February 28, 2005
Tjena
Så här ligger det till, köpte en DVD-brännare 2007-02-05, hade fungerat bra tills för några veckor sedan, den slutade läsa skivor o så, tänkte jaha då ere bara o dra o lämna in den, letade upp kvittot (som typ börjat tappa färg) la den vid datorn och tänkte när jag har tid så åker jag förbi Webhallen, igår så hade jag äntligen tid efter några veckor, men på något sätt så hittade jag inte kvitto helvetet, vettefan hur den försvann men hur som helst, tänkte dom kanske har samma system som Komplett att genom att logga in på sitt konto så ser man vad man beställt o hämtat osv, då behöver man inte kvittot.
Hur som helst, jag drog ditt förklarade hur det låg till osv, han kollade upp mitt konto och kunde tydlígt se att jag beställt och hämtat ut brännaren.
http://www.webhallen.com/prod......p?id=65749
Jag sa att jag hade kvittot men på något sätt hittade jag inte det, nu kommer det som fick mig o rasa, jag skulle kunna få ut en ny brännare utan kvittot men han påstod eftersom att produkten utgått så är jag tvungen att ha kvittot? jag sa de väl inte mitt problem om produkten utgått, jag ser ingen skillnad mellan den jag köpte o tex denna, varför inte bara ersätta mig med den?
http://www.webhallen.com/prod......p?id=76311
alltså hade den brännaren jag köpt funnits kvar i butiken så hade jag fått ut en ny, men eftersom den utgått så får jag inte det, jag vet inte jag tycker det låter jävligt dumt, vad tycker ni?
February 28, 2005
dree wrote: Men du kan aldrig räkna med att få ut något på garantin om du inte har ett kvitto.
Men det låter skumt dom inte hittar kvittot pga produkten har utgått... hur fan redovisar dom till sin revisor då om dom inte kan söka då.
men alltså, han sa ifall brännaren hade funnits kvar så hade jag fått en ny, men eftersom Samsung kanske uppdaterat med en brännare som skriver i 20x istället för 18x så får jag ingen ny hehe, de låter förjävligt.
January 8, 2005
låter konstigt, hade bett om att prata med hans överordnad eller åkt dit en annan dag och pratat med nån annan.
de kan säkert neka dig utan kvitto, men tycker de borde inte göra det då de kan se att du köpt den via affärssystemet..
testa igen, mitt råd.
best regards, pole
May 8, 2001
Jag tror att förklaringen är enkel. Om de hade kunnat ge dig samma modell så hade det inte påverkat lagerstatus. I detta fall, utan kvitto, hade de varit "tvungna" att göra ett återköp på den gamla och sedan "sälja" den nya. Gissar att personalen inte får göra återköp utan kvitto... För att garantin ska gälla tror jag inte man behöver kvitto, bara kunna bevisa var och när den är köpt vilket du kan. Antagligen kan de ta emot den och skicka på service.
Personligen så tycker jag att de kunde ha bytt ut den till dig ändå. Det är enkelt, snabbt och ger en nöjd kund. Sen kan de fixa administrationen senare.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
August 7, 2001
Gilgamesh wrote: [quote=dree]Men du kan aldrig räkna med att få ut något på garantin om du inte har ett kvitto.
Men det låter skumt dom inte hittar kvittot pga produkten har utgått... hur fan redovisar dom till sin revisor då om dom inte kan söka då.
men alltså, han sa ifall brännaren hade funnits kvar så hade jag fått en ny, men eftersom Samsung kanske uppdaterat med en brännare som skriver i 20x istället för 18x så får jag ingen ny hehe, de låter förjävligt.
ke?! han visst nog inte vad han pratade om. Du ska ha en likvärdig.
Ofta det händer i mitt jobb efter att jag hänt att en maskin inte finns när jag ska byta ut en som jag dömt ut. Då tar jag en som tillverkaren anser likvärdig.
October 16, 2004
Jag har också haft problem med reklamationer till webhallen. De har bråkat med mig om en hårddisk som tok-kraschade (med skrapljud och hela fadderullan) och en webkamera som bara tog gula bilder. Kameran testade de och konstaterade att den tog bilder, dock inte så fina, så de ville ha 200 spänn för att de testat den!
Hårddisken räckte det med att ställa till en scen i affären för att få byta.
August 16, 2003
ajuste, jag skulle reklamera några RAM minnen en gång, livstids garanti (dom hade inte änns utgått från Webhallens sortiment), men dom tyckte att dom bara stod för första året sen skulle jag vända mig till tillverkaren.
en annan gång så hade vi köpt en grafikkortskylare som inte passade till det grafikkortet som den var avsedd för, farsan ställde till med en scen inne i stan i rusningen med folk som köade utanför, han skrek och hade sig, slutade med att han fick igenom en otroligt bra deal.
September 27, 2002
Utan orginalkvitto har man nollrättigheter. Säger det igen nollrättigheter.
Kommer du till IKEA utan kvitt ska du normalt inte få någon garanti, även fast det är en IKEA säng som bara IKEA säljer.
Så har du inget kvitto så har du inga rättigheter, sedan att företaget är snälla och låter dig retunera om varan finns inne mm är en annan sak.
Over and out
August 16, 2004
Lite OT, men skitsamma, beträffande IKEA och avsaknande av kvitto så funkar det alldeles utmärkt att lämna varor på IKEA utan kvitto om det är ett garantiärende eller om man nöjer sig med ett tillgodokvitto. Har gjort det två-tre ggr det senaste året, har funkat hur bra som helst förutsat att man är trevlig mot expiditerna och kör lite puppy-eyes. Webhallen är en annan historia... :/
edit: kan va bra att läsa tråden innan man svarar...
Om du har gjort en order via nätet så kan du styrka dit köp med ordernumret vilket de ska acceptera som ett kvitto, same shit, gör de inte det är det bara att stå på dig och be att få prata med chefen osv., ältar man nånting tillräckligt länge samtidigt som man håller en god ton får i 99 fall av 100 ett positivt utfall.
August 16, 2003
Gilgamesh wrote: alltså, va ska jag göra,? jag försöker leta efter kvittot men hittar inte skiten, ska jag gå ställa till med en scen istället? hehe
jag rekomenderar dig att om det inte tar allt för mycket av din tid att du går dit igen och ser till att det är en annan person som expedierar dig denna gång.
September 12, 2001
Poontus wrote: [quote=Gilgamesh]alltså, va ska jag göra,? jag försöker leta efter kvittot men hittar inte skiten, ska jag gå ställa till med en scen istället? hehe
jag rekomenderar dig att om det inte tar allt för mycket av din tid att du går dit igen och ser till att det är en annan person som expedierar dig denna gång.
Jag rekommenderar något annat istället.
Glöm nu inte att webhallen är Pixmania och Pixmania har inte det bästa ryktet. Pixmania säljer gärna men övriga ärenden är det si och så med.
Förövrigt så är tråden felplacerad...
*trådflytt*
December 31, 2001
Poontus wrote: ajuste, jag skulle reklamera några RAM minnen en gång, livstids garanti (dom hade inte änns utgått från Webhallens sortiment), men dom tyckte att dom bara stod för första året sen skulle jag vända mig till tillverkaren.
en annan gång så hade vi köpt en grafikkortskylare som inte passade till det grafikkortet som den var avsedd för, farsan ställde till med en scen inne i stan i rusningen med folk som köade utanför, han skrek och hade sig, slutade med att han fick igenom en otroligt bra deal.
Det stämmer, dom har bara det första året sen står tillverkarna för resterande.
Var med om exakt samma sak när jag köpte en HDD för några år sedan som kom med 3 års garanti.
Med andra ord är det inte återförsäljaren som erbjuder den garanti utan det är tillverkana så det är bara att kontakta dem så ska du se att du får nya minnen.
August 16, 2003
Death On Wings, dock så reklamerade jag en ca 2 år gammal Seagate disk som jag "uppgraderade" till en 500GB Samsung och jag fick då ett överpris för den gamla trasiga 250GB, jag trodde att det skulle kosta mig 600kr för det bytet men jag klarade mig undan med 300kr. kanske hade med att jag snackade med en trevlig butikschef i Sundbyberg den gången samtidigt som jag handlade en massa nadra datordelar.
1 Guest(s)