October 18, 2002
Hej svejs...
Har kopplat ihop nedanstående datorer med två stycken 10/100 mbit kort. Som switch ligger D-link 604 som även delar på bredbandet. När jag skickar filer mellan datorerna går dock inte speeden över runt 5-6 mbit. Vad i gurkans vänner kan det bero på? Inställning i routern?
Mycket tacksam för svar (faktiskt)
Mike
April 1, 2001
Nu ska vi försöka få klarhet i det här.
Hastigheten som dina nätverkskort klarar är 100 Mbit/s. Om du för över filer i 5-6 Mbit/s så har du en flaskhals som bromsar ner till 10 Mbit/s nånstans. Men om du för över filer i 5-6 MB/s (megabyte/s) så är det helt normalt. Det krävs perfekta förhållanden för att föra över filer i 12,5 MB/s som är teoretiskt max för ett 100 Mbit/s nätverk. Det är inte omöjligt ska jag säga då jag själv har vart uppe i såna hastigheter många gånger, men det krävs lite bättre doningar 🙂
October 18, 2002
Hejsan iceman
Det var just i runt 5 MBIT jag laddade och jag säger inte att jag kräver 12 mb/s men ett par mb/s kunde man väl iaf få nu när man investerat lite i det. Känns ju alltid onödigt att ha något man inte kan utnyttja fullt ut. Ingen som har någon ide på VAD denna flaskhals kan vara?
October 7, 2002
NrgiZerMike wrote: Tack för svaret men grejen är den...att det går i 5-6 mbit som jag sa...alltså 5/8 = runt 600 kb/s...inte 5 mb/s allså 🙂
Det är inte så att den ena eller andra länken (kabeln) råkar köra 10 Mbit, eller rentav 10 Mbit, halvduplex? Då skulle du ha hastigheter som de du pratar om. Det händer ibland att olika kort och switchar inte klarar att komma överens om vilken hastighet de ska köra nämligen. Eventuellt går det att låsa nätverkskorten till en viss hastighet i inställningarna.
October 7, 2002
NrgiZerMike wrote: Jag har fått eny ny älskling här på NH. Tack till terdon...gick in i inställningarna, satte 100 mbit full duplex...wips 10 meg/s :)) tack än en gång *buga*
Menmen... Jag skickade ju inte svaret till ditt privmsg för mer än 30 sekunder sedan? Hur kunde du läsa det så snabbt och laga problemet??? 😉
EDIT: ser nu att du skrev det för arton minuter sedan, du måste ha rest bakåt i tiden... 😉 Lär mig göra det i gengäld så jag får mer tid att förbereda min Digital- och Datorteknik-laboration... 😛
May 11, 2002
2 Guest(s)