April 19, 2003
Jag kör linux så grafikkortet ska funka under linux då självklart, kör ett sunkigt FX5200 som ska slängas ut. I första hand har jag funderat mycket på NVIDIA GeForce FX 5900 så skulle vilja ha lite hjälp med val av grafikkort...
Vilket ska man köpa NVIDIA 5900 eller Radeon 9800? Något annat tips? Vilket märke och modell samt butik som säljer det?
MAX PRIS: 1500 kr.
February 12, 2003
zlitrox wrote: Mean Machine:
Tackar 🙂 får väl leta då, vilket är det bästa märket då? alltså, jag kommer inte överklocka kortet men vilket har bästa default settings på gpu/minne?
Det spelar ingen roll, finns dock ett parti Sapphire-kort, med endast 128-bits minnesbuss, den ska du undvika (dock finns det väldigt få), och vissa Powercolor har haft vissa problem med värme/trasiga fläktar, vad jag hört.
Men det brukar inte vara några problem med dessa heller, så leta rätt på första bästa...:P
September 1, 2002
Jag hoppas att de som rekommenderar Radeonkorten har egen praktisk erfarenhet av ATi-kort till Linuxplattformen.
Jag har det och kan inte på något sätt rekommendera ett Radeonbaserat grafikkort till Linux på grund av otroligt kassa drivrutiner. Jag övervägde att slänga in mitt gamla GF1 DDR med en stark övertygelse om att jag skulle få bättre spelprestanda med det.
Faktum är att mitt Radeon 9500Pro presterar sämre i UT2004 i Gentoo GNU/Linux än vad min flickväns GF2MX gör i Windows.
Detta gäller alltså 3D-prestanda i OpenGL (och div problem med filmuppspelning i mplayer/vlc). Det är här Radeonkorten suger.
För vanlig icke-3d-accelerad-grafik funkar kortet/drivrutinerna bra, men skall man bara köra 2d-applikationer behöver man inte ett grafikkort i >1000-kronorsklassen.
Jag vill inte dra allt över en kam, men väldigt många Radeonanvändare som kör Linux är fruktansvärt missnöjda med 3D-prestandan och drivrutinerna från ATi i övrigt. Det har till och med skapats online-petitions för att försöka får ATi att förbättra sin Linux-support, men än så länge har inget hänt.
Om jag bara använt linux skulle jag absolut köra med Nvidia istället för ATi för närvarande.
1 Guest(s)