XBOX eller Gamecube?|Köpråd|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
XBOX eller Gamecube?
Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1103
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 22, 2003 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror det lutar åt Gamecube, pga Metroid Prime och massa andra coola spel.

Känns också som att Xbox är typ en dator, och det har jag ju redan.

Vore kul att höra era åsikter. :bok:

bean
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 136
257648
January 22, 2003 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Camecube e ju typ småbarns spel för 10 åringar tycker jag iaf... köp xbox

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
257650
January 22, 2003 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

XBOX, dock av en annan anledning än att Gamecuben är för barn. Finns många våldsspel till Gamecube oxo.
Anledningen till att jag föredrar XBOX vill jag inte skriva här men ni kan nog räkna ut den. Ledtråd: ett spel kostar 500 pix.

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
257655
January 22, 2003 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo fast jag tycker nästan det är värt det, om det är ett riktigt bra spel vill säga.

Visst verkar gamecube vara en småbarnskonsol, fast det finns ju som sagt andra spel också, och mycket intressanta och snygga dessutom.

Jag måste tänka lite på detta hur jag ska göra... 😕

dunder
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
257659
January 22, 2003 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjaa lr så köper man inte nån av dom så fixar man istället den klart överlägsna PS2:an , inte i grafik kanske men spelen slår allt

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
257661
January 22, 2003 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Playstation2 is not an option in this case. 😛

Nischi
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 184
257668
January 22, 2003 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är som att välja mellan en dator och ett tvspel, plus att "datorn" ifråga har världens sämsta handkontroll(ja den har fått "pris" för det). Några av dom absolut bäsa spelen finns/kommer dessutom till Gamecube: Metroid Prime, Starfox Adventures, Soul Calibur 2, Final Fantasy Chronicles, Zelda - The Wind Walker, Mario Sunshine, Phantasy Star Online 1&2, alla Resident Evil spel(remakes), Eternal Darkness, Super Monkeyball 1&2, Timesplitters 2, Enter The Matrix, 1080 Avalanche, Super Smash Bros. Melee, F-Zero, Mario Kart, StarCraft - Ghost, Star Fox Armada, Animal Crossing 1&2, Pikmin 1&2. Plus att du inte får glöma att man nu kan köpa till ett tillägg till Gamecube så att du kan spela ALLA gameboy spel, även Gameboy Advanced! Och där har du ju inte några klassiker, bland annat ifrån gamla goda SNES tiden. Jag äger en Gamecube och kommer nog aldrig att ångra det köpet. Och skulle grafiken vara ifråga gällande val av konsol så ska du vet att PS2, GC och XBOX har näst intill lika bra grafik(Metroid Prime blev utsett till snyggaste spelet till konsol, tog bara upp det för jag vet att det sitter många xbox fantaster med ett enda ord inbrännt i pannbenet, nämligen grafik!). Så det spelar absolut ingen som hellst roll, låt spelen välja din konsol.

Att försöka är första steget till att misslyckas - Homer Simpson

Edit

Skulle bara tillägga att Metroid Prime blev utsett till bästa spel av IGN för dom som inte vet vilket spel det är. En annan rolig nyhet är ju också att Metroid ska bli film! Nyheten kom ut idag.

Angående att Xbox spel skulle vara billigare så visst stämmer det, men om du som jag köper dina spel på http://www.comstrada.com så kostar spelen kanske bara 40-50kr mer vilket det helt klart är värt.

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
257674
January 22, 2003 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra inlägg.. Ska tänka på detta. Tror det lutar åt ett Gamecube som sagt. Mest för Metroid Prime. wink

Lukas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1132
257692
January 22, 2003 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

PS2an, helt klart.
Jaja det är ditt beslut,

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
257703
January 22, 2003 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Flera av spelen du nämner har ju släppts på multiformat, Soul Calibur 2, Phantasy Star Online 1&2, Timesplitters 2 dessutom är ju amped 1 eller 2 en tuff motståndare för 1080, nu äger microsoft utvecklingsavdelningen, där resident evil utvecklades, så att det kommer komma ett RE-liknande spel som heter pouler eller nåt liknande.

Nischi har du testat xboxens hktrl? Small modellen också? Jag tycker att det är den bästa kontrollen, på andra plats är DS2. Jag förstår inte varör alla tror att xbox är en dator? Vad är det som gör den till en dator. Det finns ett inbyggt minne istället för minneskort, man kan kopiera in skivor och använda som bakgrundsmusik, annars är den ju precis som vilket annat tv-spel som helst! Bara för att man kan modda om den och lägga in emulatorers osv betyder ju inte att det är en dator, det går med all säkerhet att modeifiera ett gamecube och ett ps2 så också!

Konsolerna kostar PS2 2299:-, XBOX 2199:- (med två spel) och Gamecube 2199:- (2499:- med sm:s och minneskort). Så priset skiljer ju inte något nämnvärt. Vad jag inte heller förstår är varför alla ser det som negativt att man måste köpa en dvdkontroll för att dvd'n ska fungera, då behöver inte de som inte är intresserade av dvd'n betala för funktionen, priset på XBOX skulle säkerligen vara mycket högre med dvd inbyggt, eftersom dvd lincensen är dyr.

Jag tycker att alla konsolerna är bra till rätt person, du blir antagligen nöjd vilken du än väljer. Jag valde iaf ett xbox.

Spyder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 563
257716
January 22, 2003 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Men asså måste bara fråga är ni alla störda alla GCN ägare? 😀 (mycket ironiskt) Ser väl vilken liten plutt som helst att xbox äger... Se bara på alla bra spel som kommer! Halo 1 och 2, DAO3, Brute force, Unreal championship, Fable!! Sen kommer Phantasy Star Online 1&2 också till Xbox och Timesplitters 2 finns redan och sedan är onlinespelandet MYCKET bättre på xbox än gamecubes som inte ens har ett riktigt online som t.ex microsofts Live som kommer till Sverige snart. Dom flesta Nintendo spelen är bara efterföljare som t.ex Zelda (yeeew @ grafiken) Mario (ser gay ut med hans bara armar?). Sen ska vi inte glömma Splinter Cell och Metal gear solid som också xbox har och TÄNK på alla spel som RARE kommer släppa *drägglar* Kameo! Perfect dark! Conker! Banjo kazooi etc!

Köp ett Xbox och gör oss glada! wink

chrippaz
Member
Medlem
257727
January 22, 2003 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Sam fisher från splinter cell har också bara armar ibland är han också bög!? Splinter cell kommer ju även till ps2, gamecube och pc. Jag tycker det är jobbigt med fanboys som bara kan se svart eller vitt, inte kan se fördelar med någon annan konsol. De som känner sig träffade kan ta åt sig!

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
257746
January 22, 2003 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Grejen är den att jag vill ha en konsol som bara är till för att spelas på, inget annat, jag vill ha störtskön känsla och fruktansvärt roliga och underhållande spel. I min hjärna ser Gamecube ut som den största kandidaten till att uppfylla de kraven. Fast det är ju bara jag? 8)

Nischi
Medlem
257760
January 22, 2003 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo flera utav spelen jag nämnde är multiformat, men jag ville få med spel som flera kanske känner till, eftersom många kalllar Gamecube för en barnkonsol vilket den absolut inte är, därimot en konsol som är mer anpassad för alla åldrar. Tex om det skulle komma en massa "barn" spel till Xbox så skulle ju inte xbox bli förklarad barnkonsol för det, utan en konsol som har en en väldigt bred målsgrupp. Det är exakt det som Gamecube har, alltså är det något positivt. Angående Xbox kontrollen så ja, jag har använt den, dock inte den nya mindre modellen, men det är ju ändå sorglit att en handkontroll till en konsol ska vara så dålig att den blir tvungen att bytas ut, det visar ju lite om hur tokiga folk e där borta i USA. Sen angående att den är lik en dator. Jo hehe jag finer ganska många andeldningar till detta. Men jag kan börja med några st iaf. Den första är att den har en riktigt dator CPU, alltså en P3. Visst den gör bra ifrån sig i xbox, men den är knappast skapad för ett tvspel ifrån början vilket gör att den halkar efter i många saker. Sen så är det ju bara det faktumet att folk har lyckats ta ut hårdvaru delar ur sin xbox och kopplat in i sin pc och fått dom att fungera. Och som om inte det vorre nog så har dom även lyckats med att sätta in PC delar i Xbox! Det räcker för mig som ett bevis på att den är mer Dator än tvspel. Angånde Halo så kanske jag ska tillägga att det kommer till PC när som helst(inom nån månad). Phantasy Star Online har jag aldrig hört att det ska komma till Xbox faktiskt, om det stämmer så är det något välldigt nytt, vad jag vet så är det exklusivt för Gamecube. Och Spyder, du borde skaffa dig en ny syn på vad tvspel igentligenhandlar om. Du fördömmer ju extrem bra spel som Zelda och Mario ENDAST! på grund utav deras utseende, smisk borde du ha, det är allt för många som gör så. När jag själv fick veta att Zelda skulle bli Cellshaded så tänkte jag att nu var Nintendos tvspelande slut. Men efter att ha sett åtskiliga videos, varav en var på 18min och kodad i DivX(mycket fin kvalitet) som jag körde på min tv-out i fullscreen så kan jag inte säga annat än att det är ett mästerverk. Observera att jag inte på något sätt hackar ned på någon annan konsols spel, därimot själva konsolen, och som alla vet så är det spelen som gör konsolen.

Spyder
Kommer du hit ofta?
Medlem
257796
January 22, 2003 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehehe det är så här att vi är 3 stycken polare som en har gc en ps2 och jag xbox och VARJE dag talar vi ner om varandras konsoler och även mer än vad jag gör nu och ibland blir det bråk såklart 🙄
Jag har testat super mario sunshine och det imponerade inte ett minsta på mig eftersom det enda nya är en löjlig liten grej på ryggen inge större nyheter *gäsp* och Zelda jo ja tjena jag tycker dom kunde göra så man såg ovanifrån som i dom gamla med mycket mer detaljerat och i 3d FAST sett ovanifrån som dom gamla spelen och Splinter cell kom eller kommer typ ett halft år efter xbox versionen och den versionen kommer vara konverterad och inte ha alls lika bra grafik som i xbox versionen jag har en rad mer dåliga saker att säga om gamecube men jag orkar inte tänka ut alla nu... Kanske nån blir lite kinkig? :bgrin:

chrippaz
Member
Medlem
257809
January 22, 2003 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Så du menar att gamecube inte har någon processor, du får gärna förklara hur den fungerar utan processor!?

Det går ju att sätta i en 40GB hårddisk och linux i en ps2 så det är också en dator?

Celshading är nytt och cool det håller jag med om.

Att det kommer en ny handkontroll betyder ju inte att den gamla är dålig, den lilla är för att konsolen ska kunna användas av folk med mindre händer, inte för att den gamla var dålig, jag har båda och den stora är bättre enligt mig.

Att gamecube är en konsol för barn är väll inget negativt och inget okänt! Det är den ju, men det utesluter ju inte att den har "vuxnare spel", nintendo står själva för att deras målgrupp är barn/ungdomar.

Jag tycker det är synd att gamecube sålt så pass dåligt, det är en bra konsol.

http://www.xbox-se.com/nyheter.....1522-1.jpg

Sen vart du fått uppgifter att Halo kommer till pc inom en månad är ju inte korekta, det är försenat och kan komma i maj/juli 2003, fast antagligen i början av 2004.

Nischi
Medlem
257911
January 22, 2003 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet i i sjutton hur du tolkar det där jag menade med processor. Det jag menar är att konsoler bla. Gamecube, Dreamcast, PS2, SNES och NES har specielt framtagna processor gjorda för tvspel, och dom skiljer sig mycket ifrån vanliga dator processorer. Dom är optimerade för tvspelande. Jo den gamla handkontrollen var skit dålig, varför skulle det annars snackas så mycket dynga om den?? Den är ju inte särskitl populär kan man milt uttrycka det. Men men eftersom det nu finns bättre alternativ så. Men har du svårt att fatta? Gamecube är ingen konsol för barn! jag tyckte att jag förklarade det ganska bra förrut. Ok vi säger så, om du kommer ihåg på NES tiden, visst fanns det många "barn" spel då? eller hur? Klassar du då NES som en barnkonsol?? näe knappast, vafan ska en konsol bli klassad "vuxen" eller "barn" konsol för bara för att den når alla målgrupper. Det är ju något som alla konsol tillverkare strävar efter, MEN Nintendo har lyckats bäst. Varför i sjutton drar du upp försöljningssiffror i det hela? Aja men eftersom du vill så, detta är den fräschaste försäljningslistan i japan(totalt år 2002)
Hardware
Gameboy Advance - 367,931
Playstation 2 - 263,366
GameCube - 92,594
Xbox - 12,720
PSone - 8,531
Wonderswan Colour - 3,719
Swan Crystal - 3,317
Gameboy Colour - 2,853
Jag vill bara tillägga en rolig sak, Gameboy Advanced sålde under en vecka(kommer inte ihåg om det var v50 ele v51) i fler exemplar än vad Xbox gjort sammanlagt under hela året.
Och i europa såg det år 2002 ut så här:
1.5 million GameCubes were sold in Europe during 2002. This compares to the approximated Xbox sales of 1.4 million.
Och i USA så har Xbox sålt lite mer än Gamecube. Så jag skulle tolka det hela som att det antagligen är väldigt lika, eller att Gamecube sålt lite mer. Men jag vet inte hur du gör........
Angående PS2, lol försök skruva ur din EIDE Hårddisk ur datorn och passa in den i PS2. Då får du ligga i ett tag. Antingen så misstolkar du det hela, eller så letar du febrilt efter svar som inte finns där, att dra upp det där med att ps2 ska få en 40gb har ju absolut ingenting med saken att göra, det är ett officielt tillägg som sony lanserat, inget som är ifrån en dator som jag pratade om, men det kanske du inte förstod? Angående Halo, jag sa nån månad, och det är fortfarande nån månad, runt maj som du sa. Och hur i sjutton hade du tänkt dig att jag skulle stå till svars för, eller ens veta om det blir uppskjutet till början av 2004 som du gissar på.
Ok, Phantasy Star Online kommer tydligen till xbox också. Coolt jag hade ärligt absolut ingen aning om det 😀

http://www.penny-arcade.com/vi.....#038;res=l 😀

Spyder
Kommer du hit ofta?
Medlem
257913
January 22, 2003 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjaa jag har aldrig testat nya kontrollen men den gammla passar mig precis alla knappar sitter bra och imo så suger gamecubes C-spak pga utformningen

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
257914
January 22, 2003 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

BeaN wrote: Camecube e ju typ småbarns spel för 10 åringar tycker jag iaf... köp xbox

Kunde inte sagt det bättre själv.

Spyder
Kommer du hit ofta?
Medlem
257917
January 22, 2003 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Heh såg inte din nya post och måste påpeka att Xbox sålt JÄ#¤igt bra nu med dom nya paketen mycket bättre än gamecube i USA och Europa och nu är det bara japanerna som måste komma igång och köpa xbox...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 155
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL