Vilken router? 604:an håller inte måttet...|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilken router? 604:an håller inte måttet...
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 27, 2004 - 1:21 am
sp_Permalink sp_Print

This is the setup:

Zyxel ADSL-modem ifrån telia (svartgrå best) >

D-Link 604 router (B-versionen, dvs den gamla) > 1 tp-kabel ifrån en LAN-port till uplink på en 8 portars 10/100-switch.

Problemet är routern. Vi är.. få se nu... 10 stycken datorer inkopplade. 3 i routern (en kabel går till switchen) och 7 i switchen, som delar på Telias i detta fallet långsamma 2/0.5-mbit. 😉
Routern klarar inte av det tror jag. Scenario:

Pluggar i routern, accessar dens konfigurationssite (192.168.1.1 i detta fallet), ställer in saker, rebootar den om nödvändigt osv. Sen så funkar internetuppkopplingen bra, nätverket flyter på iom switchen. Sedan efter några timmar/några dar så kan jag inte komma in på routerns konfigurationssite längre. Antingen står det bara "Busy", eller så får jag 404. Att pinga den går dock utmärkt, <1ms, surfandet fungerar också. Men för att kunna accessa routern måste jag starta om den. Har senaste firmware också. Den håller inte måttet alltså! Inte denna revisionen iaf (B1). Nu till frågan. Vilken router bör jag köpa, för att ersätta 604:an? Jag vill ha en DHCP-server i den, kunna sätta ett DMZ-ip, alternativt ha en helt egen fysisk port tillägnad åt DMZ, jag vill kunna forwarda portar och portranges till vilka interna ip:n och portar som jag vill. Den skall bara stabil också, som denna D-Linken inte är. 🙂 Tyvärr så är en PC-gateway utesluten i detta fallet. Mycket tacksam för svar! MVH Den Dumme
http://www.netgear.com/product.....#038;view=

omEn-
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
630861
May 27, 2004 - 1:24 am
sp_Permalink sp_Print

JAg hade liknande problem inte ens uport visste vad man skulle göra fast jag har en netgear router. det jag gjorde var att formatera om min dator så har det fungerat super sen dess 😀

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
630863
May 27, 2004 - 1:30 am
sp_Permalink sp_Print

omEn- wrote: JAg hade liknande problem inte ens uport visste vad man skulle göra fast jag har en netgear router. det jag gjorde var att formatera om min dator så har det fungerat super sen dess 😀

Hah, jag kan lova dig att det inte löser detta problemet. 😉

Tack ändå.

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
630968
May 27, 2004 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

Pratar vi DMZ är det inte en "Internet Router" du skall ha, utan du måste gå upp på minst en SOHO produkt(Small Office Home Office).
DLink DFL-700 motsvarar dina krav.
http://www.dlink.se/products/d.....asp?Nr=328

Netgear har faktiskt inte en enda produkt med DMZ stöd!
328 serien är det som kommer närmast, men har som sagt inte DMZ.

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
630982
May 27, 2004 - 8:02 am
sp_Permalink sp_Print

Har samma router och samma problem. Den suger helt enkelt. Funderar också på att köpa ny. Fungerar bättre med nyaste firmware versionen http://213.216.192.242/techdoc....._181b3.zip men inte tillräckligt bra.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 76
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL