November 26, 2002
Jag förutsätter att du kör windows 2000 eller XP. Då gör du alla inställningar i Windows. Kolla i manualen till dit nätverkskort hur du ska konfigurera det för ad-hoc eller peer-to-peer.
Tilldela den enda datorn/anslutningen IP 192.168.0.1 och den andra IP 192.168.0.2 .
Ska ni köra fildelning så rekommenderar jag att en av er sätter upp en ftp-server pga att windows inbyggda fildelning kan ge vem som helst gråa hår. BulletProof FTP server är ett bra program som man enkelt kommer igång med. Det finns en guide här på NH. Du hittar en länk till Guider på första sidan.
Lycka till!
November 26, 2002
X---Ray wrote: okej.. Vi bara konfigrurerar och sedan är det bara att köra..?
Så du tycker att vi ska köpa 2st trådlösa nätverkskort.. och testa?
Nja, om ni inte redan har kort utan måste köpa för att se om det överhuvudtaget fungerar tycker jag det verkar lite drastiskt. Vanliga standardkort kan vara väldigt känsliga för väggar och avstånd. Jag antar även att ni ska dela stora filer så ni lär behöva hyfsat snabba kort, då kan det bli dyrt om det inte fungerar.
Jag kör trådlöst mellan laptopen och den stationära hemma och det kan vara strul med kontakt i samma lägenhet ibland (betongväggar). När jag ska flytta stora filer blir det alltid kabel, snabbare och säkrare.
May 23, 2001
X---Ray wrote: det skulle vara bra om det fungerade med bara korten så slipper det kosta så mycket.. men om det inte fungerar utan antenn så blir det svårt.
Jag skulle tro att det inte fungerar, ni kan inte låna några kort eller nått sånt och testa? Annars kan ni ju dra en kabel. 🙂
March 14, 2001
GroundX wrote: [quote=stormaz][quote=X---Ray]Måste nog dra isolering runt kabeln om vi ska köra på vintern... allt ska då kosta pengar =)
Äsch, behövs väl inte. Gräv ner den en skvätt bara. Skit i vad grannarna säger.
Problemet är att vi måste gräva över våran grannes gård :arg:
Gräva och gräva.. räcker med ett spadstick som ni sen trycker ner kablen i, kommer inte enns synas.. sen tvivlar ja på att dom bryr sig..
2 Guest(s)