Test: S2011, sista gången | Medlemmarnas egna tester | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Test: S2011, sista gången
This topic is locked
Henry de Kruijf
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 122
Member Since:
oktober 14, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1
april 30, 2013 - 7:26 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag blev tillfrågat att testa ett moderkort, ännu en gång ett från MSI. GD45-Plus är ett nytt moderkort för socket 2011, alltså ett nytt kort för ett utgående plattform. Därför tar jag här bara upp de nyheter/förbättring MSI har tagit fram.

Först och främst ska det påpekas att GD45-Plus inte är något high-end kort. Det saknas vissa småsaker såsom resetknapp, HEX-display för felsökning, och mätpunkter för CPU-spänning m.m. Däremot är det ett ganska trevligt X79 kort för ett helt OK pris.

Det som jag har testat är främst överklockning, och mjukvara för Windows. Under testet användes en i7 3970X med vattenkylare från Coolermaster.

För att inte slösa någon tid kördes bara riktig tunga tester. Alla X79 kort klarar överklockning, det som skiljer de lite bättre korten från de andra är vid hög belastning. Därför blev det Cinebench 11.5 och Wprime som kördes.

Image Enlarger

Image Enlarger

En personlig slutsats här är att den nya 3970X inte är ett dugg bättre än 3960X vid överklockning. Jag hoppades att förbättrat tillverkningsprocess skulle göra skillnad, men tyvärr.. Maxfrekvens som det går att boota i är 5100mhz, vilket är samma som min 3960X klarar. Det som däremot är trevlig är att både Cinebench och Wprime går att köra i 4900Mhz. Detta är dock på gränsen till vad egentligen alla komponenter klarar av. Coolermaster Seidon 120XL klarar inte allt hålla tempen nere, utan CPU-temp sticker iväg uppåt 80c. Samtidigt var jag tvungen att aktivera ”OCP enhancer” i UEFI som släpper loss på strömbegränsningen. En annan sak var att spänningsdelen på moderkortet blev väldig varm. Detta är inte konstig med tanke på just strömförbrukningen för SB-E. Under testet gick PWM-tempen tydligen i taket, moderkortet stängde helt o hållet av sig själv ibland. Trots detta kan man säga att moderkortet imponerar, 4900mhz stabil är helt okej 🙂

Om man ska klaga på något så är det bclock överklockning. Under hela testet behövdes inte en enda cmos-reset, men när bclocken justerades och pressades upp, så är det genast slut på det roliga och vägrar kortet att starta. Här finns det utrymme för förbättring.

Image Enlarger

Det sista man kan nämna angående överklockning med GD45-Plus är mjukvaran. MSI har de senaste året jobbat hårt på sin Control-Center, och fungerar nu riktig bra. Man får full kontroll över nästintill alla funktioner som även finns i UEFI. Vissa menyer känns igen från motsvarande Asus mjukvara, som få ses vara positivt.
För att även nämna några andra saker som kortet erbjuder, så det framförallt ljud och nätverk som MSI har satsat på. Detta helt enligt trenden som nu verkar uppstått och som alla tillverkare satsar på inför Z87. För övrigt erbjuder kortet fyra stycken PWM kontrollerade fläktanslutningar (vilket för min del gärna få bli fler i framtiden) och även Cold-jumpers för överklockning med flytande kväve. En trevlig liten sak jag noterade var att inget coil-whine gick att uppfatta, inte ens vid 4900mhz, 1.50v och full belastning.

För att kort sammanfatta det hela, så är GD45-Plus ett trevligt moderkort som hade varit intressant för ett år sen. Ungefär som Radeon 7990 finns det egentligen ingen anledning att köpa GD45-Plus i nuläge, utan det är mest bara en rolig produkt för tillverkaren att visa upp. Däremot är det helt klart att MSI hart gjort framgångar inom vissa områden, som få ses vara positiv inför lanseringen av Z87.

*Då var det over-and-out för SB-E för min del. Ser fram emot något nytt! 🙂

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
295 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL