hoppas det är ok.
Jag hade oxå tänk sätta upp en raid 1 i samma syfte, med 2st samsung F3 1TB.
Dessa verkar vettiga & till en mycket rimlig kostnad dessutom.
Överlag positiva omdömen från andra som kör med raid på dessa diskar.
http://www.pricerunner.se/pr/3.....ecensioner
En fråga till:
Antagligen ett självklart svar för de insatta, men...
Om jag exempelvis vill köra så här: 2st 160GB i raid-0 som systemdisk + 2st 1TB som lagring i raid-1 + 1 fristående 1TB.
Funkar detta?
Jag antog från början att man självklart kan köra flera olika "arrayer " på samma system, men hittar inte något som bekräftar detta.
January 12, 2007
Nestor wrote: Hej!
"Tyvärr ha WD tagit bort möjligheten att ta bort TLER från oktober 09. Det innebär att den inte går att använda i spegling, NAS eller RAID. "
?
TLER saknaden inte dem oanvändbara i RAID så förstår inte varför man skulle undvika att använda dem, för om 1 disk går sönder så har du ju ändå de andra RAID diskar för att återskapa
June 11, 2001
Hitachi Deskstar 7K2000 2TB (7200RPM / 32MB Cache / SATA II / NCQ) 1.390:- hos webhallen
December 14, 2005
Twelve;1249652 wrote: TLER saknaden inte dem oanvändbara i RAID så förstår inte varför man skulle undvika att använda dem, för om 1 disk går sönder så har du ju ändå de andra RAID diskar för att återskapa
Du har nog missuppfattat vad TLER gör, har du inte TLER så droppas disken ur arrayen redan vid de första läsfelen på disken, vilket kan ske rätt tidigt i livscykeln. Har du TLER så markeras bara de sektorerna som trasiga och disken låter bli att använda dem framöver, som det är när man kör single disk. Utan TLER måste en disk bytas ut tidigare och ökar chanserna för att du får fel på en annan disk innan den första är utbytt, därför är det rätt viktigt med TLER i RAID-sammanhang.
Samsungen eller Hitachin kan du inte aktivera TLER/CCTL permanent på så de är inte optiamla, köp ett par WD20EADS och använd WDTLER för att aktivera TLER permanent och vips så har du diskar med samma funktionalitet (om än inte samma QC/livslängd) som RE4-GP för halva priset är mitt tips.
June 11, 2001
megabävern!;1252983 wrote: Du har nog missuppfattat vad TLER gör, har du inte TLER så droppas disken ur arrayen redan vid de första läsfelen på disken, vilket kan ske rätt tidigt i livscykeln. Har du TLER så markeras bara de sektorerna som trasiga och disken låter bli att använda dem framöver, som det är när man kör single disk. Utan TLER måste en disk bytas ut tidigare och ökar chanserna för att du får fel på en annan disk innan den första är utbytt, därför är det rätt viktigt med TLER i RAID-sammanhang.
Samsungen eller Hitachin kan du inte aktivera TLER/CCTL permanent på så de är inte optiamla, köp ett par WD20EADS och använd WDTLER för att aktivera TLER permanent och vips så har du diskar med samma funktionalitet (om än inte samma QC/livslängd) som RE4-GP för halva priset är mitt tips.
Nu ska man ju inte kasta sten i glashus som det heter, men vad jag har att erfara så håller en hårddisk antingen tills man tappar den i golvet, dvs ett antal år eller så pajar den efter ett par timmar. Dom diskar som har krashat för mig pga tillverkningsfel har haverat innom 40 timmar. Resten har hållit över 5 år eller tills jag själv har orsakat något med dom. Så TLER är egentligen något man inte behöver.
Ha en inkörningsperiod på disken några timar om dagen under en vecka, har den inte havererat så kommer den att hålla länge.
Segate och Hitachi är dom diskar jag har bäst erfarenhet av.
June 11, 2001
Nestor;1249651 wrote: ... Antagligen ett självklart svar för de insatta, men...
Om jag exempelvis vill köra så här: 2st 160GB i raid-0 som systemdisk + 2st 1TB som lagring i raid-1 + 1 fristående 1TB.
Funkar detta?
Jag antog från början att man självklart kan köra flera olika "arrayer " på samma system, men hittar inte något som bekräftar detta.
Självklart, Skulle tro att alla system stödjer det. Alla moderkort jag har haft har klarat det, så frågan är väl bara att det har tillräckligt med portar och inte kostar långt under 1000:-
Det moderkort jag kör just nu från Gigabyte som använder AMD:s 790FX chipset har en perfekt raidkontroller för detta. skulle tänka mig att alla moderkort som kör 790FX och 890FX har samma raidkontroller.
megabävern!;1252983 wrote: Du har nog missuppfattat vad TLER gör, har du inte TLER så droppas disken ur arrayen redan vid de första läsfelen på disken, vilket kan ske rätt tidigt i livscykeln. Har du TLER så markeras bara de sektorerna som trasiga och disken låter bli att använda dem framöver, som det är när man kör single disk. Utan TLER måste en disk bytas ut tidigare och ökar chanserna för att du får fel på en annan disk innan den första är utbytt, därför är det rätt viktigt med TLER i RAID-sammanhang.
Nu ska man ju inte kasta sten i glashus som det heter, men vad jag har att erfara så håller en hårddisk antingen tills man tappar den i golvet, dvs ett antal år eller så pajar den efter ett par timmar. Dom diskar som har krashat för mig pga tillverkningsfel har haverat innom 40 timmar. Resten har hållit tills jag själv har orsakat något med dom (Har diskar som är under 100 MB som fortfarande fungerar!) Så TLER är egentligen något man inte behöver.
Ha en inkörningsperiod på disken några timar om dagen under en vecka, har den inte havererat så kommer den att hålla länge.
Segate och Hitachi är dom diskar jag har bäst erfarenhet av.
December 14, 2005
Sebbe: jobbar i butik och tar emot reklamationer på hårddiskar ganska ofta, kan berätta att din teori bara gäller på dig själv. Nästan lika vanligt att en disk lägger av efter ett månader eller ett år som under de första veckorna eller efter flera år. Dessutom är totalhaveri inte särskilt relevant för ämnet utan vi pratar om trasiga sektorer och hur arrayer beter sig när dessa uppkommer.
Förresten så väntar jag fortfarande på kompensation från dig för minnesfiaskot du utsatte mig för förra året...
1 Guest(s)