WLAN-antenn med magnetfot|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
WLAN-antenn med magnetfot
TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 11, 2005 - 1:33 am
sp_Permalink sp_Print

Tjohej!

Jag sitter och jobbar lite med ett projekt där vi antagligen kommer behöva en antenn med magnetfot för kommunikation. Det vi tänkt fästa den på far runt ganska rejält.

Eftersom det antagligen finns ett antal wardrivers här, som kanske testat på antennen ifråga (kanske till och med fäst den utanpå bilen???!) undrar jag helt enkelt om någon har erfarenhet av nedanstående antenn, och speciellt hur bra magneten fäster den vid bilen. Skulle den sitta kvar om man tvärnitar exempelvis?

http://www.davido.se/shop/prod.....ucts_id=31

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
989943
December 11, 2005 - 2:45 am
sp_Permalink sp_Print

Cardborre då ?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

TERdON
Member
Medlem
989951
December 11, 2005 - 3:10 am
sp_Permalink sp_Print

kardborrband duger ganska säkert inte. Magneter är mycket trevligare, slits inte ut. Förutsatt bara att de är tillräckligt kraftiga för att antennen ska sitta kvar. Om man kan sätta antennen på motorhuven eller taket och köra iväg utan att den lossnar duger den säkert. Jag hoppades bara få veta om den gör det innan man köper den. 🙂

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
989952
December 11, 2005 - 3:16 am
sp_Permalink sp_Print

Inte en aning om hur stark denna magneten är, men skulle tro att den inte alls behöver vara speciellt starkt för att hålla kvar en antenn på en motorhuv.. Den är ju trots allt varken stor eller tung..

NiV3Rt
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
990008
December 11, 2005 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Den magneten är riktigt stark. Har en sån antenn, men har inte hunnit testa hur den funkar...

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
990046
December 11, 2005 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

har en sådan antenn också, kan inte riktigt utvärdera om den är så bra.
Gemför man mot min d-link antenn så känner man en stor skillnad på kabeln bland annat.
2m sladdrig, d-linken är styv. "skärmad"?

TERdON
Member
Medlem
990093
December 11, 2005 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

NiV3Rt wrote: Den magneten är riktigt stark. Har en sån antenn, men har inte hunnit testa hur den funkar...

Danke sehr, det var precis det jag var intresserad av att veta. Om det är bra mottagning har i mitt fall mindre betydelse, och är sladden lite sladdrig kan jag buntbanda fast den utan problem. Tack alla andra med!

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
990529
December 12, 2005 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=NiV3Rt]Den magneten är riktigt stark. Har en sån antenn, men har inte hunnit testa hur den funkar...

Danke sehr, det var precis det jag var intresserad av att veta. Om det är bra mottagning har i mitt fall mindre betydelse, och är sladden lite sladdrig kan jag buntbanda fast den utan problem. Tack alla andra med!

heh inte jobbigt i sig att sladden är sladdrig, men kvalitets delen kanske man ska tänka på om man gemför sladdarna lite.
Om det är en baktanke när d-links sladd är styv och de står att man inte ska bända och böja den, kanske beror på extra skärmning.

X00L
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
990574
December 12, 2005 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: [quote=TERdON][quote=NiV3Rt]Den magneten är riktigt stark. Har en sån antenn, men har inte hunnit testa hur den funkar...

heh inte jobbigt i sig att sladden är sladdrig, men kvalitets delen kanske man ska tänka på om man gemför sladdarna lite.
Om det är en baktanke när d-links sladd är styv och de står att man inte ska bända och böja den, kanske beror på extra skärmning.

Vid så korta längder som 1-2meter så är det av mindre betydelse hur sladdrig sladden är. Man kommer inte märka skillnad på kvaliteten mellan kablarna ändå, det är först vid längre längder som man ens märker skillnad. Vill man köpa D-Link grejer så får man räkna med att man får ungefär likartad kvalitet för 200% högre pris. I mobilsammanhang så kan det vara extra jobbigt med styva kablar eftersom man oftast behöver få igenom dom i svåra utrymmen, en styv kabel går lättare av om man böjer för mycket, därav varningen. Styvare kablar har oftast en styv mittenledare, det är den som går av i första hand.

Företag jobbar väldigt mycket just nu med att ta fram koaxialkablar som inte är styva och fortfarande går att använda till mikrovåg och wlan. Det är vanligt att riktigt tjocka lågförlustkablar är extremt styva, det håller på att bli ändring på även detta... ny teknik ger mer lätthanterliga kablar som inte behöver vara hårda som sten i mittenledaren samt inte ge speciellt stora förluster.

Vill man ha längre kablar så kan jag rekommendera detta kabelnystan........

http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=58

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 349
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL