October 7, 2002
Tjohej!
Jag sitter och jobbar lite med ett projekt där vi antagligen kommer behöva en antenn med magnetfot för kommunikation. Det vi tänkt fästa den på far runt ganska rejält.
Eftersom det antagligen finns ett antal wardrivers här, som kanske testat på antennen ifråga (kanske till och med fäst den utanpå bilen???!) undrar jag helt enkelt om någon har erfarenhet av nedanstående antenn, och speciellt hur bra magneten fäster den vid bilen. Skulle den sitta kvar om man tvärnitar exempelvis?
October 7, 2002
kardborrband duger ganska säkert inte. Magneter är mycket trevligare, slits inte ut. Förutsatt bara att de är tillräckligt kraftiga för att antennen ska sitta kvar. Om man kan sätta antennen på motorhuven eller taket och köra iväg utan att den lossnar duger den säkert. Jag hoppades bara få veta om den gör det innan man köper den. 🙂
October 7, 2002
NiV3Rt wrote: Den magneten är riktigt stark. Har en sån antenn, men har inte hunnit testa hur den funkar...
Danke sehr, det var precis det jag var intresserad av att veta. Om det är bra mottagning har i mitt fall mindre betydelse, och är sladden lite sladdrig kan jag buntbanda fast den utan problem. Tack alla andra med!
March 19, 2003
TERdON wrote: [quote=NiV3Rt]Den magneten är riktigt stark. Har en sån antenn, men har inte hunnit testa hur den funkar...
Danke sehr, det var precis det jag var intresserad av att veta. Om det är bra mottagning har i mitt fall mindre betydelse, och är sladden lite sladdrig kan jag buntbanda fast den utan problem. Tack alla andra med!
heh inte jobbigt i sig att sladden är sladdrig, men kvalitets delen kanske man ska tänka på om man gemför sladdarna lite.
Om det är en baktanke när d-links sladd är styv och de står att man inte ska bända och böja den, kanske beror på extra skärmning.
December 12, 2005
BarateaU wrote: [quote=TERdON][quote=NiV3Rt]Den magneten är riktigt stark. Har en sån antenn, men har inte hunnit testa hur den funkar...
heh inte jobbigt i sig att sladden är sladdrig, men kvalitets delen kanske man ska tänka på om man gemför sladdarna lite.
Om det är en baktanke när d-links sladd är styv och de står att man inte ska bända och böja den, kanske beror på extra skärmning.
Vid så korta längder som 1-2meter så är det av mindre betydelse hur sladdrig sladden är. Man kommer inte märka skillnad på kvaliteten mellan kablarna ändå, det är först vid längre längder som man ens märker skillnad. Vill man köpa D-Link grejer så får man räkna med att man får ungefär likartad kvalitet för 200% högre pris. I mobilsammanhang så kan det vara extra jobbigt med styva kablar eftersom man oftast behöver få igenom dom i svåra utrymmen, en styv kabel går lättare av om man böjer för mycket, därav varningen. Styvare kablar har oftast en styv mittenledare, det är den som går av i första hand.
Företag jobbar väldigt mycket just nu med att ta fram koaxialkablar som inte är styva och fortfarande går att använda till mikrovåg och wlan. Det är vanligt att riktigt tjocka lågförlustkablar är extremt styva, det håller på att bli ändring på även detta... ny teknik ger mer lätthanterliga kablar som inte behöver vara hårda som sten i mittenledaren samt inte ge speciellt stora förluster.
Vill man ha längre kablar så kan jag rekommendera detta kabelnystan........
1 Guest(s)