2 St nätverkskort ??|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
2 St nätverkskort ??
JolleBolle
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 4, 2002 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag och några kompisar ska fixa ett litet LAN.. Men de LAN vi arrangerat tidigare har alltid bandbredden varit ett stort porblem :-/ . Vi ska vara tot 15 personer och delar på 4 st 8port switchar. Den server vi hade förra gången (amd 1600+ 512 ram, Raid,Win2k Server o annat lullul) blev fullständigt överbelastad utav all trafik till o från servern. Vi hade Servern som CS-server och filserver (antagligen var det allt tankande som drog ner den med downloads på 15kb/s som resultat). Nu undar jag om det är möjligt att använda mer än 1 nätverkskort för att på så sätt få bättre bandbredd?. 100Mbit (med full duplex) räkte inte sist nämligen. Eller kan man koppla ihop swticharna med servern (alltså 4 nätverkskort i servern), så att servern switchar mellan switcharna. Hade prestandan ökat nått?..eller minskat. Det viktigaste är att Servern ska ha mycket bandbredd (önskar vi hade 1gb swtichar). Tack på förhand 🙂

GolZa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 592
207557
October 4, 2002 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Konstigt.....Jag har haft ett liknande lan med liknande förutsättningar, och det funkade bra! Det blev ju lite sämre, men inte så som ni verkade ha!

Jag tror inte man kan ha 2 nätverkskort, men man kan köpa nätverkskort med 2-4 "uttag", har jag för mig! I alla fall 2!

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
207562
October 4, 2002 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gissar på att ni körde med HUBB förra gången.

Kör ni switchat överallt så kan inte 15 personer lasta ner en 100mbit koppling mot en så kraftig server att man bara får 15KB/s.

Vad som kan vara isåfall är att nätverkskortet i servern och switchen inte är 100% OK med varandra. Men isåfall får man så kass hastighet med endast 1 dator kopplad mot servern via switchen.

Det finns lösningar för att koppla ihop flera nätverkskort mot en switch (kallas trunking), men både nätverkskorten och switchen måste ha stöd för det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 311
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL