Vilken konsol?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilken konsol?
jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 22, 2007 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är på jakt efter en spelkonsol.
Ska användas både som spelmaskin och mediauppspelare.
Alla typer av spel kommer att spelas, typ bilspel, krigsspel och småspel typ TETRIS (tjejen älskar småspel)

Är inte alls intresserad av att använda den som HD/BLUERAY-spelare
Jag är ordentligt efter när det gäller spel, spelar typ aldrig och undrar vilken maskin som passar bäst som all-roundmaskin för både mig och min mobiltelefonspelande flickvän.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1170897
December 22, 2007 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

PS3

men endast för MGS-serien och "bakåtkompabiliteten" med PS2 spel. dvs. de äldre MGS spelen

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
1170898
December 22, 2007 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print
gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1170925
December 23, 2007 - 12:05 am
sp_Permalink sp_Print

PS3 alla dagar i veckan 🙂

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
1170926
December 23, 2007 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

de nya ps3 är ej bakotkompatibla. Wii hade jag sakt spontant om det bara är kul spelande. Men om du ska köra media med så ja då ligger det mellan 360 och ps3 å där speöar det inte så stor roll tycker jag.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1170927
December 23, 2007 - 12:38 am
sp_Permalink sp_Print

360 är värdelös som mediaspelare imo. Nu har dom väl iaf fixat så man kan köra divx/xvid native iaf men Xboxen får nog stå kvar länge till.
Köra filmer direkt från rar-arkiv är mkt smido, bara XMBC som fixar det vad jag vet.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1170956
December 23, 2007 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

PS3 eller Wii.

Har ganska ordentlig erfarenhet av alla tre och de enda två konsoler som jag återvänder till spontant är de två. Xbox 360 har mängder med spel, men ytterst få av dom har jag tyckt vara värda spela mer än en gång. Dessutom är många av spelen dessutom tillgängliga till PS3 med.

Både PS3 och Wii har mycket exklusiva spel, som dessutom är riktigt bra.
PS3 har ganska många småspel tillgängliga via PlayStation Store, Lemmings t.ex. (fan vad tid man dödat med det), medan Wii har sina gamla klassiker istället.
Det enda tråkiga är väl att både Sony och Nintendo har skitkass prioritering på Europa när det gäller att uppdatera online-shopen.

PS3 som mediaspelare har en stor brist, men det är inte i PS3 i sig utan nu när vi närmar oss år 2008 så finns det fortfarande ingen klockren och riktigt bra mediaserver för att strömma media ifrån PCn. Det är fan skamligt.
Med DivX-stöd så blir det ju dock en helt annan femma eftersom man nu inte behöver ha en mediaserver av samma slag.
Wii funkar väl inte ens som mediaspelare?

//Andreas

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
1170974
December 23, 2007 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Som alla säger står det mellan wii och ps3, har inte testat det än men antalen gamla nintendo spel måste det ju finnas drösvis av dock kostar de lite för mycket imo men man kan ju inte få allt. Priset på en wii borde ju ge pengar över till en mediaspelare :p Men om det absolut måste vara en enhet är väl ps3 ett starkt val.

http://www.wiisworld.com/wii-n.....n-wii.html finns ju annars.
Ingen aning om hur bra det fungerar och minneskorten är ju begränsande, man tycker ju usb-portarna kunde utnyttjas med.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1170978
December 23, 2007 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

X-Boxen, bara för att jag unnar MS pengarna mer än Sony.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

jonte_power
Member
Medlem
1170981
December 23, 2007 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

egentligen har jag en mediaspelare, en shuttle som står kopplad till TV'n, tänkte dock försöka skippa den om det går.

Fördelen med Wii är nog att den uppskattas mer av tjejen än dom andra konsolerna.

xbox 360 för att det är många som har denna så man kan låna spel av varandra. Är det inte så att denna är kompatibel med mediacenter också?

PS3'an för att det är ett monster, dock kostar den mest och frågan är om det är värt det eftersom jag inte spelar så mkt, Kanske 5timmar i månaden.

hmm.. valet står mellan Wii och 360. Eller så tar jag och köper ett värre grafikkort till shuttlen (sitter ett HD2400Pro i nu) och spelar på den istället...

oqvist
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 140
1171010
December 23, 2007 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså Wii har ju inge mediaspelar funktioner över huvud taget? Och spelar du inte varför skaffa en konsol? Har du en dator så är den ju den bästa media spelare du kan få. Klarar överlägset flest format, mer allround.

Annars köp något billigare som en gammal xbox chippad.

När det gäller småspel beror det på vad du menar. Nintendo har ju en massa gamla klassiker medan 360n har mycket på live arcade så hugget som stucket. Om du mer menar party lir så är Wiin omöjlig att slå. Wii sports är faktiskt hur bra som helst och finns en hel del andra roliga party lir också. På krigsspel vilket jag tror du menar fps och dylikt? Kontrollen till playstation 3 är något av det absolut sämsta jag sett har inte förbättrats alls från den usla kontrollern från PS 2. Ta och gå till en elektronikaffär och känn på kontrollerna... Det är givetvis viktigt att ha en bra kontroller som sitter bra i handen.

Bilspel dock om du kör med ratt PS 3 annars har 360n bäst racing lir för tillfället. PGR 3/4, Test Drive Unlimited, Forza 2 (brutalt bra) mm. multiformat liren ser allt som oftast bäst ut på 360n än så länge.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
1171014
December 23, 2007 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

En krysslåda till dig och en Wii till din kära fru,,,, det säger jag.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1171015
December 23, 2007 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan inte säga vilken av maskinerna du ska satsa på men kan nämna lite saker som jag värdesätter på xboxen. (Vissa funktioner finns på andra konsoller oxå )

Väldigt lätt att streama divx film från en vanlig PC.

Xbox Live/marketplace med mycket demon och arcade spel som går att testa på och ladda ner.

Väldigt många bra spel.

Mycket spelare när man väl ska lira online.

Sen det som väger stort i mina ögon är den underbara spelkontrollen som erbjuds. Inte upplevt något som ligger så fint i handen förut 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
1171020
December 23, 2007 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Sen det som väger stort i mina ögon är den underbara spelkontrollen som erbjuds. Inte upplevt något som ligger så fint i handen förut 🙂

Pratar vi fortfarande Xbox 360 där? För då håller jag inte riktigt med. Iofs är den dimensioner bättre än Xboxens, men fortfarande känns den något ologisk och det faktum att de av någon outgrundlig anledning valt att använda exakt samma knappnamn och färger som SNES, MEN VÄNT PÅ DOM gör mig vansinnig varje gång. Idioti, men framför allt helt onödigt att använda exakt samma fyra bokstäver och färger! Total brist på fantasi hos MS? (Tittar man sedan även på spelen de producerar så verkar det ju innerligen så ...) :burn:

Varken Wii eller PS3 är perfekta där heller, men PS3an är ju samma som PS2an fast med analoga L2 och R2-knappar, samt Sixaxis som jag använt kanske två gånger under alla månader jag ägt en PS3, så den känns ändå som en gammal vän på något sätt. 😉

//Andreas

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1171095
December 24, 2007 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Färgerna på knapparna spelar mig inte någon större roll då jag aldrig tittar på vart jag trycker då man vänjer sig vart tummen ska gå.

Förstår inte hur du kan tycka att PS2 och PS3 kontrollen är skön då jag brukar få väldigt ont i händerna efter några tim Devil may cry 3 lirande.

Så det jag menade med boxens kontroll var just att den på mig sitter som en handske och jag får inte ont i händerna på något sätt längre.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1171158
December 24, 2007 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Färgerna på knapparna spelar mig inte någon större roll då jag aldrig tittar på vart jag trycker då man vänjer sig vart tummen ska gå.

Problemet är ju att de refererar till färgerna i spel ibland >_<

Förstår inte hur du kan tycka att PS2 och PS3 kontrollen är skön då jag brukar få väldigt ont i händerna efter några tim Devil may cry 3 lirande.

Så det jag menade med boxens kontroll var just att den på mig sitter som en handske och jag får inte ont i händerna på något sätt längre.

Sa inte att den var överdrivet skön faktiskt, sa bara att den är bekant och den funkar som det alltid gjort 😉

//Andreas

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1171307
December 25, 2007 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle köpt PS3

Snyggare
Tystare
Mer potential för framtiden

Föredrar också kontrollen

jonte_power
Member
Medlem
1171468
December 26, 2007 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det blev en Wii, har haft den nu i 4h och har redan tröttnat på Wii Sports. Verkar inte finns så många andra spel till den heller. 🙁
Tykcer konsolen är dyr faktiskt. Detta med tanke på att den är simpel och tråkig. Ett plus för designen

Får byta den mot en 360 istället.

Ooklamook
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 401
1171472
December 26, 2007 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ta gärna en med hårddisk, finns hur mycket kul skit att dra ner som helst från Live Arcade.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1171478
December 26, 2007 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: Det blev en Wii, har haft den nu i 4h och har redan tröttnat på Wii Sports. Verkar inte finns så många andra spel till den heller. 🙁
Tykcer konsolen är dyr faktiskt. Detta med tanke på att den är simpel och tråkig. Ett plus för designen

Får byta den mot en 360 istället.

Super Mario Galaxy och Metroid Prime 3: Corruption är helt suveräna.

Mario Strikers Charged Football är ganska kul med.

Resident Evil: The Umbrella Chronicles har jag inte hunnit prova än, men ser verkligen fram emot det.

Det finns bra spel, men de är inte så många. Det är samma problem med alla tre konsoler om jag ska vara helt ärlig. Skillnaden mellan de tre är väl att främst PS3 har en del exklusiva och snuskigt lovande spel på väg,

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 388
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL