June 18, 2001
Någon som kan ge länk till en how-to-do elr beskriva här. Ska nämligen slänga iväg min router dp den inte har 10Mbit full duplex. Ska sätta 2 nätverkskort i linuxen som jag sen kopplar vidare till windows datorn.. Har alldrig gjort det på windows heller så är väldigt tacksam för all hjälp..
December 2, 2001
Se till att du laddat modulerna som behövs för att korten ska funka, sen kopplar du in kabeln från ADSL-modemet lr dyl. Kör sen dhcpcd så ska nätet utåt vara confat, om det inte funkar så sätt upp det med ifconfig.. Nästa steg är att sätta upp nätet lokalt,
/sbin/ifconfig eth1 broadcast 255.0.0.0 netmask 192.168.0.255 192.168.0.1
kör jag för att sätta upp det, sen kör jag dhcpd för att de övriga datorerna i nätverket ska confa sig själva efter rätt inställningar.. För att se till att du har ip_forward aktiverat så:
echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
sen för att aktivera NAT om du vill ha det så:
iptables -F
iptables -F -t nat
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth1 -s eth0 -j MASQUERADE #här förutsätter jag att eth0 är det kort som är riktat inåt nätverket och eth1 ut mot modemet
iptables -A FORWARD -i eth0 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
Se till att du har rätt moduler laddade om det inte är inbyggt i kärnan
October 10, 2002
Inoxor:
Du har nog vissa fel i dina konfigureringar. En ip-adress rymd 192.168.0.0 med nätmask 255.255.255.0 har broadcast 192.168.0.255.
Så som du konffar eth1 så ser det mera ut som om du sätter det mot interna nätverket, som du skrev i början. Sedan vid själva "rule" sättningen sade du tvärt om. Värt att notera bara 😉
Vad som mera kan nämnas är att du måste högst antagligen ge information om att du får använda dig av FTP, irc och andra intressanta program. Som annars inte kommer att fungera över NAT.
June 18, 2001
Jo den ska fungera lite som en router + att jag har en ftp server på den. Routern jag har nu är inte Full duplex därför funderar jag på att köra med 2st nätverkskort i linuxen istället... Trist med Bredbandsbolaget och inte kunna nyttja hastigheten till fullo....
Tacksam för all hjälp
May 29, 2001
eller så kan du ta den enkla vägen med en router/brandvägg på en floppy
http://www.freesco.org/
inte alls lika coolt som en full linux installation, men den lirar klockrent
December 2, 2001
warzo wrote: Inoxor:
Du har nog vissa fel i dina konfigureringar. En ip-adress rymd 192.168.0.0 med nätmask 255.255.255.0 har broadcast 192.168.0.255.Så som du konffar eth1 så ser det mera ut som om du sätter det mot interna nätverket, som du skrev i början. Sedan vid själva "rule" sättningen sade du tvärt om. Värt att notera bara 😉
Vad som mera kan nämnas är att du måste högst antagligen ge information om att du får använda dig av FTP, irc och andra intressanta program. Som annars inte kommer att fungera över NAT.
Heh, ja kanske det.. Är ingen hyperexpert på nätverk men det funkar för mig iaf 😀 jag har aldrig förstått mig på iptables helt heller så du får ju gärna skriva nånting som "funkar" så vet jag hur jag ska göra i fortsättningen 🙂
1 Guest(s)