March 13, 2008
Hej!
Är snart inflyttad i mitt nya boende och tänkte gå från trångt pojkrum till schysst vardagsrum med relativt stor TV när jag ska ägna mig åt film och spel (konsol).
Budget och krav:
Budget: 8000 kr (eller mer om det verkligen är värt det, typ 1000 kr extra för en nödvändig finess)
Krav: minst 37" stor, 1080p upplösning, HDMI, ska klara att även ha en åldrig PS2 inkopplad med denna sladd: http://se.playstation.com/ps3/.....-AV-kabel/ då jag vill kunna njuta av gamla klassiker som inte vill lira på min PS3. TV får gärna vara rätt slimmad också, den ska stå på ett lågt TV-bord som jag har tänkt att förvara spel- och filmboxar i, så väggmontering är en aspekt som kan plockas bort. Dock kan det ju vara ett plus för framtiden om jag får ändrade planer...
Ska väl sitta högst 2 meter ifrån TVn.
Vad jag behöver hjälp med:
Märke: Sharp, Sony, Philips, Samsung... kom med förslag!
Typ av TV: LCD, plasma... vad gäller?
Bakgrundsbelysning: Är det LED som gäller? Hört en del om "clouding" men att det handlar om att det finns många måndagsexemplar?
Uppdateringsfrekvens: Är detta ett diskussionsämne? I så fall, berätta mer!
TV-tittande i sig är inget jag ägnar mig åt, inte gjort på över 10 år, så inbyggda digitalboxar är något som inte behöver finnas med.
Kan även tillägga att all media i huvudsak kommer att spelas upp från min PS3 över HDMI, där jag har kopplat ljudet separat. Därför spelar det ingen roll hur de inbyggda högtalarna är i kvalitet, om TVn nu ens har några sådana.
Tack på förhand!
November 27, 2003
Jag slår ett slag för plasma som erbjuder otroligt mycket för pengarna. Med en ny plasma är det inga direkta problem med inbränningar eller ghosting efter de första 50-100h beroende på modell.
Alla LCD-TVs lider av clouding mer eller mindre. Om du inte tänker på det kommer du troligen inte heller märka det. LED är dock att föredra över LCD med tunnare format, lägre strömförbrukning och bättre kontrast. Det gäller dock nya LED-TVs, inte äldre där det inte var någon större skillnad. Med LED/LED slipper du inbränningar, men lite sämre bild överlag.
Skillnaden i spelande är att plasma inte har input lag, men som sagt, inledningsvis kommer du att få dras med släpningar och lättare inbränningar, men det försvinner med tiden.
Detta är så klart grovt generaliserat, du bör alltid titta med egna ögon.
LG har prisvärda plasmor:
http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?o=418272
Om du vill ha mer kvalitet så satsa på Panasonic, men då får du en mindre TV:
http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?o=592180
//Andreas
March 13, 2008
Hej och tack för tipsen!
Panasonic'en såg ju riktigt schysst ut, låg rätt i pris också. Dock kollade jag lite här: http://panasonic.net/avc/viera.....lasma.html och undrar om någon kan utröna om några skillnader i specifikationerna motiverar en dyrare TV? Andra tips på fler TV-apparater i samma "liga" är välkomna, vore ju också bra om det framgår om min PS2-komponentkabel fungerar med TVn.
March 13, 2008
Ok, men har nog tänkt att köra på Panasonicen efter att ha tittat runt en del. Enligt Dustin så ingår väggmontering?
PANASONIC TX-P42U20E 42" PLASMA-TV FULL-HD + WALLMOUNT: http://www.dustinhome.se/pd_50.....sjakt_5695
Får se om någon fysisk butik har ställt ut den någonstans, precis som du säger vill jag nog titta först innan jag köper.
Kan egentligen bara hålla med om det mesta Andreas sagt. Plasma är grymt prisvärt, inte minst om man gillar att spela där fosfortekniken fortfarande har fördelar med sin snabba responstid, även om inbränningar fortfarande kan störa något (om än temporära).
Det jag tänkte tillägga innan du bestämmer dig är att du borde tänka en extra gång på vilken storlek du ska ha på din TV.
Hur långt ifrån TVn kommer du att sitta?
Jag köpte en 40-tums LCD som komplement till min projektor för 1,5 år sen. Sen flyttade jag och sålde projektorn. Nu gråter jag mig till sömns varje kväll för min minimala TV.. Sitter ungefär 3,5 meter bort och har nu nästan bestämt mig för en 60-tummare från LG. Ska man inte sitta väldigt nära TVn eller har stora problem med möbleringen ser jag ingen anledning till att köpa en TV på under 50-tum idag. Du vänjer dig VÄLDIGT snabbt 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
August 22, 2005
Angående Panasonic 42" plasma-tv från Dustinhome: en liten detalj att ta reda på är exakt vilket wallmount det är som ingår. Jag tycker själv att det är lite suspekt att endast skriva "wallmount ingår" utan att (vilja) precisera vilket det är. Det finns en del att välja mellan och det vore trist ifall det som ingår är halvdassigt så att du senare åker på utgiften att köpa ett vettigt istället.
Dustin har ju en del olika i sitt sortiment, se här http://www.dustinhome.se/Produ.....tList.aspx , och bl a detta verkar vettigt (308:- inkl frakt m studentrabatt) http://www.dustinhome.se/pd_50.....66670.aspx
March 13, 2008
Ja där ser man, det var ouppmärksamt av mig. Allt beror ju på hur mycket "BIO-känsla" man vill få samt om du vill till fullo utnyttja 1080p upplösningen.
Ser vi till ögats kapacitet och begränsningar ska man sitta på ett avstånd av högst 1,5m för att till fullo utnyttja 1080p i en TV på 42-tum. Samtidigt kan du börja dra nytta av den höga upplösningen redan vid 2,1-2,2m avstånd med samma bildstorlek.
Här finns en djupare förklaring och ett diagram som tydligt visar vilka avstånd man ska använda vid olika upplösningar.
Själv har jag en 40-tums 1080p TV på 3,5m avstånd. För att utnyttja 1080p till fullo på det avståndet borde jag ha en bildstorlek på 85-tum, vilket var precis vad jag hade med min projektor. Egentligen kan jag knappt dra nytta av 720p med min TV på det avståndet jag tvingas sitta idag, vilket är ganska knäckande för en filmnörd som mig själv.
Men för att svara på din fråga kommer nog en 42-tummare funka ganska bra. Rent bildtekniskt skulle dock en 50-tummare vara perfekt. 😉 Vet inte om du måste kämpa med sambo/familjs åsikter också men annars är det upp till dig vad du väljer. Jag köpte 40-tum för att det var vad som passade bäst vid tillfället, usch vad jag ångrar mig nu...
March 13, 2008
Tack för förtydligande och intressant fakta om avstånd och ögats kapacitet!
Jag kommer att bo själv till en början, får se om det första jag orkar göra är att hitta mig en sambo. 😉 Men då vänder vi på steken, är det någon 50-tummare som uppfyller mina krav som du på rak arm kan rekommendera, du som ångrat ditt köp nu i efterhand borde ju ha kollat runt lite på nya, större apparater..?
August 22, 2005
baronatom;1253777 wrote: Tack Captain Kid. Jag får dra iväg ett mail till Dustinhome och fråga.
Posta gärna svaret från dem i tråden; det är säkerligen många medlemmar som följer dialogen som också är nyfikna på vilket wallmount de skickar med :-).
Lycka till med inköpet!
baronatom;1253783 wrote: Tack för förtydligande och intressant fakta om avstånd och ögats kapacitet!
Jag kommer att bo själv till en början, får se om det första jag orkar göra är att hitta mig en sambo. 😉 Men då vänder vi på steken, är det någon 50-tummare som uppfyller mina krav som du på rak arm kan rekommendera, du som ångrat ditt köp nu i efterhand borde ju ha kollat runt lite på nya, större apparater..?
Insåg nu att LG 50PK550N t.ex kostade närmare 10k så det blir nog kanske svårt att hitta en riktigt vettigt 50-tummare för 8-9k. Men som sagt, till ren prisvärdhet tror jag ingen klår LGs maskiner idag. Panasonic kanske har något bättre bildkvalité i vissa avseende men då kostar det också en slant extra.
November 5, 2002
Anton Karmehed;1253765 wrote: Jag köpte en 40-tums LCD som komplement till min projektor för 1,5 år sen. Sen flyttade jag och sålde projektorn. Nu gråter jag mig till sömns varje kväll för min minimala TV.. Sitter ungefär 3,5 meter bort och har nu nästan bestämt mig för en 60-tummare från LG. Ska man inte sitta väldigt nära TVn eller har stora problem med möbleringen ser jag ingen anledning till att köpa en TV på under 50-tum idag. Du vänjer dig VÄLDIGT snabbt 🙂
😛
Ditt misstag var att vänja dig vid projektorn i första taget. Har du väl vant dig vid stor bildyta så känna all bildyta som är mindre för liten. Jag har som du (40" 1080p-tv med runt 3,5m avstånd till soffan) och känner mig nöjd. Däremot förstår jag inte hur våra vänner kan se något på sin 32":are på typ samma avstånd. Tänker jag efter minns jag att jag tycket den var skaplig, men det var innan vi köpte 40":aren.
Sen har jag en kompis som inte har någon TV utan endast en projektor som han för det mesta spelar NES och SNES emulator på 😀 Då är det iof ingen fet projektor, men det behöver inte vara så hög upplösning för det ändamålet.
Vad jag vill komma till är att det är dumt att köra på för stor yta från början. Varje gång man köper en ny TV kommer den bli större än den man hade innan, och det blir lätt kostsamt om man måste ligga på det största modellerna hela tiden. Men har man cash så 🙂
Och Anton, jag vet inte om en 60":are skulle bota dig. Jag tror du behöver ett trevligt mörklagt rum med en skaplig projektor längst bak. 😎
July 11, 2006
Om du har bestämt dig för en 50tummare så ta en närmare titt på denna --> http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=585048
Jag fick hem min i förgår, jisses villken pjäs !
Snygg dessigne med mycket tunn och stilren ram, lättförståliga menyer som är smidiga att navigera.
Har streamat 1080P från datorn genom min PS3, spelat MW2 på PS3an, starcraft II via HDMI från datorn.
Absolut laggfrit, inga ghostings eller buzzing, så den har helt klart gjort sig förtjänt av 2:a platsen i popularitet på prisjakt.
Skippa PK550N o spara en slant, THX certefieringen och 1 HDMI ingång är det enda som skiljer dem åt.
Låt inte heller priset mellan PK350N och PK350 locka dig då den senare är gråimport och inte har samma garanti som den första med "N" som har 100% pixelgaranti.
N står för övrigt för Nordic.
Sen vill jag lägga till ett STORT + för LGs suveränt snabba support samt att de var trevliga att prata med..
/Homie
1 Guest(s)