100mbit och 1 ip-adress|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
100mbit och 1 ip-adress
boddington
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
Member Since:
July 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 24, 2004 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska flytta till hus och får då 100mbit indraget i huset(labs2 i Västeråsstadsnät). Sitter nu och funderar på hur jag skall koppla ihop allt. Av labs2 har jag fått reda på att man bara får 1 ip-adress tilldelat av dem. Vill kunna köra 1 till 2 datorer och en Xbox som skall kunna nå varandra. Åtminstone ska x-boxen kunna nå 1 av datorerna och sedan skall de också komma ut på internet.

En router skulle ju kunna vara en enkel lösning. Men av vad jag sett så är det ingen router som klarar av 100mbit ut på internet och man vill ju gärna kunna utnyttja nätet helt ut inte 20-30mbit eller dylikt.

En switch tycker jag inte borde fungera då jag endast får 1 ip-adress och skulle ju behöva fler adresser för att datorerna och x-boxen ska kunna gå ut på nätet.

Skulle man kunna lösa det på något sätt med en dator uppsatt som en router(lär klara av 100mbit) tex M0n0wall samt en switch och då få det som en router som klarar 100mbit...

Eller kan jag lösa det på något annat sätt? På något sätt ska det väl gå att lösa eller?

Tacksam för tips och idéer.

pachem
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 109
Member Since:
May 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
781081
November 24, 2004 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

En gammal dator som router/DHCP osv och sedan en switch borde funka utmärkt... och så lär du dig saker på köpet =)

MutatedHero
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
Member Since:
February 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
781082
November 24, 2004 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför inte sätta 2 nätverkskort i ena datorn och sedan internet in i ena och ut till xbox i den andra. Det är lätt att konfigurera i XP.

GA-EX58-UD4P | Core I7 920 | Gainward 260 GTX GS | Corsair 3x2GB DDR3 | 2x30GB OCZ Vertex RAID0 | Antec NeoHE 550W

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
781087
November 24, 2004 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

inga routrar med 100mbit wan?

Sökte lite ultrasnabbt på google:
http://www.inwarehouse.se/prod.....Id=e577993

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
781089
November 24, 2004 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

MutatedHero wrote: Varför inte sätta 2 nätverkskort i ena datorn och sedan internet in i ena och ut till xbox i den andra. Det är lätt att konfigurera i XP.

Helt klart en enkel och funktionell lösning. Dock så kanske man inte har just den datorn på dynget runt, eller vill ha någon stabilare lösning. Isf är det bättre att slå upp en gammal dator, den behöver inte ens ha hårddisk. Finns en uppsjö med olika programvaror som löser detta problem, bara man har en dator, floppy och två fungerande nätverkskort. Dessutom har man bättre konfigurationslösningar med denna lösning än om man kör XPs lösning. En som jag med framgång har kört och tyckte fungerade klockrent var bbiagent.

Men som sagt, XP lösningen fungerar också och går nog snabbare att få till, men när man väl har fått till den lösningen med en gammal dator kan man känna sig nöjd och riktigt belåten samt skryta lite för kompisarna 😉

boddington
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
Member Since:
July 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
781090
November 24, 2004 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: inga routrar med 100mbit wan?

Sökte lite ultrasnabbt på google:
http://www.inwarehouse.se/prod.....Id=e577993

Som jag har förstått det så klarar de inte av 100mbit när de ska igenom brandväggen utan den egentliga hastigheten blir klart under 100mbit. Säkert någon här som kan förklara detta bättre tekniskt än vad jag kan. 100mbit är mer "försälnings snack" när det gäller wan-porten.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
781092
November 24, 2004 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

har en polare som har en och han har inte märkt någon begränsning iaf.

boddington
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
Member Since:
July 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
781093
November 24, 2004 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

pachem wrote: En gammal dator som router/DHCP osv och sedan en switch borde funka utmärkt... och så lär du dig saker på köpet =)

Fattar jag rätt då om man sätter upp en gammal dator som router/dhcp och sedan kör en switch därefter och i switchen sätter man in datorerna och xboxen och får då olika adresser till maskinerna som alla kommer ut på nätet. Dvs det blir som en router med 4-5 portar, bara det att nu är det en dator och en switch som gör samma jobb

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
781094
November 24, 2004 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag lånar tråden men är inne på samma tema!

Visst är NAT den enda lösningen på ett problem som detta? Och om man har NAT så måste man ju använda någon form av portforwarding om man vill ha datorer som skall kunna acceptera inkommande anslutningar utanfrån det interna nätverket, eller?

Jag kan inte se någon annat sätt att göra detta.
Att bara smälla in en renodlad router går ju inte eftersom arbetstationerna inom intern-nätet inte har publika IP-adresser.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
Member Since:
October 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
781096
November 24, 2004 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

boddington wrote: [quote=pachem]En gammal dator som router/DHCP osv och sedan en switch borde funka utmärkt... och så lär du dig saker på köpet =)

Fattar jag rätt då om man sätter upp en gammal dator som router/dhcp och sedan kör en switch därefter och i switchen sätter man in datorerna och xboxen och får då olika adresser till maskinerna som alla kommer ut på nätet. Dvs det blir som en router med 4-5 portar, bara det att nu är det en dator och en switch som gör samma jobb

Så kan man se det.

Du kan även trycka in tre nätverkskort i datorn så slipper du köpa en switch.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
Member Since:
October 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
781097
November 24, 2004 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Jag lånar tråden men är inne på samma tema!

Visst är NAT den enda lösningen på ett problem som detta? Och om man har NAT så måste man ju använda någon form av portforwarding om man vill ha datorer som skall kunna acceptera inkommande anslutningar utanfrån det interna nätverket, eller?

Jag kan inte se någon annat sätt att göra detta.
Att bara smälla in en renodlad router går ju inte eftersom arbetstationerna inom intern-nätet inte har publika IP-adresser.

En router har väl oftast nat-funktion...

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
781098
November 24, 2004 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=Gamblor]Jag lånar tråden men är inne på samma tema!

Visst är NAT den enda lösningen på ett problem som detta? Och om man har NAT så måste man ju använda någon form av portforwarding om man vill ha datorer som skall kunna acceptera inkommande anslutningar utanfrån det interna nätverket, eller?

Jag kan inte se någon annat sätt att göra detta.
Att bara smälla in en renodlad router går ju inte eftersom arbetstationerna inom intern-nätet inte har publika IP-adresser.

En router har väl oftast nat-funktion...

Inte renodlade routrar.

boddington
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
Member Since:
July 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
781102
November 24, 2004 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: har en polare som har en och han har inte märkt någon begränsning iaf.

okej, vet du vilken rotuer han använde? när jag sökt runt på nätet så verkar det som om ingen router i överkommligt pris klarar av riktig 100mbit genom wan-porten.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
781108
November 24, 2004 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

boddington wrote: [quote=Starscream]har en polare som har en och han har inte märkt någon begränsning iaf.

okej, vet du vilken rotuer han använde? när jag sökt runt på nätet så verkar det som om ingen router i överkommligt pris klarar av riktig 100mbit genom wan-porten.

Han kommer inte ihåg, han hade lånat en temporärt... han hade för sig att det var en netgear men var inte säker..
Nu kör han en linuxburk som router.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
781109
November 24, 2004 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: [quote=Deuterium]En router har väl oftast nat-funktion...

Inte renodlade routrar.

Antar att du menar "renodlade routrar" som i lite finare produkter från Cisco, Nortel och så vidare, det vill säga "inte bredbandsdelare för hemmabruk"? Jo då, de klarar av NAT. Det är få routrar som bara routar trafik och inte gör något annat.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
781156
November 24, 2004 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

En gammal dator med smoothwall (eller liknande) på och två nätverkskort kopplat till en switch skulle fungera alldeles utmärkt.
Jag kör själv så hemma.
Har iofs inte testat med 100mbit internet, men det sitter ju 100mbit kort i datorn så borde inte vara något problem.
Jag använder en 200MMX som funkar fint att kyla passivt, så det enda som låter från burken är hårddisken (och nätagget, men det ska lösas).

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
781169
November 24, 2004 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: Antar att du menar "renodlade routrar" som i lite finare produkter från Cisco, Nortel och så vidare, det vill säga "inte bredbandsdelare för hemmabruk"? Jo då, de klarar av NAT. Det är få routrar som bara routar trafik och inte gör något annat.

Ok. Då skall jag sluta påstå det 🙂
Min enda erfarenhet var när vi labbade med cisco-routrar på universitet och dom såg inte ut att ha så mycket NAT i sig, men det var inte heller det vi labbade med så jag kan ha missat det.

Men min förra fråga står kvar, NAT med portforwarding är den enda lösningen på dessa problem, va?

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
Member Since:
April 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
781171
November 24, 2004 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte om det är mer eller mindre samma nät men du kanske vill kolla på bredband2.com. Dom har dynamiskt IP och inte ett fast. Kanske du tycker detta är bättre. Jag skulle lätt valt detta om jag kunde.

boddington
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
Member Since:
July 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
781263
November 24, 2004 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Rune wrote: Vet inte om det är mer eller mindre samma nät men du kanske vill kolla på bredband2.com. Dom har dynamiskt IP och inte ett fast. Kanske du tycker detta är bättre. Jag skulle lätt valt detta om jag kunde.

Det är labs2 som har hand om bredband2s 100mbits uppkoppling(bredband2 är ett bolag inom Labs2). Och om det är dynamisk ip spelar ingen roll tyvärr då man ändå bara får en adress av dem. Så även om jag tog bredband2 som leverar 10mbit så skulle jag får 1 adress och då bara halv duplex. 100mbit är full duplex och känns då lite mer lockande även om man inte tog hastigheten i beaktande.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
781312
November 24, 2004 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: [quote=Bar-Code]Antar att du menar "renodlade routrar" som i lite finare produkter från Cisco, Nortel och så vidare, det vill säga "inte bredbandsdelare för hemmabruk"? Jo då, de klarar av NAT. Det är få routrar som bara routar trafik och inte gör något annat.

Ok. Då skall jag sluta påstå det 🙂
Min enda erfarenhet var när vi labbade med cisco-routrar på universitet och dom såg inte ut att ha så mycket NAT i sig, men det var inte heller det vi labbade med så jag kan ha missat det.

Men min förra fråga står kvar, NAT med portforwarding är den enda lösningen på dessa problem, va?

Ja, om vi nu skall hålla oss till korrekta tekniska termer. Men som Bar-Code skrev, en router är inte bara en router längre. Utvecklingen går ju framåt, men du bor ju på Gotland så man få väl ha lite överseende 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 76
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL