Vista 32 bit Vs 64 bits versionen|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vista 32 bit Vs 64 bits versionen
Primus
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 199
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 10, 2007 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

Jag håller på att bygga en ny media/kontor dator.
Ska köpa Windows Vista till den men har lite funderingar

Som det ser ut nu så kommer jag troligen att köpa 32 bits versionen
efter som de program & spel som kommer att köras är gammla 32 bits

Men kommer jag kunna upgradera till 64bits senare när det blir vanligare?
Eller måste jag köpa helt ny licens då?

/JK

*---- Muskler o solbränna är mesigt ----*
[Athlon X2 5000+@3.1Gh|ASock planka |2Gb|900GB HDD[Radeon 3850|Vista Home premium]

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
1141990
June 10, 2007 - 8:53 am
sp_Permalink sp_Print

Köp retailversion, så får du båda.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1142002
June 10, 2007 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Inget av det? 😛 prova vista igår och när man BEHÖVDE klicka sig igenom TRE (3!) bekräftelser för att kunna skapa en ny mapp i C > program bröt jag ihop 🙁 Har läst att det finns sätt att ta bort detta men jag gillar det ändå inte. Ryktas ju förhopningsvis om en specialdrivrutin som gör det möjligt att köra DX10 på Xp och då finns det en ligt mig absoult ingen anledning att byta 😛

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1142003
June 10, 2007 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Inget av det? 😛 prova vista igår och när man BEHÖVDE klicka sig igenom TRE (3!) bekräftelser för att kunna skapa en ny mapp i C > program bröt jag ihop 🙁 Har läst att det finns sätt att ta bort detta men jag gillar det ändå inte. Ryktas ju förhopningsvis om en specialdrivrutin som gör det möjligt att köra DX10 på Xp och då finns det en ligt mig absoult ingen anledning att byta 😛

Ingenting pekar på att det kommer att komma någon DX10-drivare till XP. Det kanske, och då med styrka på kanske, kommer att gå att emulera DX10, men prestandan kommer att lida rejält.
Angående bekräftelserna, så har jag svårt att förstå problemet. Hur ofta skapar man mappar i programkatalogen?

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1142004
June 10, 2007 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

jag skulle inte hålla med ojdå där, vista är klart värt att uppgradera till om man har en ny dator. mycket smidigt och snabbt, det är lite gnälligt i början men jag kan om ni vill visa en guide hur man gör så att man har full rättighet till allt i systemet (förstår helt ärligt inte varför man inte har det om man är admin? du akn ändå ändra så du har det om du är admin...).
men väl när man har gjort det, fan va sweet det är!

den där bekräfta grejjen kommer sen bara upp om man instialerar saker som drivrutiner eller liknande, vilket är klart trevligt och bra, man för därför bättre koll över systemet. vilket jag tycker är bra.

om man vill, så kan man såklart stänga av den helt i kontrollpanelen.

förresten, den där drivtutinen som något företag jobbar med, känns jävligt fake.

jag kör förresten 32 bitars versionen av vista. jag har än så länge inget behöv av mer än 2gb (max gränsen är 4 med 32 bitars system) ram.
har än så länge inte maxat det i mer än någon sekund (får tillägga att jag nu och då kör några minneskrävande applikationer på datorn som du troligtvis inte någonsin kommer att använda 😉 )
ser ingen annan fördel med ett 64 bitars system, körde det när jag lekte med linux ett tag, och jag var inte imponerad när jag jämförde mellan 32 och 64

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
1142013
June 10, 2007 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: jag skulle inte hålla med ojdå där, vista är klart värt att uppgradera till om man har en ny dator. mycket smidigt och snabbt, det är lite gnälligt i början men jag kan om ni vill visa en guide hur man gör så att man har full rättighet till allt i systemet (förstår helt ärligt inte varför man inte har det om man är admin? du akn ändå ändra så du har det om du är admin...).
men väl när man har gjort det, fan va sweet det är!

Sry om jag snor tråden med OT men jag tar gärna emot en länk till den guiden

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1142025
June 10, 2007 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

efter som att vi är lite off nu så, här är guiden.
välj disken som du vill ha rättighet till (du måste vara administratör)
[Image Can Not Be Found]
välj sen egenskaper och gå in på security. klicka redigera (jag har engelska versionen som ni ser så det kanske heter något annat än redigera)
[Image Can Not Be Found]
välj sen avändare och lägg till vad han ska ha för rättigheter
[Image Can Not Be Found]
tryck sen ok, datorn kommer jobba så alla filer blir tillgängliga för användaren.

allt funkar 😀

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
1142033
June 10, 2007 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför inte bara stänga av UAC istället så får man direkt alla rättigheter på alla diskar.

Primus
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 199
1142034
June 10, 2007 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jodå, det är en ny maskin det ska surra i , En AMD 64 X2 3600 med 2Gb ram o ett Radeon X1300 256mb...

Jo, jag antar att 32bit varianten är den som funkar bäst nu, men vill ju använda 64bits delen a processor oxo..... kanske ska pröva 64bit linux först (fast får väl klämma i ett nvidia kort så)

Ev. skaffa retailen, men den e ju rätt mycke dyrare
/JK

*---- Muskler o solbränna är mesigt ----*
[Athlon X2 5000+@3.1Gh|ASock planka |2Gb|900GB HDD[Radeon 3850|Vista Home premium]

denstore
Member
Medlem
1142035
June 10, 2007 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Loggo wrote: Varför inte bara stänga av UAC istället så får man direkt alla rättigheter på alla diskar.

Varför stänga av något som är till för din egen säkerhets skull? Jag har väldigt svårt att förstå allt gnäll om UAC. Hur jobbigt är det att under första tre fyra dagarna behöva klicka i en ruta några gånger....

denstore
Member
Medlem
1142036
June 10, 2007 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Primus wrote: Jodå, det är en ny maskin det ska surra i , En AMD 64 X2 3600 med 2Gb ram o ett Radeon X1300 256mb...

Jo, jag antar att 32bit varianten är den som funkar bäst nu, men vill ju använda 64bits delen a processor oxo..... kanske ska pröva 64bit linux först (fast får väl klämma i ett nvidia kort så)

Ev. skaffa retailen, men den e ju rätt mycke dyrare
/JK

64-bitarsvarianten fungerar utmärkt. Jag anser t.o.m. att den fungerar bättre än 32-bitars. Känns stabilare, och jag misstänker att det har lagts ner mer tid på drivarna från de olika hårdvaruleverantörerna. Skrivna från scratch istället för att anpassas från XPs varianter. Men det kanske är ren inbillning....;)

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1142095
June 10, 2007 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok jag ger mig. Skulle antagligen också köpa vista nu ifall jag köpte nytt... Tycker bara inte om att blir "barnvaktad" av operativsystemet.
Sen tyckte jag att inställningarna för att konfigurera ett trådlöst nätverk var åt skogen 🙁 Ge mig tydliga trista kontrollpaneler i grått FTW! 😉
men men blir la säkert bättre när jag vänjer mig vid det på riktigt. känns lite surt nu bara att vara 18 år och upptäcka att men är konservativ och trångsynt, det svider! 😉

Kommer prova linux på nästa dator jag formaterar! (inte spela på dock)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 364
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL