July 18, 2003
Flickan skall köpa dator för ~4000 kr och nu står valet mellan 2 st datorer på It-Auktion.
Vilken av dessa skulle ni valt! Kommer köra Xp nu och iframtiden Vista. Kommer användast att kolla på film, surfa, lite spel och så.
Nr.1 AMD
Produktnummer: 7288
Fabrikat: HP
Produkt: AMD Athlon 64 X2 3800+
Modell: Pavilion d4450.se-a
Systemkrav:
Beskrivning: PC. AMD Athlon 64 X2 3800+, 1024Mb PC2700 Minne, 160+160Gb S-ATA Hårddisk, DVD+/-RW dual layer, DVD-Rom, Modem, grafikkort Geforce 7600GS 256Mb , nätverkskort, Soundblaster X-FI Xtreme ljudkort, firewire, trådlöst lan, minneskortläsare, TV-kort inkl fjärrkontroll, trådlöst Tangentbord och Mus, OBS ! Ej operativsystem, (Win XP Home licensnyckel)
Övrigt: Begagnad, funktionstestad. Frakt 400 kr.
Nr.2. Intel
Produktnummer: 7281
Produkt: Pentium 4 - 3,4GHz
Modell: Pavilion d4360.se
Systemkrav:
Beskrivning: PC. Pentium 4 - 3,4GHz, 1536Mb DDR2-533Mhz Minne, 160+160Gb S-ATA Hårddisk, DVD+/-RW dual layer, DVD-Rom, Modem, grafikkort Ati Radeon X1600XT 256Mb , nätverkskort, Soundblaster X-FI Xtreme ljudkort, firewire, trådlöst lan, minneskortläsare, TV-kort inkl fjärrkontroll, tangentbord och mus. OBS ! Ej operativsystem, (Win XP Home licensnyckel)
Skillnaden är att AMD'n är dual Core cpu men har mindre minne... Ungefär.
May 2, 2006
Den har dessutom långsammare minne (PC2700=333MHz) men jag hade ändå valt nr. 1 i ditt fall.
Dual/multi core är framtiden. Mer och mer mjukvara kommer att använda sig av båda processorerna. Pentium 4 (Netburst) blir dessutom rejält varma vilket leder till högljudda fläktar, mao inte kul om man tittar på film.
I spel är dessutom AMD bättre än Intel Pentium.
X2 3800+ är dessutom ganska klockvillig, men de nuvarande minnena kommer nog att begränsa dig där.
Nr 1 som sagt, med en eventuell framtida uppgradering till 1 eller 2 GB PC3200 (400MHz) minnen.
August 9, 2003
hmm ddr2 på p4:an, kanske har stöd för core2duo, vilket gör den lite mer uppgraderingsvänlig, har också bättre grafikkort (tykcer jag i alla fall) och minnet är snabbare. Fast den är ju en p4 vilket inte är sådär jätteupphettsande....
Men en 3800 x2 fungerar mycket bra just nu och fixar nog vista utan några större problem, fast du kan ändå behöva mer ram oavsett vilket val du väljer. Fast varför köra vista...
December 5, 2006
July 18, 2003
arremannen wrote: bjud över min 😛 ligger på 4450, men har ångrat mig. Blir nog o pröjjsa 250 kr om jag vinner i slutändan
Nja... med 17.5% pålägg så blir det en slant mer än beräknat..
Ser ut som om det är budgivning på burken med amd' cpu'n nu... inte skoj!
Samt att hon vill ha tv-kort och wlan... 😉
Edit:
Får man fråga varför du inte la bud på den andra med exakt lika setup ? nr.7374. Istället så buder ni på den andra... :S
July 18, 2003
stege99 wrote: Den har dessutom långsammare minne (PC2700=333MHz) men jag hade ändå valt nr. 1 i ditt fall.
Dual/multi core är framtiden. Mer och mer mjukvara kommer att använda sig av båda processorerna. Pentium 4 (Netburst) blir dessutom rejält varma vilket leder till högljudda fläktar, mao inte kul om man tittar på film.
X2 3800+ är dessutom ganska klockvillig, men de nuvarande minnena kommer nog att begränsa dig där.
Nr 1 som sagt, med en eventuell framtida uppgradering till 1 eller 2 GB PC3200 (400MHz) minnen.
Kan slänga in en fråag om minnen här med. Jag har alltid kört med "standard"minnen, dvs i det här fallet 3200. MEN varför finns det minnen som är högre klockade? Tjänar man något på det :S ? Blir minimal prestandavinst i vissa program och lat blir högre och det är sämre ju...
Har även en fin 512 mb sticka liggandes hemma så paket nr 1 ser bra ut! Ska buda snart 🙂
Tips: THX 5:1 ljud för 500 kr finns på it-auktion...
December 5, 2006
hörru, gör det. Fan dom budar som fan på AMD paketet, samtidigt så är det ena Intelpaketet på runt 5k. MITT bud på 4450 står kvar på den exakt lika 3,6 ghz intel. Bjud gärna över, för jag kommer inte ta den, även om jag vinner. Så lixom, d är ett kap, men jag har redan köpt en annan dator.
May 2, 2006
Dry_Ice wrote: [quote=stege99]Den har dessutom långsammare minne (PC2700=333MHz) men jag hade ändå valt nr. 1 i ditt fall.
Kan slänga in en fråag om minnen här med. Jag har alltid kört med "standard"minnen, dvs i det här fallet 3200. MEN varför finns det minnen som är högre klockade? Tjänar man något på det :S ? Blir minimal prestandavinst i vissa program och lat blir högre och det är sämre ju...
Har även en fin 512 mb sticka liggandes hemma så paket nr 1 ser bra ut! Ska buda snart 🙂
Tips: THX 5:1 ljud för 500 kr finns på it-auktion...
Högre frekvens ger större prestandavinst än lägre latenser i det mesta.
Detta gäller i första hand med DDR2 minnen. Med DDR så blir skillnaden mer marginell då frekvensskillnaderna inte är så stora.
July 18, 2003
... Morr... Paketen jag ville ha flög upp till 4800 kr och 4300 kr.
Så det blev en panik lösning som även den blev bra:
Produkt: Pentium 4 - 3,4GHz
Modell: Pavilion d****
Systemkrav:
Beskrivning: PC. Pentium 4 - 3,4GHz, 1024Mb DDR2-533Mhz Minne, 160+160Gb S-ATA Hårddisk, DVD+/-RW dual layer, DVD-Rom, Modem, grafikkort 6800 256 mb , nätverkskort, Soundblaster X-FI Xtreme ljudkort, firewire, trådlöst lan, minneskortläsare, TV-kort inkl fjärrkontroll, tangentbord och mus. OBS ! Ej operativsystem, (Win XP Home licensnyckel)
1 Guest(s)