Antec ISK 65w modellen. | Medlemmarnas egna tester | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Antec ISK 65w modellen.
This topic is locked
Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juni 13, 2012 - 3:20 e m
sp_Permalink sp_Print

Tjohej!

Köpte mig en ny HTPC låda och tänkte säga vad jag tyckte om den. Lådan är av en lagom storlek, inte för liten. Men inte heller så stor att det stör. Här kommer lite bilder och snabb beskrivning av dessa.

Fronten är ganska ren, inga konstigheter. Luckan som döljer SlimDVD platsen är dock av tveksam kavlitet. Finns risk för att denna
går sönder relativt fort om man använder den mycket. Själv kör jag utan DVD så mig gör det inget.
[Bilden hittades inte]

Rejält tilltagna hål i chassits sida för ventilation. Hur mycket 80mm fläkten låter vet jag inte. Då jag inte kopplat in
den och har ingen tanke på det med nuvarande temperaturer i lådan.
[Bilden hittades inte]

Baksidan med strömkontakt och fläktkontroller till den medföljande fläkten.
[Bilden hittades inte]

Det följer med ett stöd för de personer som vill ha lådan i vertikal position.
[Bilden hittades inte] [Bilden hittades inte]

Insidan med kabelhärvan som kommer från nätdelen. Det var inte direkt de mest smidiga kablar att jobba med
under de trånga förhållande som råder.
[Bilden hittades inte] [Bilden hittades inte]

Intressant nog såg jag en sladd som sällan syns på slimmade lådor jag sett. Den är till för strömmen på Slim enheter som har den mindre ström kontakten. Så slipper man använda en adapter.
[Bilden hittades inte]

Bild på nätdelen som sitter i chassit. Som jag fattar den skall denna enhet kunna klara leverera upp till 135w om strömklossen klarar ge såpass mycket. Nu följer det dock bara med en 19v @ 3.42A adpater, vilket ger ~65 Watt. Mer om denna senare.
[Bilden hittades inte]

Här har jag monterat min HTPC bräda med en A6-3500 CPU. Shuriken Big 2 vara lite halvmeck att få dit. Moderkortet var inte helt kompatibelt med stödkorset som sitter under moderkortet. Sedan är stödkorset ganska tjock vilket gjorde att det faktiskt tog i botten av chassit. Kanske pga av lite små komponenter som gjorde att det inte var helt plant mot kretskortet.
[Bilden hittades inte]

För att få plats med den stora kylflänsen var det dremel-time….. fast insåg att jag lånat ut den :banghead:
Så fick bli en handjagare istället. Inte lika snyggt, men syns iaf inte på utsidan.
[Bilden hittades inte] [Bilden hittades inte] [Bilden hittades inte] [Bilden hittades inte]

Tur att det finns utrymme för kablarna iaf….
[Bilden hittades inte]

SSD på plats. Finns utrymme för 2st här ovanpå SlimDVD platsen.
[Bilden hittades inte]

Nätdelen: Den är ett kapitel för sig själv. Jag varte glad och så och hade inga problem alls med min maskin. Förarens
efter några timmar när jag började lasta den hårdare. Lite pga att jag körde lite spel på den. Maskinen var nu halt plötsligt inte alls samarbetsvillig för fem öre. Hade jag skadat något i monteringen? ESD eller Fysisk skada?

Efter någon timmas felsökning verkade det vara nätdelen eller snarare strömklossen som var den felande länken. När jag läste
runt en massa på nätet så visade det sig att A6-3500 kan peaka runt 70w utan större problem om man lastade grafikdelen hårt (spelade spel). Märkte du när jag kollade strömklossen att den var bra mycket mer än ljummen. Lät jag den vila och svalna av så var datorn stabil… men lastade jag datorn hårt fick jag åter igen BSOD.

Verkade som verkningsgraden på den medföljande strömklossen inte alls var bra. Samt att de jag läste om den interna spänningsomvandlaren inte var direkt mer glada nyheter. Det fanns folk som köpt en 120w adapter och fått det stabilt.
Men att omvandlingen inte direkt var av hög kaliber. Mycket effekt verkade gå förlorad. Så nästan alla rekommenderade
en PicoPSU istället.

Som tur var hade jag en PicoPSU liggandes till ett annat projekt. Sagt som gjort monterade jag denna. Första som slog mig vara att det blev väldigt med plats i lådan utan ATX kablar som drällde runt omkring moderkortet. Inte kanske för att det syns jättebra. Men är mer plats i lådans front nu.
[Bilden hittades inte]

Så var är slutkontentan? Skall du köra kraftigare komponenter. Se till att byta nätdel, för nuvarande del
verkar mer vara för Intels Atom- eller AMD’s E -serier. Är det någon som vill ha ett liten billig nätdel för
ett projekt, så har jag en till övers nu. Lär väl lägga ut den på K&S ihop med lita andra saker om ett tag.

Är det några oklarheter eller så svarar jag gärna på frågor gällande chassi eller så. tills nästa inköp som
är värt att dokumentera. Handla alltid mer saker än du behöver, du vet aldrig när du behöver extra datordelar att laborera med.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
Member Since:
december 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1280397
juni 14, 2012 - 9:21 f m
sp_Permalink sp_Print

matnyttig info 🙂 är lite halvsugen själv på att fixa en ny htpc. Luckan ser lite plastig ut på bilderna ser den lika plastig ut irl?

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1280404
juni 14, 2012 - 12:40 e m
sp_Permalink sp_Print

Sitter skyddstejp på bilderna. Men plastigheten tar man inte miste på. Den är där och lika stabilt som ett gammal cd-fodral. Så inte jättebra direkt. Såg några på nätet som kritiserade just den biten mest på lådan.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1280422
juni 14, 2012 - 9:44 e m
sp_Permalink sp_Print

Ser ut att vara ett riktigt trevligt chassi och system Ctrl! 🙂 Hur känns systemet när det används? Antar att det borde vara riktigt rappt?

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
Member Since:
januari 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1280424
juni 15, 2012 - 3:38 f m
sp_Permalink sp_Print

har en isk a 150w o grymt bra pris.

agget klarar iallafall min x3 720be utan problem… ca: 100-110w. 80mm fläkt mot sidan o plåten bygger ganska mycket… fläkten är inte någon lyx så därav är ångrar jag lite att man inte köpte picopsu…

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
Member Since:
december 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1280447
juni 16, 2012 - 2:15 e m
sp_Permalink sp_Print

ok ok, till hösten blir det nog att kika på en lösning men det blir nog lite vassare nätdel för min del 🙂

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1280452
juni 16, 2012 - 5:22 e m
sp_Permalink sp_Print

Tja, inget fel på prestandan, SSD gör sitt (även lite överklockning med några hundra mhz). Fick dock dra igång sidofläkten för att CPUn överhettade lite. Under hård belastning så gick den över 60c och fläkten på shuriken fick fnatt (4000rpm??). När jag körde Antecs 80mm triCool fläkt på lägsta blev det max 45c på CPU. Termiska lösningen i lådan är extremt bra designad faktiskt. Just hur det inte finns några extra hål så att all luft som fläkten drar in går via cpu socketen och sedan ut via fläkten.

Nackdelen var bara att fläkten lät som fan och fick åka till närmaste datorbutik då jag inte klarade av rattlandet. Blev en Fractal 80mm fläkt som jag kör på lägsta via fläktkontrollern. Hör den inte alls och den flyttar minst lika mycket luft som den antec skickade med. Körde Linpack och fick efter en stund upp den närmare 60c. Men så hårt kör jag den väldigt sällan.

Så blivit en del turer med denna lådan. Nu i efterhand så kunde jag säkert valt en annan låda som varit mindre och ändå fungerat. Iom att jag fått ändra en del saker. Vanliga shuriken hade kanske passat utan att såga iaf.
Nätagget hade fungerat som jag kört Atom eller E450 plattformen, dock med begränsad CPU kraft tillgängligt.

Morex T3500 80W (Svart) eller kanske Antec ISK 110 VESA (Svart/Silver) , Fast då är jag osäker på om jag fått plast med en så stor kylare. Sett moddar på Morex chassit, men var inget som tilltalade mig av de bilderna jag såg. Därav mitt val som föll som det gjorde.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
Member Since:
december 7, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1280531
juni 20, 2012 - 5:59 e m
sp_Permalink sp_Print

Läsvärt, speciellt i dessa tider då man kan bygga fina itx-burkar med ivy eller llano. Tack Ctrl 🙂

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
319 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL