October 2, 2002
Jag och några kompisar ska fixa ett litet LAN.. Men de LAN vi arrangerat tidigare har alltid bandbredden varit ett stort porblem :-/ . Vi ska vara tot 15 personer och delar på 4 st 8port switchar. Den server vi hade förra gången (amd 1600+ 512 ram, Raid,Win2k Server o annat lullul) blev fullständigt överbelastad utav all trafik till o från servern. Vi hade Servern som CS-server och filserver (antagligen var det allt tankande som drog ner den med downloads på 15kb/s som resultat). Nu undar jag om det är möjligt att använda mer än 1 nätverkskort för att på så sätt få bättre bandbredd?. 100Mbit (med full duplex) räkte inte sist nämligen. Eller kan man koppla ihop swticharna med servern (alltså 4 nätverkskort i servern), så att servern switchar mellan switcharna. Hade prestandan ökat nått?..eller minskat. Det viktigaste är att Servern ska ha mycket bandbredd (önskar vi hade 1gb swtichar). Tack på förhand 🙂
August 13, 2002
Konstigt.....Jag har haft ett liknande lan med liknande förutsättningar, och det funkade bra! Det blev ju lite sämre, men inte så som ni verkade ha!
Jag tror inte man kan ha 2 nätverkskort, men man kan köpa nätverkskort med 2-4 "uttag", har jag för mig! I alla fall 2!
July 2, 2001
Jag gissar på att ni körde med HUBB förra gången.
Kör ni switchat överallt så kan inte 15 personer lasta ner en 100mbit koppling mot en så kraftig server att man bara får 15KB/s.
Vad som kan vara isåfall är att nätverkskortet i servern och switchen inte är 100% OK med varandra. Men isåfall får man så kass hastighet med endast 1 dator kopplad mot servern via switchen.
Det finns lösningar för att koppla ihop flera nätverkskort mot en switch (kallas trunking), men både nätverkskorten och switchen måste ha stöd för det.
1 Guest(s)