April 1, 2001
Det är ju onödigt att använda två routers. Då blir det ju ett intranär i intranätet om man säger så. Blir ju mycket jobbigare. Om du behöver fler portar så är det bra mycket smidigare att koppla ihop routern med en hubb eller switch.
Om du har en uplink port så funkar det med en rak kabel till en vanlig port i en annan hubb/switch. Uplink porten gör nämligen så att ena änden på kabeln blir korsad, alltså är det samma som om man hade en korsad kabel mellan 2 vanliga portar.
August 24, 2002
Hallå,
jag ska göra precis samma sak, när jag får tillbaks min Alcatel router från Expert! Koppla ihop Alcatelen med min 3com wireless router för att få trådlöst internet i mitt hus! Ja det kanske kan verka onödigt med två routrar när 3comen har adsl modem inbyggt, men min alcatel är ju godkänd av telia så man slipper ju logga in! därför....
Jaja, men nu har ju båda dhpc server hur fungerar det då? bara en rak kabel från alcatelen till 3comen så ska det fungera? jag har bara tre datorer anslutna hur ska jag dra kablarna? Alcatelen har fem 10mbit portar och 3comen 3 100mbit plus uplink, ska jag sätta alla i 3comen?
October 10, 2002
Du kan ju bygga upp ett nätverk på hur många olika sätt som hälst och sätt firewalls lite här o där o dra trafiken igenom så som du vill. Hur bra säkerheten sist o slutligen blir i ditt nätverk blir ju en öppen fråga. Jag förstår nog inte riktit hur du hade tänkt sätta ihop hela systeme.
När du planerar ditt nätverk, se till att bygg det så lätt som möjligt för den interna kommunikationen, sedan börjar du stänga av kommunikation med hjälp av firewalls om det är behövligt för dej.
1 Guest(s)