vilket moderkort/processor|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
vilket moderkort/processor
kran
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1022
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 24, 2004 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

vilken procesor/moderkort skulle ni köpa idags läget
ska beställa en inom närmsta dagarna. och hade tänkt mig fina saker. amd/intel spelar egentligen ingen roll.

det är väldigt svårt att bestämma sig nu när 64:arna kommer. och snart blir det ju också prissänknigar på intels 2.8. samtidigt som ic7-max3 är guld.
på amd sidan finns det egentligen inget lika bra moderkort. nfs-7 är ju bra. men max3 är betydligt bättre (dyrare också dock) sen har ju amd an7 också. som jag själv gör med nu och är egentligen inte speciellt nöjd. uguru känns onödigt, sen finns det flera irriterande buggar och den är trög att komma upp i högre hastigheter.

så vilken processor skulle ni välja. är mest sugen på en amd64 samtidigt som jag vill ha max3.
helst skulle man ju kanske vänta lite tills amd har krånglat klart med sina socklar och snart så släpper ju både amd och intel en rad nya processorer. men den här datorn ska en annan ha, så behöver en ny...

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
521075
January 24, 2004 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

intel eller amd, du kommer få olika svar beroende på vem du frågar. Jag gillar intel, så jag skulle ta det. Amd är egentligen det enda valet om man ska ha en prisvärd standarddator, men ska man ha det värsta av det värsta är det intel som gäller än så länge i mina ögon.

kran
Kommer du hit ofta?
Medlem
521132
January 24, 2004 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

men vill inte ha en diskution om amd eller intel, vilket bara är enormt töntigt. jag bryr mig inte om det är amd eller intel.

64 är ingen budgetvariant. men däremot så är en b.2500 väldigt prisvärd, trots att den är en budgetvariant. men vill ha en kratigare.

nån som har ett förslag på vad ni skulle göra?
jag ligger alltså i ganska hög prisklass eftersom max3 kostar väl strax under 2000. (ett tag sen jag kolla) och 64 ligger ju därnånstans oxå...

chrippaz
Member
Medlem
521148
January 24, 2004 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tänkte inte starta någon diskuSSION om amd mot intel. Jag sa bara vad som KOMMER att hända. Det är väll bara att kolla http://www.tomshardware.com så ser du ju prestandan i tabellen. Allt som någon säger har dom ju lagt in sina egna åsikter och tankar om, även om dom försöker hålla sig objektiva.
Svårt? Nej inte speciellt.

kran
Kommer du hit ofta?
Medlem
521288
January 24, 2004 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

chrippaz wrote: intel eller amd, du kommer få olika svar beroende på vem du frågar. Jag gillar intel, så jag skulle ta det. Amd är egentligen det enda valet om man ska ha en prisvärd standarddator, men ska man ha det värsta av det värsta är det intel som gäller än så länge i mina ögon.

...

chrippaz wrote: Jag tänkte inte starta någon diskuSSION om amd mot intel. Jag sa bara vad som KOMMER att hända. Det är väll bara att kolla http://www.tomshardware.com så ser du ju prestandan i tabellen. Allt som någon säger har dom ju lagt in sina egna åsikter och tankar om, även om dom försöker hålla sig objektiva.
Svårt? Nej inte speciellt.

vad som kommer att hända? du säger inget om vad som kommer att hända. förutom att om man ska ha det värsta så ska man ha intel". vilket inte stämmer. amd toppar ju just nu.

...jag bryr mig inte om du tycker amd eller intel är bäst. jag ville veta en specifik processor och ett moderkort. och jag tycker att det är rätt svårt med tanke på framtiden.

chrippaz
Member
Medlem
521293
January 24, 2004 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Oftast kan man inte tänka på framtiden när man köper datorgrejer. Ofta kommer det nått nytt så att inte moderkortet är kompatibelt...
Ifall du kollar Intel 3,4GHz EE så tror jag inte du hittar nån AMD som slår den.

kran
Kommer du hit ofta?
Medlem
521306
January 24, 2004 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

EE finns bara i 3.2 och sen med tanke på att den kostar 10k så är väl den ungefär världens sämsta köp.

chrippaz
Member
Medlem
521336
January 24, 2004 - 11:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte om man vill ha det värsta.
Ligger rätt nära varandra på numpaden...
Och du verkar rätt säker på vad du vill ha varför köper du inte bara det?

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
521385
January 25, 2004 - 12:58 am
sp_Permalink sp_Print

AMD 64/FX är snabbast för tillfället, om du tänkt att överklocka är det dock Intel P4-C HT som gäller.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 192
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL